نحوه احراز هویت در ایرنیک سال ۱۴۰۲

شیوا سیاهوشی 

فروردین 12, 1402

سازمان ایرنیک (ثبت دامنه ملی یا ir) در ایران جهت تداوم و ارائه‌ی خدمات ثبت دامنه به کاربران قدیمی و جدید خود، احراز هویت کاربران را جهت تایید شناسه‌ی ایرنیک افراد ضروری و اجباری کرده است. در نظر داشته باشید در صورت عدم احراز هویت در ایرنیک، امکان تمدید دامنه‌های قبلی ملی، ثبت دامنه‌ی جدید و همچنین انتقال دامنه از یک سرویس‌دهنده به سرویس‌دهنده‌ای دیگر از طریق ایرنیک فراهم نمی‌باشد.

پیش از انجام احراز هویت در ایرنیک لازم است به یک سری نکات اعلام شده از طریق این سامانه ثبت دامنه ملی توجه فرمایید.

– در صورتی که هنوز شناسه‌ای در سامانه ایرنیک برای خود ایجاد نکرده‌اید، لازم است از طریق سایت رسمی ایرنیک، در این سایت ثبت نام کنید. پس از ثبت نام، شناسه‌ی اختصاصی شما ایجاد و در اختیارتان قرار خواهد گرفت. پس از دریافت شناسه، لازم است نسبت به احراز هویت خود اقدام نمایید.

– در صورتی‌که کاربری چند شناسه کاربری در سامانه ایرنیک ثبت کرده باشد، لازم است یک شناسه را به عنوان شناسه اصلی انتخاب کرده و توسط آن احراز هویت را انجام دهد. در نظر داشته باشید که تمام شناسه‌های کاربری افراد صاحب دامنه به یک شناسه (شناسه اصلی) منتقل خواهد شد.

– توجه به ارائه‌ی اطلاعات هویتی صحیح و مطابق با کارت ملی و شناسنامه افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که هر گونه تخلفی در ارائه‌ی اطلاعات در مراحل احراز هویت توسط ایرنیک تشخیص داده شود، این سامانه از ارائه‌ی خدمات به کاربر متخلف خودداری خواهد کرد.

– عملیات احراز هویت در حال حاضر تنها برای اشخاص حقیقی (کاربران عادی) با ملیت ایرانی و صاحب دامنه که در سامانه ایرنیک (سامانه ثبت دامنه آی‌آر) ثبت نام کرده و اطلاعات خود را وارد نموده‌اند، امکان‌پذیر است.

 

نکته مهم: اطلاعاتی که در مراحل احراز هویت وارد می‌نمایید توسط سامانه‌ی اعتبارسنجی مرتبط با ایرنیک مورد استعلام قرار گرفته و در صورت ورود اطلاعات نادرست، پروسه‌ی احراز هویت متوقف خواهد شد.

 

مراحل احراز هویت در ایرنیک در ۳ مرحله در ادامه توضیح داده شده است. با پیروری کردن این مراحل، به سادگی و در کمترین زمان می‌توانید احراز هویت خود را انجام دهید.

 

مراحل احراز هویت در سامانه ایرنیک

در ابتدا به سایت verify.nic.ir مراجعه کنید.

احراز هویت در سامانه ایرنیک verify.nic.ir

 

مرحله اول : تاييد آدرس ايميل ثبت شده در نایحه کاربری در ايرنيک.

آدرس ایمیلی را که به هنگام ثبت نام در ایرنیک وارد نموده‌اید را در مرحله‌ی اول احراز هویت در ایرنیک وارد نمایید. پس از وارد نمودن ایمیل خود، بر روی دکمه تایید کلیک کنید. در این مرحله، ایمیلی از سمت سازمان ایرنیک مبنی بر تاییدیه‌ی ایمیل خود دریافت می‌کنید. بر روی لینک تایید ایمیل کلیک کنید و در سایت https://verify.nic.ir به مراحل احراز خود ادامه دهید.

 

مرحله دوم : ثبت و تایید مشخصات هويتی صاحب دامنه و شناسه ایرنیک بر اساس مشخصات هویتی کارت ملی.

در این مرحله از احراز هویت در nic.ir لازم است اطلاعات هویتی خود را بر اساس کارت ملی خود وارد نموده و تایید نمایید.

 

مرحله سوم: ثبت مشخصات تماس و شماره موبايل که به نام صاحب دامنه باشد.

در مرحله‌ی سوم احراز هویت در سایت ایرنیک لازم است که شماره همراه به نام صاحب دامنه و شناسه‌ی ایرنیک را وارد نمایید. پس از ورود شماره همراه و تایید آن، یک کد تایید به شماره همراه ارسال شده که لازم است آن را در فیلد کد در سایت https://verify.nic.ir وارد نمایید. در این مرحله، شماره همراه شما تایید نهایی می‌شود.

 

هم‌اکنون مراحل احراز هویت شما در سایت ایرنیک به پایان رسید و کاربری شما مورد تایید سازمان نیک می‌باشد. از این پس می‌توانید تمدید دامنه و همچنین ثبت دامنه‌های جدید خود را انجام دهید.

 

 

شیوا سیاهوشی 

متخصص سئو، کپی‌رایتر، علاقه‌مند به حوزه هاستینگ و مدرس زبان انگلیسی.