شیوا سیاهوشی 

بهمن 15, 1402

نرم افزار انی دسک (AnyDesk) هک شد!

طی روز جمعه به تاریخ ۳ فوریه معادل ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۲، شرکت طراح نرم افزار انی دسک (AnyDesk) اعلام کرد که این نرم افزار  تحت حمله‌ی سایبری قرار گرفته و هک شده است.

در پی هک شدن AnyDesk، یکی از برترین نرم افزارهای دسترسی ریموت به دسکتاپ، کدهای ثابت شناسایی هر سیستم در دسترس هکرها قرار گرفته و در نتیجه، افراد خرابکار می‌توانند به دیتای سیستم افراد دسترسی داشته باشند.

پیرو اعلام این شرکت آلمانی، تمام گواهینامه‌های امنیتی فعال بر روی این نرم افزار غیرفعال شده و در حال بروزرسانی و جایگزینی موارد قبلی هستند.

یکی دیگر از اقدامات سازنده‌ی انی دسک جهت افزایش امنیت این نرم افزار، منقضی کردن تمام پسوردهای قبلی کاربران بر روی وب به آدرس my[.]anydesk[.]com است. از این رو، لازم است کاربران پسورد جدیدی را برای پروفایل خود تنظیم کرده و در صورتی که از پسورد قبلی برای سایر سرویس‌های آنلاین استفاده کرده‌اند، هر چه زودتر نسبت به تغییر آن اقدام کنند.

همچنین به شدت توصیه می‌شود که نسخه‌ی فعلی انی دسک را از سیستم خود حذف کرده و نسبت به دانلود نسخه‌ی جدید AnyDesk از سایت رسمی آن اقدام نمایید. این نسخه‌ی جدید انی دسک از گواهینامه‌ی جدید بابت ارائه‌ی کد لاگین بهره‌مند است.

پیرو اعلام شرکت سازنده‌ی انی دسک، تاکنون هیچ شواهدی بابت هک شدن سیستم‌های کاربران انی دسک وجود ندارد و دزدیده شدن اطلاعات هیچ شخصی تا این لحظه توسط هکرهای این سرویس آنلاین گزارش نشده است.

در هفته‌ی جاری و طبق گزارش Günter Born یک نویسنده‌ی آلمانی، پروسه‌ی نگهداری از نرم افزار AnyDesk از تاریخ ۲۹ ژانویه آغاز شده است و در تاریخ ۱ فوریه این مشکل پیش آمده است. البته کمپانی انی دسک در تاریخ ۲۴ ژانویه به کاربران خود اخطارهایی را بابت تایم اوت‌های متناوب و آسیب‌پذیری نرم افزار انی دسک اعلام کرده است.

هم‌اکنون لازم است جهت جلوگیری از بروز هرگونه مشکلی پیرو این عملیات هک نرم افزار انی دسک، لازم است هم‌اکنون نسبت به بروزرسانی نرم افزار Anydesk و دانلود جدیدترین نسخه‌ی آن از سایت رسمی AnyDesk اقدام فرمایید. لینک دانلود انی دسک از سایت رسمی آن را در ادامه می‌توانید مشاهده فرمایید.

شیوا سیاهوشی 

متخصص سئو، کپی‌رایتر، علاقه‌مند به حوزه هاستینگ و مدرس زبان انگلیسی.