آموزش تغییر سطح دسترسی در لینوکس

آنیتا نظری 

آذر 6, 1399

در صورتی که از سرور مجازی لینوکس یا هر نوع از هاست لینوکس استفاده می‌کنید، باید با تغییر سطح دسترسی فایل در لینوکس آشنایی کافی را داشته باشید. در این آموزش به بررسی نحوه تغییر سطح دسترسی فایل و کاربران در لینوکس از طریق cPanel می‌پردازیم.

 

تغییر سطح دسترسی در لینوکس

همانطور که می‌دانید لینوکس یک محیط چند کاربره است. در یک محیط چند کاربره، امنیت داده‌های کاربر و سیستم و تغییر سطح دسترسی فایل در لینوکس از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا مجوز دسترسی تنها باید به کاربرانی که نیاز به دسترسی به داده‌ها دارند، داده شود.

 

جهت تغییر مجوز فایل در لینوکس به Cpanel خود لاگین نموده و قسمت File Manager را باز کنید.

 

سپس روی نام فایل/پوشه مورد نظر برای تغییر مجوز آن کلیک کنید.

 

سپس روی گزینه Change Permissions کلیک کنید و مجوز مورد نظر را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

r – مجوز خواندن(Read permission):

این دسترسی به معنای اعطای مجوز برای خواندن فولدرها می‌باشد. در مورد دایرکتوری‌ها، این مجوز به معنای امکان نمایش مطالب داخل فولدر به صورت لیست‌وار می‌باشد.

 

w – مجوز نوشتن(Write permission):

این دسترسی به معنای اعطای مجوز جهت نوشتن یا تغییر محتوای فایل‌ها می‌باشد. در مورد دایرکتوری‌ها، این مجوز به معنای این است که می‌توانید در محتوای دایرکتوری تغییری ایجاد کنید. اگر این مجوز تنظیم نشده باشد، شما قادر به حذف، تغییر نام یا ایجاد فولدر جدید در آن دایرکتوری نخواهید بود.

 

x – مجوز اجرا شدن(Execute permission):

این دسترسی به معنای اعطای مجوز برای اجرا شدن فایلها می‌باشد. در مورد دایرکتوری‌ها، این مجوز به معنای این است که دسترسی جهت وارد شدن به دایرکتوری را دارید، و می‌توانید داخل فولدر جستجو نموده و یا برنامه‌ خاصی را داخل آن فولدر اجرا کنید.

معمولاً می‌بایست مجوز نوشتن (write) را برای گروه‌های group و world را محدود کنید، و آنها را فقط برای دسترسی کاربران (user) تنظیم کنید. همچنین فایل‌هایی که نمی خواهید تغییر نمایند، یعنی فقط دسترسی خواندن(Read Only) داشته باشند، باید دسترسی نوشتن(write) را برای همه انواع دسترسی غیر فعال نمایید.

اگر نیاز هست روی مقادیر خاص شماره بیت تنظیم کنید ، به شرح زیر می باشد:

r = 4
w = 2
x = 1

 

با تغییر سطح دسترسی در لینوکس می‌توانید امنیت وبسایت و اطلاعات خود را افزایش دهید:

 

خرید سرور محازی لینوکس linux vps

آنیتا نظری 

کارشناس نرم‌افزار، طراح وب سایت و کارشناس فنی وب هاستینگ، مسلط به زبان انگلیسی و علاقه‌مند به موضوعات IT و تکنولوژی.