آنیتا نظری 

دی 9, 1399

بررسی تفاوت‌های WordPress.com و WordPress.org

اگر به دنبال راه اندازی یک وب سایت وردپرس به منظور گسترش کسب و کار خود هستید، اولین چیزی که به آن نیاز پیدا می‌کنید یک هاست وردپرسی برای میزبانی سایت شماست. دومین گام انتخاب و ثبت دامنه مناسب می‌باشد. در حین ایجاد سایت خود احتمالاً این سوال برای شما پیش آمده است که تفاوت هاست اشتراکی با هاست وردپرس و همچنین تفاوت WordPress.com و WordPress.org در چیست؟

 

در این مقاله به بیان این تفاوت‌ها می‌پردازیم. همچنین به این موضوع نیز خواهیم پرداخت که شما چگونه می‌توانید با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس وب سایت خود را بسازید و کنترل کاملی بر گزینه‌های میزبانی وب خود داشته باشید.

 

وردپرس چیست؟

در ابتدا مراتب را با معرفی CMS وردپرس شروع می‌کنیم. وردپرس بزرگ‌ترین سیستم مدیریت محتوا است و حدود یک سوم کل وب سایت‌های جهانی را در بر دارد.

با استفاده از وردپرس، طراحان وب سایت می‌توانند از یک وبلاگ شخصی کوچک تا یک وبلاگ پیچیده‌تر و حتی وب سایت سازمان‌ها و مؤسسات بزرگ را بسازند.

 

وردپرس شامل چه مزایایی است؟

محبوب‌ترین پلت فرم وب سایت
دانلود و نصب آسان
داشبورد کاربر پسند برای مدیریت سریع‌تر
تعداد زیاد قالب وردپرس رایگان و پیشرفته
سفارشی سازی آسان
ارائه افزونه‌های کاربردی بیشمار برای افزایش قابلیت وردپرس و تبدیل به سایت‌های حرفه‌ای

 

وردپرس می تواند برای مبتدیان وب سایت در ابتدا کمی مشکل باشد، زیرا چند گزینه مختلف برای ساخت وب سایت وردپرس و دسترسی به اطلاعات وردپرس وجود دارد.

در ادامه نگاهی دقیق‌تر به سیستم مدیریت محتوای متن باز وردپرس و تفاوت WordPress.comو WordPress.org خواهیم داشت و نیز بررسی می‌کنیم چگونه می‌توانید با خرید هاست اشتراکی مناسب، وردپرس با کارایی بالا و کاملاً قابل مدیریت، داشته باشیم.

 

WordPress.org چیست؟

تفاوت wordpress.org و wordpress.com

 

با توجه به اینکه WordPress.org سایت رسمی و اصلی سیستم مدیریت محتوای متن باز وردپرس است، یک وب سایت عالی برای نشانه گذاری است. در WordPress.org، به قالب‌های وردپرس، افزونه‌ها و سایرقابلیت‌های پیشرفته وب سایت دسترسی کامل و جامع دارید. این وب سایت بهترین منبع برای افزونه ها و سایرو قابلیت‌های مورد نیاز در وردپرس می‌باشد.

با استفاده از WordPress.org می‌توانید نرم افزار WordPress را نیز دانلود کرده و در سرور هاست خود را آپلود و نصب نمایید.

 

همچنین برای نصب نرم افزار WordPress لازم نیست به WordPress.org بروید. یک گزینه بهتر و بسیار آسان‌تر این است که شرکت میزبانی مورد علاقه خود را پیدا کنید، پلان میزبانی وب را که بیشتر مناسب نیاز شماست، انتخاب کنید و یک حساب کاربری را ثبت‌نام کنید.

هنگامی که برای یک سیستم عامل میزبانی وب ثبت نام کردید، گاها سیستم عامل میزبانی این امکان را برای شما فراهم می‌کند که وردپرس را از داخل خود پلتفرم هاست نصب کنید. معمولاً فقط با یک یا دو کلیک، آماده نصب شدن هست.

هنگامی که سیستم مدیریت محتوای وردپرس را در حساب میزبانی وب خود نصب کردید، می‌توانید قالب مورد نیاز را انتخاب کنید، و یا در صورت تمایل یک قالب سفارشی را بارگذاری کنید. همه افزونه‌های مورد نظر خود را نصب کنید و بر طراحی و کدگذاری خود کنترل کامل داشته باشید.

 

 

WordPress.com چیست؟

تفاوت wordpress.com و wordpress.org

WordPress.com یک وب سایت متنفرقه است که توسط شرکتی به نام Automattic طراحی شده است. این پلتفرم بیشتر شبیه یک وب سایت ساز (مثلاً سازنده وب سایت HostGator ، Squarespace ، Wix و غیره) می‌باشد.

WordPress.com برای استفاده صاحبان وب سایت تازه کار مناسب می‌باشد. زیرا دارای فضای هاست منحصر به خود هستند، دامنه مورد نظر را برای شما ثبت می‌کنند و پلاگین‌های داخلی را ارائه می‌دهند. برای شروع کار فقط باید ثبت نام کنید و سایت خود را در آنجا بسازید.

با این حال، WordPress.com دارای اشکالات جدی است. از آنجا که WordPress.com وب سایت شما را در سیستم عامل خود میزبانی می‌کند، عنوان URL wordpress.com را به نام دامنه شما پیوست خواهد کرد و این مورد اولین و مهم‌ترین مشکل است.

به عنوان مثال، هنگامی که برای اولین بار وبلاگ خود را با نامtravelwithashley.com راه اندازی کنید، در صورتی که از WordPress.com استفاده کرده باشید، نام دامنه www.travelwithashley.wordpress.com خواهد بود.

 

همچنین پس از مدتی هنگامی که وبلاگ یا سایت شروع به بازدید بیشتر کرد، متوجه خواهید شد که به نام دامنه انحصاری خود، قابلیت‌های بیشتر، فرصت‌های تبلیغاتی و طراحی بهتر نیاز دارید. به همین دلیل، می‌بایست از طریق یک شرکت میزبانی وب، هاست مناسب خریداری کنید و سایت وردپرس خود را به یک سیستم میزبانی وب دیگر منتقل نمایید تا دسترسی به قالب وردپرس بیشتری را برای شما فراهم کند و فرصت‌های بیشتری برای رشد و توسعه سایت خود داشته باشید.

 

معایب میزبانی سایت از طریق WordPress.com چیست؟

 

توانایی شما در شخصی سازی وب سایت خود بسیار محدود است.
شما نمی‌توانید شرکت میزبانی وب خود را انتخاب کنید.
شما به افزونه‌ها دسترسی محدودی دارید.
شما گزینه‌های تجارت الکترونیکی بسیار محدودی دارید.

 

با این اوصاف اگر می‌خواهید یک وبلاگ ساده یا یک وب سایت سریع بسازید که نیازی به قابلیت‌های پیشرفته نداشته باشد، WordPress.com ممکن است گزینه خوبی برای شما باشد.

 

اگر به یک وب سایت کاملاً سفارشی نیاز دارید که در یک پلت فرم انعطاف پذیرتر میزبانی شود، باید هاست خود را از یک شرکت میزبان وب خریداری کنید و از نرم افزار کامل وردپرس استفاده کنید.

 

 

استفاده از میزبانی WordPress.com چه مزایایی دارد؟

 

تمام ابزارهای لازم برای یک سایت اساسی وردپرس را ارائه می دهد.
همانند یک سازنده وب سایت کار می کند.
از مدیریت سایت، به طور مداوم مراقبت می کند.
برای ساخت سایت به مهارت رمزگذاری احتیاج ندارد.
یک حساب رایگان با فرصت‌های بروزرسانی ارائه می‌دهد.
استفاده از آن برای وبمسترهای مبتدی راحت و آسان است.
پسوند WordPress.com در نام سایت تمام حساب‌های رایگان، خواهد بود.
دارای قابلیت دسترسی به طیف گسترده‌ای از WordPress themes های زیبا، پیش ساخته و رایگان می‌باشد.
توانایی اضافه کردن تم شخص ثالث به انتخاب شما وجود ندارد، مگر اینکه به یک طرح غیر رایگان ارتقا دهید.

 

 

مزایای استفاده از میزبانی اشتراکی برای وردپرس چیست؟

 

امکان انتخاب اختیاری از بین شرکت‌های مختلف میزبان و برنامه‌های مختلف میزبانی وجود دارد.
کاربران می‌توانند زبان‌های برنامه نویسی PHP و CSS را اصلاح کنند.
سایت‌ها کاملا قابل تنظیم هستند.
یک تجربه عالی برای هر دو گروه مبتدیان و طراحان وب باتجربه می‌باشد.
کاربر میبایست از امنیت سایت مراقبت کند.
دسترسی به تمام قالب‌های رایگان و پرداخت شده وردپرس امکان‌پذیر است.
امکان نصب تم‌های شخص ثالث می‌باشد.
گزینه‌های سفارشی سازی کامل برای تم‌ها فراهم می‌باشد.

 

 

پس از انتخاب قالب وردپرسی و راه اندازی سایت وردپرسی خود، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) یکی از مهم‌ترین اقدامات است که منجر به افزایش ترافیک سایت شما و فروش بیشتر می‌شود. یکی از موثرترین راه‌‌های بهبود سئو وردپرس، استفاده از پلاگین‌‌های سئو وردپرس است. در مقاله زیر بهترین پلاگین‌های سئو برای وردپرس را به شما معرفی می‌کنیم.

 

 

نتیجه گیری

کدام یک از سایت‌های WordPress.com یا WordPress.org برای شما بهتر است؟

پس با توجه به توضیحات ارائه شده و تفاوت WordPress.com وWordPress.org و خرید سروی میزبانی وب و استفاده از بستر وردپرس، هنگام راه اندازی وب سایت خود، لازم است بدانید اهداف وب سایت و کسب و کار خود چیست و لذا براساس آن گزینه صحیح را انتخاب کنید.

 

اگر می‌خواهید یک وبلاگ یا وب سایت ساده ایجاد کنید، WordPress.com مناسب شما است. اگر می خواهید یک وب سایت کاملاً فعال ایجاد و آن را شخصی سازی کنید، پیشنهاد ما WordPress.org می‌باشد، شرکت میزبانی وردپرس مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس طراحی وب سایت جدید وردپرس خود را شروع کنید.

 

برای راه اندازی سایت وردپرسی خود و همچنین بهبود سرعت و عملکرد سایت و در نتیجه افزایش بازدید و فروش محصولاتتان، خرید هاست وردپرسی بهترین پیشنهاد ما برای شماست.

 

خرید هاست وردپرسی wordpress hosting

آنیتا نظری 

کارشناس نرم‌افزار، طراح وب سایت و کارشناس فنی وب هاستینگ، مسلط به زبان انگلیسی و علاقه‌مند به موضوعات IT و تکنولوژی.