راضیه عبداللهی 

اردیبهشت 6, 1400

تفاوت سرور مجازی مدیریت شده سی‌پنل و سرور ابری

سرور لینوکس دنیایی کاملاً متفاوتی به عنوان سرویس میزبانی وب‌سایت‌ است. هدف این وبلاگ مقایسه دو گزینه قدرتمند و مقرون به صرفه میزبانی وب، سرور مجازی مدیریت‌شده سی‌پنل و سرور ابری است.

 

اگرچه این یک سازگاری عالی بین میزبانی سرور اختصاصی و اشتراکی است اما همه افراد به سرور اختصاصی مجازی (VPS) نیاز ندارند. اگر مطمئن نیستید که کدام سرویس سرور لینوکس برای شما مناسب‌تر است، معمولاً بهتر است کار را با میزبانی مشترک ارزان‌تر شروع کنید. این اقدام، سرویس‌های میزبانی، امنیت کافی و عملکرد را برای استارتاپ‌ها و افرادی که به تازگی کسب و کار آنلاین خود را راه‌اندازی کرده‌اند، فراهم می‌کند.

 

چند مورد استثناء در این قاعده وجود دارد:

  • تنظیمات یک وب‌سایت هزینه‌بر است مانند Magento یا اپلیکیشن‌های دیگر با استفاده دقیق از پایگاه داده‌ (MySQL /PostgreSQL /MongoDB) دارید.
  • شما باید وب‌سایت‌های متعلق به وب‌مسترهای مختلف را در حساب‌های جداگانه cPanel (متداول برای راه‌حل‌های توزیع‌کننده) مدیریت کنید.
  • برای نصب نرم‌افزار به دسترسی روت نیاز دارید.

 

راه‌حل‌های رایگان و متعددی وجود دارد که اگر برنامه میزبانی اشتراکی شما از منابع بیش از حد، مانند Cloudflare و راهنماهای بهینه‌سازی اپلیکیشن خاص استفاده کند، ممکن است مفید باشد. در غیر این‌صورت، اگر از معیارهای نام‌برده برخوردار هستید، باید با یکی از دو نوع راه‌حل‌های میزبانی VPS شروع کنید:

  • سرور مجازی مدیریت‌شده شامل پشتیبانی فنی ۲۴ ساعته، کمک به راه‌اندازی برای شروع به کار دستیار و اپلیکیشن مدیریت سرور است، معمولاً cPanel در کنار مدیر میزبانی وب (WHM) قرار می‌گیرد (از این رو نام آن سرور مجازی مدیریت شده سی‌پنل می‌باشد).
  • سرور ابری مدیریت نشده که دارای ‌cPanel یا سایر نرم‌افزارهای رابط کاربری گرافیکی (GUI) نیست و فقط سیستم عامل اصلی لینوکس (OS) یا توزیع لینوکس (distro) را ارائه می‌دهد.

 

فقط هنگام بروز اختلال در سرور به دلیل اشتباه ارائه دهنده میزبانی، پشتیبانی فنی رایگان ارائه می‌شود.
پروتکل SSH (پروتکل برقراری ارتباط امن بین کاربر و سرور) سی‌پنل، جایگزین‌های ‌cPanel و موارد اساسی مدیریت سرور در پنل مدیریت حساب (AMP) همچون اسنپ‌شات‌ها و پیکربندی نام سرور (DNS) را پشتیبانی می‌کنند.

 

برای بررسی تفاوت سرور مجازی سی‌پنل و سرور ابری به بررسی موارد زیر می‌پردازیم:

  • سرور مجازی سی‌پنل چیست
  • سرور ابری
  • مقایسه تفاوت سرور مجازی سی‌پنل و سرور ابری از نظر مقیاس پذیری، عملکرد، امنیت و هزینه

 

VPS مدیریت شده چیست؟

از آنجا که WHM شامل cPanel است پس سرور مجازی مدیریت شده سی‌پنل (همان میزبانی VPS مدیریت شده) می‌تواند گام بعدی برای مشتریان هاست اشتراکی باشد که به فضای دیسک سرور و منابع پایگاه داده بیشتری احتیاج دارند.

 

امکان دسترسی به سی‌پنل، گواهینامه‌های رایگان AutoSSL و استفاده از پشتیبانی آنلاین ۲۴/۷ وجود دارد. سرویس‌های تعمیر و نگهداری، به روزرسانی‌های سی‌پنل و نظارت بر آپ‌تایم نیز ارائه می‌شود.

 

یکی از بهترین ویژگی‌ها، دسترسی ریشه به سرور مجازی شما است. با داشتن این اختیار، مسئولیت قابل توجهی در مورد عملکرد سرور، شخصی سازی cPanel و امنیت سایبری به عهده شما نخواهد بود. این ویژگی پشتیبان گیری از سرور را نیز شامل می‌شود.

 

با وجود اینکه همه این کارها دشوار به نظر می‌رسد اما مشتریان نباید فراموش کنند که امکان دسترسی به دستیار راه‌اندازی برای آن‌ها وجود دارد. این کار اساساً مدت زمان مورد نیاز برای انجام کارهای زمان‌بر هنگام راه‌اندازی سرور مجازی جدید لینوکس را با همکاری تیم میزبانی مدیریت شده کاهش می‌دهد. اگر نمی‌خواهید خودتان همه این کارها را انجام دهید، می‌توانید از تیم میزبانی برای جابجایی سایت‌ها و ایمیل، درخواست راهنمایی در مورد مدیریت سیستم Linux یا پیکربندی نرم‌افزار کمک بگیرید.

برای صرفه جویی در زمان خود، پیشنهاد می‌کنیم از تیم ما کمک بگیرید.

 

بارزترین نکته منفی VPS در برابر میزبانی ابری قیمت است.

قیمت هاست اشتراکی ماهانه ۵-۲۰ دلار (۱۲۵-۵۰۰ هزارتومان) است.
قیمت هاست VPS مدیریت شده ماهانه از ۳۰ دلار (۷۵۰ هزارتومان) شروع می‌شود.

 

با ضرب شدن قیمت در چهار، ممکن است بخواهید از همه ویژگی‌ها به عنوان مدیر سرور مجازی cPanel استفاده کنید.

 

همچنین، قوانین جدید در مورد قیمت گذاری و صدور مجوز cPanel در سال ۲۰۱۹ باعث تغییر شیوه کار بسیاری از صاحبان حساب میزبانی (مخصوصا فروشندگان) مدیریت چندین سایت شده است. اگر مایلید میزبانی خود را از سرور اشتراکی به VPS مدیریت شده تغییر دهید، به منظور نپرداختن هزینه‌های مازاد برای صدور مجوزهای اضافی cPanel، باید استفاده از حساب‌های cPanel را کاهش دهید. سپس امکان افزودن وب‌سایت‌های دیگر به عنوان دامنه‌های addon وجود خواهد داشت.

 

میزبانی سرور ابری

از بین ویژگی‌های VPS مدیریت شده، میزبانی ابری فقط دارای دسترسی ریشه و نظارت بر آپ‌تایم در AMP، می‌باشد. سرور ابری لینوکس که با نام میزبانی سرور مدیریت نشده هم از آن یاد می‌شود، فاقد cPanel یا رابط کاربری گرافیکی از پیش نصب شده دیگری برای مدیریت سرور است. از اول، تمام اقدامات باید توسط رابط خط فرمان با SSH یا پروتکل انتقال فایل صورت گیرد. ممکن است برای میزبانی ابری اشتراکی ثبت‌نام دامنه یک ساله رایگان نباشد.

 

به روزرسانی سیستم عامل سرور، گرفتن بک‌آپ و اقدامات دیگر مربوط به مدیریت سرور به عهده شماست. شما بر اپلیکیشن‌های نصب شده کاملا کنترل دارید. اما اطمینان حاصل کنید که فضای اپلیکیشن‌های نصب شده از فضای مشترک میزبانی شما بیشتر نباشد.

 

اغلب هر زمان که مایل باشید می‌توانید با استفاده از محبوب‌ترین سرورهای لینوکس که در زیر معرفی می‌کنیم، سرور لینوکس خود را دوباره به سیستم عامل تبدیل کنید:

  • CentOS، ورژن منبع باز لینوکس رد هت (RHEL)، سیستم عامل مناسب cPanel است.
  • Debian، یکی از گزینه‌های لینوکس قدیمی‌ و پایدار است که به دلیل امنیت و کد حداقلی معروف شده است.
  • Ubuntu، بهترین مشتق دبیان است که به دلیل پروسه نصب و راه‌اندازی ساده و برخورداری از ده‌ها گزینه متفاوت spin-off معروف شده است.

 

بعضی دیگر از شرکت‌های هاستینگ طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها مانند: OpenSuSE و Arch و حتی گزینه‌های غیر لینوکسی مانند: BSD یا Windows Server را برای مشتریان فراهم می‌کنند.

بازه قیمتی برنامه‌های میزبانی ابری از ۵ تا ۱۶۰ دلار (۱۲۵هزارتومان تا ۴ میلیون) در ماه بخاطر گزینه‌های مختلف مقیاس بندی متفاوت است. بنابراین فقط به پرداخت هزینه منابع مورد استفاده خود نیاز دارید. با استفاده از میزبانی ابری مجازی (VPC) می‌توانید هزینه کمتری بپردازید. نوعی میزبانی ابری وجود دارد که می‌توانید ماهانه هزینه استفاده در چند ثانیه یا ساعتی که سرور فعال است را پرداخت ‌کنید. استفاده از سرور مجازی ابری در چرخه عمر توسعه نرم‌افزار (SDLC) بی‌نظیر است.

 

برای پشتیبانی فنی در سرورهای ابری، به غیر از وجود باگ در محتوای مجازی به دلیل اشتباه ارائه دهنده میزبانی، احتمالاً باید هزینه پرداخت کنید (به عنوان مثال برای تیم میزبان مدیریت شده). دلیل این کار کاملا مشخص است – احتمال دارد پشتیبان مدت زمان زیادی برای عیب‌یابی میزبانی ابری سفارشی در مقابل تنظیمات VPS صرف کند.

 

به طور کلی سرورهای ابری مناسب‌ترین انتخاب هستند:

  • کاربران ماهر لینوکس خط فرمان (CLI) که به جای اشتراک با سرویس‌های cPanel به منابع سرور اختصاص یافته به اپلیکیشن‌های مهم وب علاقه‌مند هستند.
  • دولوپرهایی که به منابع زیادی نیاز ندارند و از تجربه کافی در زمینه مدیریت LAMP / LEMP، نصب cPanel یا سایر پنل‌های کنترل سرور همچون کنترل پنل Vesta و Webmin یا صفحه کنترل وب برخوردار هستند.
  • مدیران سیستمی که برای مدیریت برنامه‌هایی همچون Ansible و Kubernetes به کنترل(C2) نیاز دارند.

 

مقایسه مقیاس پذیری در سرور مجازی cPanel و سرور ابری

هر دو سرور مقیاس پذیرند. برنامه‌های میزبانی سرور مدیریت شده و سرور مدیریت نشده، هردو دارای محدودیت‌های مختلفی در فضای دیسک و پهنای باند هستند. هرکدام از این دو سرور را می‌توان با راه حل‌های متعادل کننده دانلود، همچون Apache Load Balancer یا HAProxy پیکربندی کرد. زمانی که ارائه دهنده خدمات هاستینگ، پلن میزبانی شما را به یک سطح بالاتر تغییر می‌دهد، شما دیگر نیازی به تغییر تنظیمات ندارید.

 

مقایسه عملکرد در سرور مجازی سی‌پنل و سرور ابری

در بررسی عملکرد بسیاری از متغیرها و نیازهای شما پیدا می‌شوند. در اینجا تعدادی از عواملی که برعملکرد وب‌سایت و سرور تأثیر دارند را بیان می‌کنیم:

۱. از چه نوع اپلیکیشن‌های تحت وب و وب‌سایت‌هایی استفاده می‌کنید؟

  • یک سایت وردپرس با چند پلاگین
  • یک سایت دروپال با آنالیز Matomo برای مبتدیان
  • یک وب سایت Dolibarr، واحد ارتباط با مشتری، مجموعه نرم‌افزار برنامه ریزی منابع سازمانی برای یک کسب و کار کوچک

۲. میانگین سرعت اینترنت بازار جغرافیایی مورد نظر شما

۳. میزان بازدیدکنندگان و فعالیتی که انتظارش را دارید

  • بازدیدکنندگان وبلاگ شما را می‌خوانند و بررسی می‌کنند.
  • برای خرید آنلاین مشتریان بالقوه وجود دارند.
  • دانش آموزان از بازی یا سیستم مدیریت یادگیری تعاملی بهره می‌برند.

۴. تجارت شما و چگونگی جلب توجه کردن اطلاعات شما برای هکرها

سایت‌های تجارت الکترونیکی به دلیل داشتن اطلاعات شخصی افراد همانند مین‌های طلا با ارزش هستند.
سایت‌هایی که برای بارگیری نرم‌افزار ایجاد شده‌اند، هدف اولیه حملات هکرها هستند که درخواست‌های دانلود را به سایت‌های مخرب هدایت می‌کنند.

۵. زیرساخت تکنولوژی ارائه دهنده هاست وب‌سایت شما

۶. مکان قرار گرفتن سرور فیزیکی

 

بهترین شیوه برای انتخاب مناسب‌ترین بسته سرور، بارگذاری کل محیط سرور در یک سرور cPanel و یک سرور ابری و مقایسه عملکرد آن‌هاست. این کار زمان زیادی لازم دارد.

اکنون، VPS مدیریت شده برای اپلیکیشن‌ مدیریت سرور به همراه تمام موارد نصب شده، پیش از ورود به سیستم برای اولین بار بهینه شده است. برای سازگاری با استانداردهای سرعت شبکه، نرم‌افزارهای ذخیره سازی (caching) مانند: NGINX و PHP-FPM برای نصب سریع با تنظیمات بهینه‌سازی شده برای زیرساخت‌های ارائه دهنده در دسترس هستند.

 

این کار به معنی صرفه جویی در مقدار قابل توجهی زمان است. پایگاه داده‌ها و فرآیند‌های PHP به منابع سرور زیادی نیاز دارند. اگر از این سرویس‌ها استفاده نمی‌کنید، ممکن است بتوانید آن‌ها را غیرفعال کنید. بعضی اوقات ممکن است این سرورها غیرفعال نشوند زیرا بخشی از فرایندهای اصلی هستند.

 

سرور ابری فاقد همه این موارد است. هر نرم‌افزار باید به صورت دستی یا به واسطه مدیر بسته توزیع آن نصب شود. دوباره می‌گویم، این کار برای کسی که می‌داند چگونه بهترین استفاده را ببرد، عالی است. در غیر این صورت، شما وقت خود را تلف می‌کنید.

 

مقایسه امنیت سرور مجازی سی‌پنل و سرور ابری

مشابه عملکرد، کم کردن خطر حمله سایبری شامل مواردی است که قابل کنترل نیستند و در موارد استثنایی از آن‌ها استفاده می‌کنید. هیچ یک به طور پیش فرض کاملا امن نیستند اما یک سرور مدیریت شده امنیت را به راحتی مدیریت می‌کند.

 

امنیت VPS مدیریت شده برای افراد تازه‌کار آسان‌تر است. زیرا می‌توانند cPanel را از طریق مرورگر وب ایمن کنند. فراموش نکنید، معمولا سرور مجازی مدیریت شده شامل خدمات پشتیبانی فنی رایگان می‌باشد.

 

هنگام خرید سرور مجازی باید به امنیت زیرساخت بسیار توجه کنید. زیرا امنیت بالا و عملکرد سریع سایت باعث جذب مشتریان بالقوه می‌شود. ما در مقاله زیر چند نکته کلیدی برای افزایش امنیت VPS به شما آموزش می‌دهیم.

 

هنگام استفاده از سرور ابری باید این موارد را پیکربندی کنید:

  • فایروال
  • بررسی آنتی ویروس
  • حفاظت در مقابل انکار سرویس
  • اطلاعات امنیتی و مدیریت اتفاقات

شما باید امن‌ترین شیوه‌ها را برای امنیت سیستم عامل لینوکس پیدا کنید. اسنپ‌شات‌ها و بک‌آپ گیری از یک فایل، منفعل هستند ولی فعال نیستند و در صورت فعال سازی پس از نفوذ سایبری، احتمالا بی‌فایده هستند. پس، جدی نگرفتن امنیت سرور اشتباه بزرگی است. اگرچه هکرها از شما تشکر می‌کنند.

 

مقایسه هزینه در سرور مجازی سی‌پنل و سرور ابری

هزینه سرور مجازی‌های cPanel ماهانه از حدود ۲۰ دلار (۵۰۰ هزارتومان) شروع می‌شود. ما در efixhost انواع میزبانی VPS از جمله سرور مجازی لینوکس را ارائه می‌دهیم. سرورهای لینوکس ما با شارژ ماهانه حدود ۱۴۶ هزارتومان شروع می‌شوند.

 

نتیجه گیری

به منظور صرفه جویی در وقت و هزینه شما هنگام انتخاب و خرید سرور ما در این مقاله مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی و سرور ابری را بررسی کردیم. اما اگر هنوز اطمینان ندارید که سرور ابری یا سرور مجازی برای شما بهترین انتخاب است، حتما با ما در تماس باشید. ما می‌توانیم شما را راهنمایی کنیم که یک بسته میزبانی متناسب با بودجه خود انتخاب کنید و تمام فناوری مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهیم. برای خرید کلیک کنید.

خرید سرور محازی لینوکس linux vps

راضیه عبداللهی 

کانتنت‌رایتر، کپی‌رایتر و مدرس زبان انگلیسی، علاقه‌مند به مباحث مرتبط با IT.