فرناز شایانی 

اسفند 6, 1399

تفاوت سرور مجازی با سرور اختصاصی چیست؟ مزایا و معایب VPS و سرور اختصاصی

می‌خواهید از تفاوت سرور اختصاصی و سرور مجازی آگاه شوید؟ برخلاف میزبانی اشتراکی، VPS که مخفف سرور خصوصی مجازی است و سرور اختصاصی، هر دو منابع خاص خود را به سایت شما ارائه می‌دهند. با این حال، آن‌ها این کار را با روش‌های کمی متفاوت و با قیمت کاملا متفاوت انجام می‌دهند، بنابراین شما باید مطمئن شوید که راه حل مناسب را برای رفع نیازهای خود انتخاب می‌کنید.

 

ما در efixhost با ارائه سرور مجازی و سرور اختصاصی سرعت و عملکرد بالای سایتتان را برای شما به ارمغان می‌آوریم.

 

در این مقاله، ما با جزییات به بیان فرق سرور مجازی با سرور اختصاصی می‌پردازیم تا به شما کمک کنیم تفاوت‌های اساسی آن‌ها را درک کنید و روش مورد نیاز را با توجه به بودجه خود انتخاب کنید.

 

قبل از اینکه بتوانیم این دو نوع میزبانی را با هم مقایسه کنیم، ابتدا باید آن‌ها را تعریف کنیم.

 

VPS چیست؟

با استفاده از VPS همچنان منابع سرور را با سایر کاربران به اشتراک می‌گذارید. با این حال برخلاف میزبانی اشتراکی، سایت شما هنوز منابع اختصاصی سهم خود را از سرور دریافت می‌کند.

 

به عنوان مثال، اگر سرور ۸ گیگابایت رم داشته باشد، VPS شما ممکن است ۱ گیگابایت از آن ۸ گیگابایت رم را دریافت کند. نکته مهم این است که شما هرگز نیازی به تقسیم ۱ گیگابایت رم با شخص دیگری ندارید و صد در صد از آن شما است.

 

برای تقسیم این منابع، یک ارائه دهنده میزبانی VPS از چیزی به نام hypervisor برای ایجاد ماشین‌های مجازی برای هر مشتری در آن سرور استفاده می‌کند. دانستن دانش تخصصی واقعاً مهم نیست، فقط باید بدانید که هر حساب در VPS کاملاً از حساب‌های دیگر جدا شده است.

 

VPS به نوعی مانند یک ساختمان مشترک است. اگر شما در یک ساختمان، یک واحد دارید، این واحد صد در صد از آن شما است. همسایگان شما نمی‌توانند اتاق نشیمن شما را مدیریت کنند.

 

با این حال، شما همچنین کل ساختمان را ندارید. هنوز هم فقط یک واحد از آن‌ها هستید. این بدان معناست که شما نمی‌توانید کل ساختمان را تزیین کنید. از نظر سرور، این بدان معنی است که شما نمی‌توانید سخت افزار را مطابق با نیاز خود سفارشی کنید زیرا هنوز فقط یک مستاجر در سرور هستید.

 

یافتن بهترین ارائه دهنده VPS بسیار مهم است. در مقاله زیر به بررسی ۵ نکته مهم برای انتخاب بهترین ارائه دهنده سرور مجازی می‌پردازیم.

 

 

اگر به تازگی سایت‌تان را ایجاد کرده‌اید و به دنبال میزبانی اشتراکی ارزان قیمتی هستید، سرور مجازی بهترین گزینه برای شماست. برای خرید کلیک کنید.

 

خرید هاست خرید سرور مجازی VPS

 

سرور اختصاصی چیست؟

همانطور که از نام آن مشخص است، یک سرور اختصاصی به این معنی است که شما کل سرور فیزیکی اختصاص یافته به وب سایت خود را دریافت می‌کنید. به جای اینکه فقط بخشی از سرور را مانند کاری که با VPS انجام می‌دهید بدست آورید، همه چیز را بدست می‌آورید.

 

علاوه بر اینکه به طور بالقوه منابع بیشتری به دست می‌آورید، مزیت بزرگ این روش این است که شما بر سخت افزار فیزیکی درون سرور و نرم افزاری که روی آن اجرا می‌شود کنترل کامل دارید.

 

به عنوان مثال شما ممکن است پردازنده‌های AMD را به پردازنده‌های اینتل ترجیح دهید. همچنین می‌توانید تک تک نرم افزارهای موجود در آن سخت افزار فیزیکی را کنترل کنید.

 

بیایید به مثال ساختمان برگردیم. در این سناریو سرور اختصاصی مانند خرید خانه خودتان است. شما تنها کسی هستید که آن ساختمان را در اختیار دارید و صد در صد مال شماست. علاوه بر این، شما اختیار کامل دارید که کل ساختمان را به اندازه دلخواه شخصی سازی کنید.

 

اگر می‌خواهید در مورد سرور اختصاصی اطلاعات بیشتری کسب کنید، مقاله زیر یکی از بهترین منابع برای افزایش آگاهی شماست.

 

شما می‌توانید با خرید سرور اختصاصی منجر به افزایش سرعت و بهبود عملکرد سایت خود شوید.

 

خرید سرور اختصاصی dedicated server

 

 

توضیح برخی اصطلاحات کلیدی دیگر

فراتر از تفاوت سرور مجازی با سرور اختصاصی، دو اصطلاح مهم دیگر نیز وجود دارد که باید درک کنید تا کاملا VPS و میزبانی اختصاصی را درک کنید.

VPS کنترل شده و کنترل نشده در مقابل سرورهای اختصاصی

 

سرورهای VPS و سرورهای اختصاصی به دو شکل ارائه می‌شوند:

 

مدیریتن نشده

مدیریت شده

 

با یک VPS یا سرور اختصاصی کنترل نشده، تمام سخت افزار اصلی را در اختیار دارید. سپس شما مسئول تنظیمات و نگهداری سرور خود هستید. این فقط به معنای نصب وردپرس نیست. شما باید تکنولوژی‌های اساسی را نیز نصب کنید.

 

به عنوان مثال اگر می‌خواهید از وردپرس استفاده کنید، باید PHP، وب سرور (Apache ، Nginx یا LiteSpeed) و غیره را نصب کنید.

 

نیازی به گفتن نیست ولی ارائه دهندگان سرور کنترل نشده بسیار پیچیده‌تر هستند. آن‌ها واقعاً گزینه خوبی برای توسعه دهندگان یا کاربران فنی می‌باشند.

 

VPS مدیریت شده یا سرور اختصاصی برعکس یکدیگر هستند. با استفاده از این تنظیمات، همچنان منابع اختصاصی سایت خود را دریافت می‌کنید، همانطور که در بالا بحث کردیم. با این حال ارائه دهنده میزبان شما همچنان پیکربندی، مدیریت و نگهداری سرور را برای شما انجام می‌دهد.

 

به همین دلیل هزینه سرورهای مدیریت شده بیشتر از سرورهای مدیریت نشده است. با این حال، مگر اینکه شما یک کاربر فنی پیشرفته باشید. در این صورت است که ارزش آن را دارد تا برای تهیه یک سرور مدیریت شده هزینه کنید تا همه جزئیات فنی شما را تحت تأثیر قرار ندهد.

 

میزبانی VPS در مقابل میزبانی VPS ابری

امروزه اصطلاح دیگری وجود دارد که می‌تواند آگاهی شما را بالاتر ببرد. میزبانی ابری یا میزبانی ابر VPS. میزبانی ابری با یک تفاوت اساسی از همان اصل اساسی VPS سنتی استفاده می‌کند:

 

VPS سنتی: سایت شما منابع اختصاصی خود را از بخشی از یک سرور فیزیکی بدست می‌آورد.

Cloud VPS: سایت شما منابع اختصاصی خود را از چندین سرور “ابر” دریافت می‌کند.

 

امروزه بسیاری از ارائه دهندگان آینده نگر به VPS ابری روی آورده‌اند زیرا کاملاً انعطاف پذیرتر است. با این حال هدف این مقاله این است که نشان دهد VPS ابری و VPS سنتی دقیقاً یک چیز است و تفاوت چندانی ندارند.

 

جوانب مثبت و منفی VPS در مقابل میزبانی اختصاصی چیست؟

مزایا

VPS HOSTING

این مورد بسیار ارزان‌تر از میزبانی اختصاصی است.
با اینکه سرور کامل فیزیکی ندارید، هنوز منابع اختصاصی برای سایت خود دریافت می‌کنید.
به راحتی می‌توانید میزبانی خود را بسنجید، مخصوصاً اگر از VPS ابری استفاده می‌کنید. یعنی شما فقط با تنظیم پارتیشن مجازی می‌توانید VPS خود را به راحتی ارتقا دهید.

 

DEDICATED HOSTING

شما بر روی نرم افزار و سخت افزار فیزیکی سرور خود کنترل کامل دارید.
سایت شما از نظر فیزیکی از حساب‌های دیگر جدا شده است زیرا در سرور فیزیکی خود قرار دارد. (در حالی که سایت شما فقط با VPS جدا شده است).

معایب

شما کنترل کامل سخت افزار فیزیکی سرور خود را ندارید.
این گزینه می‌تواند بسیار گران باشد.
ارزیابی دقیق منابعی که به آن نیاز دارید می‌تواند دشوار باشد و تغییر منابع نسبت به VPS دشوارتر است زیرا منابع به صورت فیزیکی تقسیم می‌شوند نه به طور مجازی.

 

آیا باید از VPS استفاده کنید یا سرور اختصاصی؟

بیشتر افراد با VPS بسیار بهتر از یک سرور اختصاصی عمل می‌کنند، به خصوص اگر شما ارائه دهنده VPS ابری را انتخاب کنید.

 

VPS ابری دارای مزایای مشابه با سرور اختصاصی است اما در یک بسته مقرون به صرفه‌تر و انعطاف پذیری بسیار بیشتر. به همین دلیل است که در سال ۲۰۲۱ بیشتر مشاغل به جای میزبانی اختصاصی خود به سمت میزبانی ابری پیش می‌روند.

 

یک سرور اختصاصی فقط برای وب سایت‌های پر بازدید با نیازهای میزبانی بسیار منحصر به فرد منطقی است. برای اکثر سایت‌های دیگر انتخاب VPS ابری گزینه بهتری است.

 

نتیجه گیری 

وقتی بیشتر افراد وب سایتی را راه‌اندازی می‌کنند، با میزبانی مشترک شروع می‌کنند زیرا این اقدام ارزان‌ترین راه برای ایجاد سایت وردپرس است. با این حال با رشد سایت شما، منابع بیشتری برای سایت خود می‌خواهید و از اشتراک منابع با سایت‌های دیگر خودداری کنید.

 

هم VPS و هم سرور اختصاصی به شما در دستیابی به این اهداف کمک می‌کنند.

 

با VPS، میزبان عملاً منابع سرور را به قسمت‌های مختلف تقسیم می‌کند و شما یکی از آن قسمت‌ها را به طور کامل به سایت خود اختصاص می‌دهید. این منابع می‌توانند از یک ماشین واحد (VPS سنتی) یا از شبکه‌ای متشکل از چندین ماشین (VPS ابری) حاصل شوند.

 

از طرف دیگر با یک سرور اختصاصی، کل سرور فیزیکی را از آن خود می‌کنید.

 

برای اکثر افراد VPS گزینه بهتری است مگر اینکه سایتی با بازدید بالا و نیازهای منحصر به فردی راه اندازی کنید.

 

فرناز شایانی 

كارشناس هاستينگ و ثبت دامنه، مسلط به زبان انگلیسی، علاقه‌مند به موضوعات مرتبط با IoT و شبکه.