فرناز شایانی 

مرداد 25, 1399

وردپرس ۵.۵ منتشر شد – ویژگی‌ها، بروزرسانی‌ها و دانلود وردپرس ۵.۵

نسخه جدید وردپرس ۵.۵ در ۱۱ آگوست سال ۲۰۲۰ معادل ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ به صورت رسمی منتشر شد. WordPress 5.5 دومین نسخه مهم وردپرس در سال جاری بوده و با ویژگی‌ها و پیشرفت‌های جدیدی به بازار عرصه شده است. در این مقاله به بررسی ویژگی‌های نسخه جدید وردپرس خواهیم پرداخت. شما می‌توانید نسخه آزمایشی را در کامپیوتر خود و یا در محیطی آزمایشی با استفاده از افزونه وردپرس Beta Tester بر روی هاست وردپرس پرسرعت خود امتحان کنید.

بهتر است کمی بیشتر با این نسخه جدید وردپرس ۵.۵، بروزرسانی‌ها و ویژگی‌های آن آشنا شویم.

 

ویژگی‌ها و بروزرسانی‌های وردپرس ۵.۵

 

بهبود ویرایشگر بلوک (Block Editor)

در اواخر سال ۲۰۱۸، وردپرس نسخه جدید ویرایشگر در WordPress 5.0 را معرفی کرد. این ویرایشگر بلوک جدید با نام مستعار گوتنبرگ معرفی شد. از آن زمان هر نسخه جدید وردپرس، به روزرسانی‌های زیادی برای این ویرایشگر در نظر گرفته شد. انتشار وردپرس ۵.۵ با بسیاری از پیشرفت‌ها و ویژگی‌های جدید همراه است که تجربه نوشتن شما را چندین برابر افزایش می‌دهد.

 

پیشرفت و بهبود رابط کاربری (UI) در Block Editor

تغییرات ادیتور جدید وردپرس 5.5

در نسخه جدید وردپرس شاهد پیشرفت‌های اصلی و چشمگیری در ویرایشگر بلوک وردپرس هستیم. هنگام استفاده از این ویرایشگر، متوجه تغییراتی از جمله خطوط اطراف نوار ابزار و دکمه‌ها، آیکون‌های جدید و موارد دیگری برای داشتن تجربه کاربری بهتری خواهید شد.
دکمه (+) برای اضافه کردن یک بلوک جدید نیز تغییر کرده و اکنون مشخص‌تر شده و بیشتر شبیه به دکمه است.

 

اضافه شدن بلوک‌های جدید و امکان دانلود هم‌زمان

دانلود بلوک در وردپرس ۵.۵

WordPress 5.5 دایرکتوری بلوک‌های جدیدی را در نسخه جدید وردپرس ارائه کرده است. این‌ها تنها افزونه‌های WordPress هستند که بلوک‌های جدیدی به ویرایشگر بلاک اضافه می‌کنند و در حال حاضر ده‌ها بلوک جدید در دسترس است.
دایرکتوری بلوک همچنین با امکان جستجوی «افزودن بلوک جدید» یا «Add New block» ساخته شده است. شما به سادگی می‌توانید یک ویژگی را جستجو کنید و اگر هیچ بلوکی وجود نداشت که با جستجوی شما مطابقت داشته باشد‌، به طور خودکار نتایج مطابق را از فهرست بلوک نشان می‌دهد.

 

بلوک patterns در WordPress 5.5

بلوک الگو در وردپرس ۵.۵ block patterns in wordpress 5.5

یکی از بروزرسانی‌های هیجان انگیز WordPress 5.5 بلوک patterns است. آن‌ها بلوک‌های آماده یا الگو‌هایی برای استفاده با تنظیمات متداول هستند؛ که به شما کمک می‌کند تا به سرعت آن‌ها را برای ایجاد طرح، اضافه کنید.
در حال حاضر در نسخه‌های قدیمی‌ وردپرس، تعداد معدودی از pattern‌ها یا الگو‌ها در دسترس است. این مورد در نسخه جدید وردپرس، افزونه‌ها و همچنین قالب‌های وردپرس توسعه یافته است.

 

جابجایی ساده بلوک‌ها در وردپرس ۵.۵

نسخه جدید وردپرس، جابجایی بلوک‌ها در ویرایشگر محتوا را آسان‌تر می‌کند. در واقع شما می‌توانید به سادگی روی دسته بلوک کلیک کرده و آن را به بالا و پایین بکشید. مورد دیگر بروزرسانی وردپرس ۵.۵، امکان انتخاب بلوک والد در بلوک‌های تو ‌در‌تو مانند بلوک گروه یا ستون است.

 

ویرایش تصویر درون صفحه

ویرایش تصویر در وردپرس ۵.۵

به صورت کلی، وردپرس به شما امکان ویرایش تصویر مانند برش، تغییر حجم، چرخش و تغییر اندازه را می‌دهد. اگر چه برای انجام این کار باید تصویر را در کتابخانه رسانه باز کنید.
WordPress 5.5 به شما امکان می‌دهد بدون ترک ویرایشگر بلوک‌، تصاویر را درون صفحه ویرایش کنید. شما قادر خواهید بود تصویر را در یک نقطه، تغییر اندازه‌، برش‌، چرخش و تغییر حجم دهید.

 

بروزرسانی خودکار برای افزونه‌ها و تم‌ها در WordPress 5.5

نسخه جدید وردپرس مجهز به سیستم قدرتمند مدیریت به روزرسانی است. این سیستم به شما امکان می‌دهد تا با تغییر پیکربندی وردپرس یا با استفاده از یک افزونه شخص ثالث (third-party)، بروزرسانی‌های خودکار را برای افزونه‌ها و قالب‌های وردپرس فعال کنید.

همچنین انتشار وردپرس ۵.۵ به شما امکان می‌دهد بروزرسانی‌های خودکار برای افزونه‌ها و تم‌ها را از طریق داشبورد وردپرس فعال کنید. به راحتی می‌توانید به صفحه افزونه‌ها بروید و روی “فعال کردن بروزرسانی خودکار” یا Enable auto-updated، در کنار افزونه‌هایی که می‌خواهید به صورت اتوماتیک بروزرسانی شوند‌، کلیک کنید.
به همین ترتیب در wordpress 5.5 امکان بروزرسانی اتوماتیک قالب نیز وجود دارد. در داشبورد WordPress 5.5، روی Appearance و سپس Themes کلیک نموده و روی لینک “فعال کردن به روز رسانی خودکار ” یا Enable auto-updates کلیک کنید.

 

فایل XML نقشه سایت پیش فرض نسخه جدید وردپرس

نقشه سایت XML یا Sitemap XML، فایلی است که کلیه محتوای سایت شما را در قالب فایل XML لیست می‌کند. نقشه سایت به موتور‌های جستجوگر مانند Google کمک می‌کند تا به راحتی محتوای سایت را کشف و ایندکس کنند.
این موضوع نقش بسیار مهمی‌‌ در سئو WordPress ایفا می‌کند. تمام افزونه‌های برتر سئو وردپرس با ویژگی نقشه سایت XML داخلی موجود هستند.

ویژگی نقشه سایت جزیی از WordPress 5.5 است که به صورت پیش فرض فعال شده است. در بروزرسانی وردپرس ۵.۵، فایل جدید نقشه سایت را با نام wp-sitemap.xml ایجاد می‌کند؛ که شامل لینک‌هایی به تمام فایل‌های نقشه سایت که تولید خواهند شد، می‌شود.

 

ویژگی نقشه سایت جدید از انواع پست‌ها‌، طبقه بندی‌ها (دسته‌ها‌، برچسب‌ها و طبقه بندی‌های سفارشی) و بایگانی نویسندگان پشتیبانی می‌کند. با این حال این برنامه تنها عملکرد اصلی مورد نیاز پروتکل نقشه سایت XML را ارائه می‌دهد.

اگر قبلاً از افزونه‌های سئو وردپرس استفاده می‌کردید که همراه با نقشه‌های XML خاص خود بودند، دیگر لازم نیست کاری انجام دهید. همچنان دو افزونه بزرگ سئو مانند All in One SEO Pack و Yoast SEO تصمیم به ادامه کار با نقشه سایت خود دارند؛ زیرا ویژگی‌های پیشرفته سفارشی سازی را برای کمک به شما در کسب رتبه‌های بالاتر ارائه می‌دهند.

 

Lazy Loading یا بارگیری تنبل تصاویر در وردپرس ۵.۵

لود شدن و نمایش تصاویر در سایت، از متن ساده به زمان بیشتری نیاز دارد و این موضوع باعث افزایش زمان بار‌گذاری و لود صفحه می‌شود. بهینه سازی تصاویر برای سایت می‌تواند به شما در افزایش سرعت و کارایی وب‌سایت وردپرس کمک کند.

یکی از تکنیک‌های متداول استفاده از تصاویر، بار‌گذاری تنبل (Lazy Load) است. این روش فقط تصاویر قابل مشاهده در صفحه مرورگر کاربر را بارگیری می‌کند. سایر تصاویر در صورتی دانلود خواهد شد که کاربر روی سایت اسکرول کرده و به آن قسمت از سایت که دارای تصویر است برسد.

 

انتشار وردپرس ۵.۵ با افزودن ویژگی “بارگیری” به تگ img، آن را به گزینه پیش فرض برای همه سایت‌ها تبدیل می‌کند. این ویژگی توسط همه مرورگرهای وب مدرن (به جز سافاری) پشتیبانی می‌شود. این یک عملکرد مهم نه تنها برای سایت وردپرس بلکه برای کل اینترنت است. WordPress محبوب ترین سازنده وب‌سایت است و بیش از ۳۵٪ از کل وب‌سایت‌ها از این سایت ساز استفاده می‌کنند.

بار‌گذاری تنبل تصاویر، باعث صرفه‌جویی زیادی در پهنای باند شده و عملکرد سرورهای میزبان وردپرس را بهبود می‌بخشد. همچنین وب‌سایت‌ها را سریع تر کرده که همواره هدف دارندگان سایت است.
تم‌ها و پلاگین‌ها را با یک فایل فشرده به روز کنید

بعضی اوقات ممکن است به روزرسانی‌های افزونه یا قالب وردپرس همان گونه که انتظار می‌رود کار نکنند. که در این صورت شما مجبورید به صورت دستی یک تم یا افزونه را به روز کنید. در حال حاضر، این مورد با استفاده از یک سرویس دهنده FTP انجام می‌شود.

 

نسخه جدید وردپرس به شما امکان می‌دهد این کار را در داشبورد WordPress 5.5 انجام دهید. می‌توانید به قسمت پلاگین‌ها رفته و روی ایجاد صفحه جدید و سپس روی دکمه بار‌گذاری کلیک نمایید. هم اکنون فایل زیپ را که برای به روزرسانی افزونه دانلود کرده اید بار‌گذاری کنید. نسخه جدید وردپرس به طور خودکار تشخیص می‌دهد که این افزونه از قبل نصب شده است و گزینه‌ای را برای “جایگزینی فایل جاری با فایل آپلود شده” (Replace current with uploaded) به شما می‌دهد.

به همین ترتیب می‌توانید به روزرسانی‌های تم وردپرس را در WordPress 5.5 نیز انجام دهید. به سادگی به صفحه Appearance قسمت تم‌ها بروید و بر روی دکمه” افزودن جدید ” کلیک کنید. پس از آن بر روی دکمه بار‌گذاری تم کلیک کنید تا پرونده zip خود را آپلود نمایید. نسخه جدید وردپرس تشخیص می‌دهد که آن قالب پیش از این نصب شده است و به شما این امکان را می‌دهد که نسخه جدید را جایگزین نسخه قدیمی‌ کنید.

 

دانلود وردپرس ۵.۵

به منظور دانلود جدیدترین نسخه وردپرس با نام وردپرس ۵.۵ می‌توانید از طریق سایت رسمی وردپرس اقدام کنید.: WordPress.com

 

وردپرس ۵.۵ و دولوپرها

WordPress 5.5 همچنین تغییرات زیادی را برای توسعه دهندگان وب ایجاد می‌کند؛ تا در قالب‌ها، افزونه‌ها و پروژه‌های خود استفاده کنند. بروزرسانی وردپرس ۵.۵ با چندین کتابخانه خارجی به روز شده مانند phpMailer ،SimplePie  Twemoji و موارد دیگر ارائه می‌شود.

توسعه‌دهندگان می‌توانند گزینه‌های بروزرسانی خودکار را با غیرفعال کردن، فعال کردن یا مسدود کردن انتخابی آن‌ها برای پلاگین‌ها یا تم‌های خاص کنترل کنند. Dashicons در بروزرسانی وردپرس ۵.۵ به روز شده و شامل ۶۵ آیکون جدید است. WordPress 5.5 با قابلیت بررسی بیشتر سازگاری و مشکلات PHP ارائه شده است.

با خرید هاست وردپرس و نصب جدیدترین نسخه وردپرس ۵.۵ بر روی آن، کارایی کسب و کار آنلاین خود را افزایش دهید:

خرید هاست وردپرس wordpress hosting

فرناز شایانی 

كارشناس هاستينگ و ثبت دامنه، مسلط به زبان انگلیسی، علاقه‌مند به موضوعات مرتبط با IoT و شبکه.