فرناز شایانی 

فروردین 7, 1400

بررسی ۵ مورد از مهم‌ترین کاربردها و مزایای سرور مجازی (VPS)

وقتی صحبت از خرید میزبانی وب می‌شود، چندین گزینه و پلن مختلف از جمله میزبانی اشتراکی، میزبانی اختصاصی و میزبانی VPS جهت انتخاب وجود دارد.

صرف نظر از اینکه فردی حرفه‌ای هستید یا مبتدی، درک تفاوت بین پکیج‌های مختلف میزبانی، کارهایی که می‌توانید با انواع مختلف میزبانی انجام دهید، نوع برنامه میزبانی، بر اساس نیاز و بودجه شما، چالش برانگیز است. یکی از این انتخاب‌ها می‌تواند خرید سرور مجازی لینوکس باشد که با پردازنده قدرتمند و هارد SSD NVMe باعث افزایش امنیت و عملکرد سایت شما شود.

 

در این مقاله نگاهی خواهیم انداخت به اینکه یک سرور خصوصی مجازی (VPS) چیست و کاربردهای وی پی اس (VPS) چه می‌تواند باشد؟

 

سرور خصوصی مجازی (VPS) چیست؟

برای درک اینکه VPS چیست، بهتر است در ابتدا بدانید که میزبانی اشتراکی و اختصاصی چیست؟

 

در میزبانی اشتراکی گروهی، وبمسترها فضای سرور را از یک شرکت میزبان اجاره می‌کنند. وقتی میزبانی اشتراکی را انتخاب می‌کنید، CPU،RAM و فضای هارد دیسک را با سایت‌های دیگری که از آن سرور استفاده می‌کنند به اشتراک می‌گذارند.

 

میزبانی اشتراکی به نوعی مانند اجاره اتاق خصوصی است. برای اقامت به یک مکان نیاز دارید اما اجاره خانه‌ای ۱۶ خوابه گران و پرهزینه خواهد بود. منطقی است که اتاق خصوصی خود را داشته باشید، اما لوازم، آب و برق و اتاق‌های مشترک را با سایر مستاجران به اشتراک بگذارید.

 

میزبانی اختصاصی برای شرکت‌های بزرگ‌تر با وب سایت‌های عظیم است که به یک سرور اختصاصی نیاز دارند تا از قدرت کافی برای تحقق خواسته‌های وب سایت برخوردار باشند. وب سایت‌هایی که روزانه تعداد زیادی بازدید دارند، سیستم عامل خود را دارند یا معاملات مالی قوی را روزانه انجام می‌دهند، به یک سرور اختصاصی نیاز دارند.

 

میزبانی VPS نقطه میانی میزبانی اشتراکی و اختصاصی است. اگر میزبانی VPS را انتخاب کنید، سرور را با وب سایت‌های دیگر به اشتراک می‌گذارید، اما تفاوت‌ها و مزایای اساسی وجود دارد. با VPS می‌توانید کانتینر مجازی خود را در یک سرور با سیستم عامل خصوصی خود، فضای ذخیره سازی و پهنای باند نامحدود دریافت کنید.

 

VPS به نوعی مانند اجاره یکی از کابین‌های استراحتگاه است. همه مستاجران در یک ملک زندگی می‌کنند، اما خانه شخصی خود را با آشپزخانه خصوصی، حمام، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، خشک کن، تلویزیون و غیره در اختیار دارید.

 

۵ کاربرد اصلی سرور مجازی (VPS)

حالا که دانستید VPS چیست، بیایید در مورد مزایای وی پی اس و استفاده‌هایی که می‌توانید از VPS داشته باشید صحبت کنیم. در هر یک از موارد زیر ممکن است نیاز به استفاده از میزبانی VPS به جای میزبانی اشتراکی باشد. برخی از کاربردهای VPS عبارتند از:

 

۱. میزبان وب سایت پر بازدید خود باشید.

بارزترین کاربرد VPS میزبانی وب سایت است. اگر در حال ساخت یک وب سایت ساده با قابلیت‌های محدود هستید که دارای بازدید متوسط ​​است، خرید یک برنامه میزبانی اشتراکی کافی است.

 

اما اگر می‌خواهید حریم خصوصی، امنیت بیشتر و پهنای باند نامتقارن بیشتری داشته باشید، چه می‌کنید؟ پاسخ این است که یک برنامه VPS را انتخاب کنید.

 

در این بخش چند معیار مهم جهت کمک در تصمیم گیری در رابطه با انتخاب برنامه VPS آورده شده است:

به امنیت بیشتری نیاز دارید.
فروشگاه آنلاین بزرگ‌تری را اداره می‌کنید.
انتظار دارید که بازدید از وب سایت شما افزایش یابد.
قصد اجرای نرم افزار سفارشی دارید.
می‌خواهید دامنه‌های دیگری را میزبانی کنید.
گزینه سرور اختصاصی برای نیازهای شما بسیار بزرگ است، اما هنوز هم به امنیت پیشرفته‌تری نیاز دارید.
می‌خواهید ویژگی‌های یک سرور اختصاصی را آزمایش کنید.

میزبانی VPS گزینه‌ایی عالی برای وب سایت‌هایی است که بازدید زیاد و نیاز به بارگیری سریع صفحات دارند، اما نمی‌خواهند هزینه یک میزبانی اختصاصی را پرداخت کنند.

 

۲. برای دیگران وب سایت طراحی و آن‌ها را میزبانی نمایید.

یکی از جالب‌ترین موارد استفاده از سرورهای مجازی این است که می‌توانید چندین سایت را میزبانی کنید و مطمئن باشید که RAM کافی برای بارگیری سریع هر دامنه در اختیار دارید.

 

اگر در زمینه ساخت وب سایت برای مشتریان هستید، VPS به شما این امکان را می‌دهد تا فضای ذخیره سازی، امنیت، CPU و RAM را برای میزبانی برخی از وب سایت‌های دیگر داشته باشید.

 

۳. یک سرور بازی ایجاد کنید.

اگر یک سرور VPS مخصوص بازی ایجاد کنید، مزایای زیر را تجربه خواهید نمود:

 

قابلیت های سفارشی سازی
محدودیت‌های کمی در عملکرد و ثبات
تاخیر کم‌تر و قطع ارتباطات
حریم خصوصی
مقرون به صرفه‌تر
دسترسی به سخت افزار پیشرفته و تنها پرداخت کسری از قیمت.

 

اگر اهل دنیای بازی هستید، VPS یک راه عالی است.

 

۴. کد را ایجاد و آزمایش کنید.

اگر درگیر توسعه برنامه‌ها هستید، VPS ابزاری عالی است. به عنوان یک فضای کار مجازی عمل می‌کند که در آن می‌توانید به اعضای تیم اجازه دهید به مکانی مرکزی و مجازی دسترسی پیدا کنند، مهم نیست که اعضای تیم شما در کجا قرار دارند. این امر کار توسعه از راه دور را ممکن می‌کند.

 

علاوه بر این، VPS به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌ها را بدون نیاز به سرور گران قیمت خود در یک محیط زنده آزمایش کنند. همچنین به تیم شما این امکان را می‌دهد تا اشکالات را برطرف کنند و قبل از پخش مستقیم برنامه را آزمایش نمایند. سرورهای مجازی روشی مقرون به صرفه برای بررسی است که در برگیرنده تست محیط جدید، سیستم عامل، اپلیکیشن‌ها، فریم ورک‌ها یا هر چیز دیگری است.

 

۵. اتصال بی‌سیم خود را با میزبانی VPN رمزگذاری کنید.

برخی از کاربران همچنین از VPS برای میزبانی یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) استفاده می‌کنند. VPN ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا اتصال خصوصی امنی در یک شبکه عمومی ایجاد نمایید. هنگامی که به یک شبکه بی‌سیم عمومی و بدون VPN متصل می‌شوید، این امکان برای هکرهای موجود در همان شبکه وجود دارد که اتصال شما را قطع کرده و به کامپیوتر شما نفوذ کنند.

 

VPN اتصال بی سیم شما را رمزگذاری می‌کند و خواندن داده‌ها و آسیب رساندن به رایانه را برای هکرها غیرممکن می‌سازد.

 

ناگفته نماند، هنگامی که از VPS خود برای میزبانی VPN استفاده می‌کنید، می‌توانید به VPN خود متصل شوید در حالی که مهم نیست کجا قرار دارید. با این کار می‌توانید محدودیت‌های منطقه‌ای را دور بزنید.

 

اگرچه برنامه میزبانی VPS برای وب سایت‌هایی که نیاز به امنیت بیشتر، قدرت بیشتر و توانایی کنترل تعداد زیادی ترافیک را دارند، مطلوب است، اما در تمام شرایط VPS برای آن‌ها مناسب نیست.

 

پس از انتخاب سرور مجازی، انتخاب بهترین ارائه دهنده سرور مجازی امری بسیار ضروری است. در مقاله زیر ما چند نکته اساسی برای انتخاب بهترین ارائه‌دهنده سرور مجازی را به شما آموزش می‌دهیم.

 

نتیجه گیری

با VPS می‌توانید کارهای جالب دیگری مانند تست و توسعه کد، ایجاد سرور بازی، میزبانی VPN انجام دهید تا بتوانید در تنظیمات عمومی با امنیت بالاتر کار کنید و حتی وب سایت تجاری و میزبانی وب خود را راه اندازی کنید. برای خرید سرور مجازی لینوکس کلیک کنید.

خرید سرور محازی لینوکس linux vps

فرناز شایانی 

كارشناس هاستينگ و ثبت دامنه، مسلط به زبان انگلیسی، علاقه‌مند به موضوعات مرتبط با IoT و شبکه.