راضیه عبداللهی 

آذر 30, 1401

اسپم چیست؟ چگونه از ارسال اسپم جلوگیری کنیم؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند؛ اسپم شدن ایمیل‌هایشان می‌باشد. طبق تحقیقات انجام شده، روزانه تقریبا ۶۰ میلیارد ایمیل اسپم ارسال/دریافت می‌شود. این رقم به این معناست که تقریبا ۲۰٪ از کل ایمیل‌ها به دست مخاطبان نمی‌سد که عددی بسیار قابل توجه به خصوص در کسب و کارهای آنلاین است. با این وجود اکثر افراد مطلع نیستند که اسپم چیست، چرا ایمیل اسپم دریافت می‌نمایند، چرا ایمیل‌های ارسالی، اسپم می‌شود و از همه مهم‌تر حتی با راه‌های جلوگیری از اسپم نیز آشنایی ندارند.

در پاسخ به سوال spam چیست؟ به طور مختصر می‌توان گفت به پیام‌های ناخواسته (از طریق ایمیل، پیامک، سایت و …) که به صورت انبوه و گاها به هدف کلاهبرداری ارسال می‌شود، اسپم می‌گویند. خب سوالی که مطرح می‌شود این است «اگر ایمیل‌ها به قصد معرفی محصول، دستیابی به مخاطب و افزایش فروش باشد و به اسپم برود، تکلیف چیست؟» 

در نظر داشته باشید یکی از بهترین روش‌هایی که از ارسال اسپم توسط ایمیل سازمانی شما جلوگیری می‌کند، داشتن آدرس IP با اعتبار بالاست. IP با اعتبار بالا بر روی سرویس میزبانی وب، هاست ایمیل و سایر سرویس‌های دارای ایمیل به شما کمک می‌کند تا ایمیل‌های خود را با موفقیت به اینباکس کاربران خود برسانید و از دریافت ایمیل در قسمت اسپم ایمیل کاربران جلوگیری کنید. با خرید هاست ایمیل با آدرس IP معتبر، ایمیل‌های خود را نیز معتبر کنید.

 

تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا نه تنها به پاسخ این سوال دست یابید بلکه با نحوه جلوگیری از دریافت اسپم نیز آشنا شوید.

 

اسپم چیست؟

هر نوع ارتباط یا پیام ناخواسته‌ و تبلیغاتی که به صورت انبوه از طریق سیستم پیام رسانی الکترونیکی ارسال شود، spam (هرزنامه) نام دارد. اسپم در پیام کوتاه، وبلاگ‌ها، اپلیکیشن‌ها، رسانه‌های اجتماعی، تماس تلفنی و … رخ می‌دهد. با این حال، رایج‌ترین اسپم‌ها از طریق ایمیل ارسال می‌شود.

خوشبختانه، روش‌های زیادی برای جلوگیری از اسپم شدن ایمیل‌های ارسالی وجود دارد که نسبتا آسان می‌باشند. از این رو در ادامه ابتدا دلایل رایج اسپم شدن ایمیل‌ها را بررسی و سپس نحوه ممانعت از دریافت اسپم را معرفی می‌نماییم.

پیش از بررسی علل متعدد اسپم ایمیل، نخست باید بگوییم منظور از اسپم در ایمیل چیست؟

 

اسپم در ایمیل به چه معناست؟

زمانی که ایمیل‌های متعدد، انبوه و تبلیغاتی به صورت خودکار برای افراد ارسال می‌شود، اسپم در ایمیل رخ می‌دهد. اسپم شدن ایمیل‌ها، باعث پر شدن صندوق ورودی ایمیل، مصرف پهنای باند بسیار زیادی و کاهش بازدهی شبکه می‌شود.

جالب است بدانید که در cPanel نیز این اتفاق رخ می‌دهد که طبیعتا نتایج نامطلوبی در پی خواهد داشت. در واقع با جلوگیری از ارسال ایمیل اسپم در سی‌پنل می‌توان یک لایه امنیتی بین افراد ارسال کننده اسپم و کاربران ایجاد نمود.

توجه نمایید که با خرید هاست ایمیل efixhost می‌توانید از اسپم شدن ایمیل‌هایتان جلوگیری نمایید. در واقع اعتبار بسیار زیاد ایمیل و IP سرورهای افیکس هاست، با موفقیت ایمیل‌های شما را به اینباکس مخاطبانتان می‌رساند.

خرید هاست ایمیل email hosting

 

علل رایج اسپم شدن ایمیل‌ها

علل-اصلی-اسپم-شدن-ایمیل‌ها

«چرا ایمیل‌هایم به اسپم می‌روند؟» سوالی که ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کرده است. در حقیقت، دلایل بسیاری وجود دارد که ایمیل‌ها به عنوان spam شناسایی می‌شوند. آگاهی از دلایل اسپم شدن ایمیل‌ها می‌تواند در جلوگیری از دریافت ایمیل اسپم موثر باشد. برخی از رایج‌ترین دلایل اسپم شدن ایمیل‌ها عبارتند از:

 

اسپم شدن ایمیل‌ها به دلیل علامت گذاری ایمیل‌های شما به عنوان اسپم

اولین و متداول‌ترین علت برای قرار گرفتن ایمیل‌ها در فولدر اسپم این است که گیرندگان، آدرس ایمیل شما را به عنوان هرزنامه شناسایی کنند. در واقع مخاطبان ممکن است به دلایلی مانند فراموش کردن علت عضو شدن در خبرنامه سایت، پاکسازی فضای صندوق ورودی و حتی بصورت غیر عمدی و به اشتباه، شما را به عنوان اسپم علامت گذاری کنند. 

متاسفانه، در صورتی که کاربران، بسیاری از پیام‌های شما را علامت گذاری کنند، فیلترهای هرزنامه نیز ایمیل شما را به عنوان اسپم شناسایی می‌کند. در نتیجه ایمیل‌های شما را به صورت اتوماتیک به اسپم ارسال می‌شوند.

پس از ارسال، برای جلوگیری از اسپم شدن ایمیل کار زیادی از شما بر نخواهد آمد. تنها با ارائه محتوای منحصر به فرد می‌توانید احتمال اسپم شدن را به حداقل برسانید. 

 

ارسال ایمیل اسپم به دلیل عدم استفاده صحیح از کدهای HTML

با وجود اینکه ایمیل‌های حاوی متن تا حدی ساده هستند اما گزینه مناسبی برای مشاغلی همچون فروشگاه‌های آنلاین نمی‌باشند. زیرا نسبت به ایمیل‌های حاوی شعار تجاری، لوگو، تصاویر و دیگر عناصر HTML، جذب کمتری دارند. 

با این وجود، برای جلوگیری از ارسال ایمیل اسپم هنگام قرار دادن کدهای HTML در ایمیل‌های خود، فقط کافیست چند قانون ساده را رعایت کنید. این قوانین عبارتند از:

  • بهتر است عرض ایمیل حداکثر ۶۰۰ تا ۸۰۰ پیکسل باشد. این مقیاس به اندازه کافی بزرگ است تا به راحتی خوانده و در صفحه نمایش کاربر نیز به خوبی دیده شود.
  • از کدهای تمیز و سبک (به ویژه کدهای CSS) استفاده نمایید. همچنین از جاوا اسکریپت و فلش نیز تحت هیچ شرایطی استفاده نکنید. زیرا فیلترهای اسپم ممکن است این کدها را به عنوان کدهای مخرب شناسایی نمایند.  
  • اطمینان حاصل کنید که ایمیل‌های شما، موبایل فرندلی (Mobile Friendly) هستند. برای مثال باید از تصاویر کوچک و فونت‌های مناسب صفحه نمایش موبایل استفاده نمایید.
  • از فونت‌هایی استفاده کنید که در هر سیستم عاملی قابل خواندن هستند.
  • لینک‌های موجود در ایمیل خود را بررسی نمایید، هر گونه سایتی که ممکن است به عنوان اسپم شناخته شود را حذف کنید. 
  • توصیه می‌شود هنگام ارسال ایمیل از محتوای متنی بیشتر از کدهای HTML استفاده نمایید.

 

ارسال ایمیل اسپم به دلیل استفاده از عناوین گمراه کننده و محرک‌های اسپم در محتوای ایمیل

عنوان محتوای ایمیل شما بیشترین تاثیر را روی مخاطبان می‌گذارد. بنابراین باید آن را به گونه‌ایی جذاب و شفاف نوشت که مخاطب را به باز نمودن ایمیل ترغیب نماید. 

بر اساس تحقیقات انجام شده، اکثر کاربران بر این باورند که عناوین ایمیل، گول زننده هستند. از این رو ترجیح می‌دهند این گونه ایمیل‌ها را بی‌درنگ در پوشه اسپم قرار دهند.

برای جلوگیری از اسپم شدن ایمیل به نکات زیر توجه نمایید:

  • RE یا FW. فقط در صورت پاسخ به سوالات مخاطب، عنوان ایمیل را با «RE» شروع کنید، در غیر این صورت هرگز این کار را انجام ندهید. همچنین استفاده از «FW» نیز باعث گمراه شدن کاربر می‌شود. 
  • از محتوا و سوالات شخصی مانند «در مورد فلانی شنیدی؟» استفاده نکنید.
  • استفاده از عناوین و موضوعات اغراق آمیز سبب تردید کاربر می‌شود. بنابراین بهتر است از عناوینی استفاده نمایید که با محتوا مطابقت دارد.

نکته مهم دیگر، عناوین را حرفه‌ایی انتخاب کنید و مراقب باشید غلط نگارشی یا دستوری در آن وجود نداشته باشد. 

برای جلوگیری از اسپم شدن ایمیل‌های ارسالی به توصیه‌های زیر توجه کنید:

  • عنوان را با فعل کنشی آغاز کنید.
  • به کاربر احساس فوریت و اهمیت القا نمایید.
  • سوالی جالب یا ترغیب کننده مطرح نمایید.

 

ارسال اسپم به علت عدم علاقه کاربران برای دریافت ایمیل

طبق قوانین حفظ حریم خصوصی آنلاین مانند GDPR، برای ارسال ایمیل به مخاطبان، به رضایت و اجازه آنها نیاز دارید. به بیان دیگر نمی‌توانید به آسانی لیست آدرس‌های ایمیل را برای دسترسی سریع به مخاطبین خریداری نمایید.

حتی کاربرانی که ایمیل خود را در سایت شما ثبت می‌کنند، باید به طور آشکار بگویند که به دریافت ایمیل از سمت شما تمایل دارند. 

 

ارسال ایمیل Spam به دلیل حساسیت فیلترهای اسپم به محتوای ایمیل

فیلترهای spam، به برخی کلمات یا عبارت خاصی حساس می‌باشند. به این معنا که اگر محتوای ایمیل حاوی این کلمات باشد، به احتمال زیاد در پوشه spam قرار می‌گیرد. برخی از کلمات یا عبارت محرک اسپم عبارتند از:

  • رایگان
  • پایین‌ترین قیمت
  • درآمد اضافی
  • پول آسان
  • بدون هزینه
  • دوست عزیز
  • این اسپم نیست
  • بدون خطر
  • برنده
  • استفاده از چندین علامت تعجب یا علامت دلار پشت سر هم
  • کلمات/عبارات دارای فاصله‌های اضافی یا نقطه گذاری
  • کلمات نوشته شده با حروف بزرگ

توجه داشته باشید که این کلمات و عبارات فروش را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهند. اما اگر بیش از حد از آنها استفاده شود باعث حساسیت فیلترهای اسپم می‌شود.

 

ارسال و دریافت ایمیل Spam به دلیل عدم استفاده از لینک لغو اشتراک

ارسال-و-دریافت-Spam-به-دلیل-عدم-استفاده-از-لینک-لغو-اشتراک

طبق قوانینی مانند CAN-SPAM، باید در انتهای ایمیل‌ها لینکی مبنی بر لغو اشتراک قرار دهید. همچنین اگر فردی روی لینک لغو اشتراک کلیک کرد و خواستار لغو عضویت شد، باید درخواست وی را در مدت ۱۰ روز اجرا کنید.

اگرچه قرار دادن این لینک ممکن است نامطلوب به نظر برسد اما در صورت ارائه محتوای مفید و قدرتمند، تاثیر باورنکردنی خواهد داشت.

 

دریافت اسپم به علت نادرست یا گمراه کننده بودن اطلاعات بخش «From»

یکی دیگر از دلایل اصلی اسپم شدن ایمیل‌ها، درج اطلاعات نادرست در باکس «From» است. از آنجایی که اطلاعات «From»، به گیرندگان می‌گوید فرستنده ایمیل چه کسی است، باید دقیق و واضح باشند. در برخی موارد به دلیل وجود ابزاری در سایت مانند پلاگین فرم تماس ممکن است ایمیل‌های جعلی با جزئیات بخش «From» ارسال شود که حساسیت فیلتر اسپم را برمی‌انگیزد.

اگر ایمیل‌های فرم تماس به‌ عنوان اسپم شناخته شوند، فقط کافیست مطمئن شوید که در تنظیمات فیلد «From» فرم تماس، آدرس ایمیل مدیر سایت درج شده است. 

 

Spam شدن ایمیل‌ها به علت عدم تنظیم احراز هویت ایمیل

انجام احراز هویت ایمیل‌ باعث افزایش اعتبار این سرویس می‌شود. این در حالیست که اگر احراز هویت به درستی انجام نشود، ممکن است ایمیل‌ها مستقیما به پوشه هرزنامه گیرندگان ارسال شوند. 

در اغلب پنل‌های مدیریتی هاست، می‌توانید رکوردهای احراز هویت را ایجاد و از آنها استفاده نمایید.

برای مثال DKIM و SPF نوعی رکورد (رمزگذاری) برای تایید ایمیل است که جهت احراز هویت، ممانعت از جعل ایمیل و در نتیجه برای جلوگیری از اسپم شدن ایمیل هاست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اسپم شدن ایمیل‌ها به علت ارسال پیوست‌های زیاد

Spam-شدن-ایمیل-به-علت-ارسال-پیوست‌های-زیاد

پیوست‌ها عواملی برجسته برای اکثر فیلترهای اسپم هستند. زیرا فایل‌ها می‌توانند بهترین گزینه برای بدافزارها و ویروس‌ها باشند. در کل بهتر است که هیچ پیوستی ارسال نکنید. با این وجود اگر نیاز به ارسال پیوست بود، اطمینان حاصل کنید که گیرنده از قبل آگاهی دارد و تعداد فایل‌های پیوست شده را تا حد ممکن کاهش دهید.

علاوه بر این، هنگام پیوست فایل بهتر است ابتدا آن را در سرویس ذخیره‌سازی ابری مانند Google Drive یا Dropbox آپلود کنید و سپس لینک فایل را در ایمیل خود قرار دهید.  

توجه داشته باشید، همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر کردیم، خرید هاست ایمیل یکی از راه‌های جلوگیری از اسپم است. با این وجود یکی دیگر از روش‌های ارسال بدون محدودیت ایمیل، خرید سرور مجازی می‌باشد.

خرید سرور محازی لینوکس linux vps

 

نتیجه گیری

در این مقاله گفتیم spam چیست و دلایل اسپم شدن ایمیل‌ها مانند استفاده از عناوین مبهم، بکارگیری کلمات و عبارات خاص و محرک فیلترهای اسپم، استفاده از کدهای نادرست و … را بررسی نمودیم. در واقع با جلوگیری از اسپم شدن ایمیل می‌توانید بازگشت سرمایه خود را تضمین و اعتماد مخاطبانتان را جلب کنید.

خبر خوب این است که با خرید هاست ایمیل از افیکس‌هاست، نه تنها دیگر نگران spam شدن ایمیل‌هایتان نخواهید بود بلکه از خدماتی مانند پشتیبانی ۲۴/۷، بکاپ روزانه و ماهانه و … برخوردار خواهید شد.

خرید هاست ایمیل email hosting

راضیه عبداللهی 

کانتنت‌رایتر، کپی‌رایتر و مدرس زبان انگلیسی، علاقه‌مند به مباحث مرتبط با IT.