شیوا سیاهوشی 

بهمن 3, 1400

انتشار وردپرس ۵.۹ به همراه بروزرسانی بی‌سابقه – بررسی ویژگی‌ها و دانلود نسخه جدید وردپرس

جدیدترین نسخه وردپرس یعنی وردپرس ۵.۹ در تاریخ ۲۵ ژانویه ۲۰۲۲ معادل ۵ بهمن ۱۴۰۰ منتشر خواهد شد. البته انتشار این نسخه‌ی جدید وردپرس با تاخیر چندماهه اتفاق افتاده است. با توجه به اینکه چند روز قبل شاهد انتشار نسخه بتای وردپرس بودیم، نسخه‌ی جدید آن با ویژگی‌ها و پیشرفت‌های بیشتر در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

 

با بررسی ویژگی‌های جدید، آماده ورود به فضایی جدید با امکانات بیشتر از وردپرس خواهیم شد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که علاوه بر بروزرسانی وردپرس به نسخه ۵.۹ و تلاش برای بهینه سازی سایت، انتخاب فضای میزبانی مناسب نیز تاثیر بسزایی در افزایش سرعت سایت و همچنین بهبود سئو سایت دارد. به همین منظور، پیش از بروزرسانی وردپرس خود، اقدام به خرید هاست وردپرس پرسرعت و بهینه کنید.

 

خرید هاست وردپرس

 

 

بروزرسانی‌ها و ویژگی‌های وردپرس ۵.۹

 

قابلیت ویرایش کل سایت

در نسخه جدید وردپرس ۵.۹ این امکان فراهم است تا کل صفحات، سکشن‌ها و محتوای سایت را با استفاده از ادیتور آن ویرایش نمایید. این ویژگی پیشتر امسال در نسخه‌ی ۵.۸ وردپرس معرفی شده بود.

 

نسخه‌ی پیش‌رو دارای امکانات بسیاری برای تجربه‌ای بهتر در ویرایش سایت است. این امکانات جدید موجب می‌شوند که شما بدون نیاز به کدنویسی، تم وردپرس خود را ویرایش کرده و در نتیجه طراحی خاص خود را داشته باشید.

البته در نظر داشته باشید که قابلیت ویرایش صفحات تنها برای پوسته‌هایی است که با این ویژگی سازگار باشند.

تست نسخه جدید وردپرس با پلاگین بتا

 

بلوک‌های جدید برای ویرایش سایت

نسخه وردپرس ۵.۹، ۱۰ بلوک جدید ارائه می‌کند که به صورت اختصاصی برای ویرایش کل سایت ایجاد شده و در دسته بندی «پوسته‌ها» قرار دارند.

لیست بلوک‌های جدید ارائه شده برای ویرایش کل سایت در وردپرس ۵.۹:

 

– Navigation

– Template Part

– Header

– Footer

– Post Auther

– Next Post

– Previous Post

– Post Comments

– Term Description

– Archive Title

 

* البته بلوک‌های مخصوص ویرایش کل سایت برای سایر صفحات و پست‌ها نیز قابل استفاده هستند.

 

بلوک جدید وردپرس برای طراحی کامل سایت در وردپرس ۵.۹

 

انتخاب طرح دلخواه برای کل سایت

یکی دیگر از امکانات جدیدی که به ویرایشگر نسخه جدید وردپرس ۵.۹ اضافه شده است، امکان ایجاد استایل‌های جدید برای پوسته مورد نظر شماست و می‌توان آن را برای کل سایت اعمال کرد. به منظور انتخاب طراحی دلخواه خود بر روی صفحه یا پست مورد نظر، بر روی آیکون استایل در قسمت بالا و چپ صفحه کلیک کنید.

 

انتخاب استایل دلخواه برای کل سایت وردپرس ۵.۹

 

در این قسمت می‌توانید نوع تایپوگرافی و رنگ‌های وب سایت خود را انتخاب کنید.

پس از پایان انتخاب دیزاین مناسب، تغییرات را به عنوان یک تمپلیت، قسمت‌هایی از یک تمپلیت یا طراحی کل سایت خود ذخیره کنید.

 

 

تغییر استایل بلوک‌ها

با استفاده از ادیتور سایت، می‌توانید استایل هر کدام بلوک‌های بکار برده شده در سایت خود را تغییر دهید.

به منظور انجام این کار، بر روی دکمه‌ی «استایل» کلیک کرده و «بلوک‌ها» را انتخاب کنید. در این قسمت شاهد لیستی از بلوک‌هایی خواهید بود که می‌توانید ویرایش و شخصی‌سازی کنید.

تغییر استایل بلوک در وردپرس ۵.۹

 

این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد تا برای بلوک‌های بکار برده شده در سایت خود، طراحی دلخواه خود را انتخاب کنید. در واقع، می‌توانید رنگ دکمه‌ها را متناسب با رنگ‌های برند خود تغییر دهید، اندازه فونت هدینگ را تعیین کرده و تغییرات دیگر مورد نیاز خود را اعمال کنید.

 

روش جدید برای اضافه کردن منوی ناوبری

وردپرس ۵.۹ روشی جدید را برای ویرایش منوی ناوبری سایت وردپرسی معرفی کرده است. اولین تغییری که شاهد آن هستیم،‌ تغییر عبارت «منو» به «منوی ناوبری» است.

اضافه کردن منوی ناوبری در وردپرس ۵.۹

 

اگر از پوسته‌ای استفاده می‌کنید که نسخه وردپرس ۵.۹ از آن پشتیبانی می‌کند، به راحتی می‌توانید عنوانی را برای منوی ناوبری خود در این قسمت وارد کنید:

 

نحوه اضافه کردن منو در نسخه جدید وردپرس ۵.۹

برای ویرایش منوی ناوبری و اضافه کردن منو به آن، می‌توانید از بلوک منوی ناوبری جدید در ویرایشگر سایت استفاده کنید.

 

تغییر استایل و طراحی منو ناوبری وردپرس ۵.۹
منوی ناوبری جدید این امکان را فراهم می‌کند تا به راحتی منوی ناوبری و لینک‌های جدید اضافه کرده رنگ‌ها، فاصله‌ها و جهت‌ها را تنظیم کنید. امکانات بیشتری نیز در این ویژگی ارائه شده است.

 

ارائه پوسته پیش‌فرض جدید Twenty Twenty-Two

به دلیل اینکه وردپرس ۵.۹ جدیدترین و اولین نسخه وردپرس در سال ۲۰۲۲ است، این پلتفرم با یک تم دیفالت جدید به نام Twenty Twenty-Two به بازار عرضه خواهد شد. البته تمام افرادی که با وردپرس کار می‌کنند با تم دیفالت آن به نام twenty twenty آشنایی دارند. اما نسخه دوم این پوسته، با تغییرات بسیار و امکانات تازه بر روی ادیتور جدید در دسترس همه قرار خواهد گرفت.

پوسته جدید وردپرس twenty twenty-two

 

این پوسته به عنوان منعطف‌ترین پوسته پیش‌فرض وردپرس تاکنون معرفی شده است که به کاربران امکان کنترل و تغییر را بر روی تمام قسمت‌ها و جوانب طراحی می‌دهد.

 

در این پوسته شاهد اعمال فونت مینیمال و بولد از خانواده‌ی Serifها هستیم که به هدینگ‌ها اختصاص داده شده‌اند.

 

فونت san serif مینیمال

 

همچنین پوسته‌ها شامل موارد زیادی از الگوهای از پیش آمده هستند که می‌توانید در ویرایشگر سایت یا ویرایشگر بلوک‌ها زمان نوشتن محتوا استفاده کنید.

 

پترن آماده در ویرایشگر بلوک وردپرس ۵.۹
البته قابلیت استفاده از تمام این ویژگی‌ها به پوسته‌ی وردپرس شما نیز بستگی دارد.

 

 

بروزرسانی‌های ادیتور بلوک در وردپرس ۵.۹

 

اکثر کاربران وردپرس زمان زیادی را بر روی نگارش محتوا صرف می‌کنند. از این رو، با انتشار هر نسخه‌ی جدید وردپرس، یک سری بروزرسانی‌ها و ویژگی‌های جدید به ویرایشگر بلوک اضافه می‌شود تا از این طریق آپلود و انتشار محتوا با کیفیت بهتری انجام شود.

 

جا به جایی راحت سکشن‌های مختلف محتوا

از این بعد کربران می‌توانند سکشن‌های مختلف را از طریق «List View» در نوار ابزار به راحتی جابه جا کنند. به منظور جابه جایی سکشن‌ها، بر روی یک مورد کلیک کنید و آن را به بالا و پایین بکشید.

جابجایی دستی بلوک ها در وردپرس ۵.۹

 

این ویژگی کمک می‌کند تا به راحتی به قسمت‌های مختلف محتوای خود دسترسی داشته و آن‌ها را به جای دلخواه خود جابه جا کنید، از این رو، یک شمای کلی از چیدمان صفحه‌ی خود خواهید داشت.

 

بلوک ناوبری

ناوبری بلوک در ویرایشگر سایت و همچنین در پست‌ها و صفحات وردپرس نیز قابل استفاده هستند. این مورد به شما این امکان را می‌دهد تا به صورت دستی، منوی ناوبری مد نظر خود را در مقاله‌ها و صفحات لندینگ ایجاد کنید.

البته از بلوک ناوبری نیز می‌توانید در فهرست مطالب به همراه لینک به عناوین مختلف یک مقاله استفاده کنید.

استفاده از منوی ناوبری در فهرست مطالب

 

بروزرسانی آیکون‌های سوشال و دکمه‌ها

 

در نسخه‌های قبل‌تر وردپرس، به سختی می‌توان تغییرات مد نظر را بر روی بلوک‌های اصلی و زیرمجموعه‌ی آن‌ها در رابطه با آیکون‌های شبکه‌های اجتماعی و دکمه‌ها اعمال کرد.

 

وردپرس ۵.۹ این امکان را فراهم کرده است تا از طریق نوار ابزار بلوک‌های اصلی، بر روی بلوک‌های زیرمجموعه تغییرات ایجاد کنیم.

ویرایش آیکونهای سوشال مدیا وردپرس ۵.۹

 

کنترل بهتر بر روی هدینگ‌ها

در وردپرس ۵.۹ می‌توان به راحتی سطح هدینگ مورد نظر را از طریق بلوک هدینگ و منوی کشویی عمودی انتخاب کرد. همچنین گزینه‌های بیشتری برای انتخاب نوع تایپوگرافی، طراحی و انوع فاصله از حاشیه و بلوک مجاور نیز در دسترس خواهد بود.

 

انتخاب هدینگ مناسب از طریق ویرایشگر نسخه جدید وردپرس ۵.۹

 

پیش‌نمایش URL در ویرایشگر بلوک

در نسخه‌های قبل‌تر از وردپرس ۵.۹، به هنگام قرار دادن موس بر روی لینک در ویرایشگر پست، تنها قادر به مشاهده‌ی یو آر ال بودیم اما اکنون وردپرس ۵.۹ لینک‌ها را فراخوانی کرده و به هنگام قرار دادن موس بر روی آن‌ها، یک پیش‌نمایش از سایت مقصد در ویرایشگر پست به نمایش در خواهد آمد.

 

امکان انتخاب زبان در صفحه لاگین

اگر چندین زبان مختلف بر روی سایت شما بارگذاری شده باشد، در این نسخه جدید وردپرس کاربرانتان می‌توانند زبان دلخواه خود را در صفحه‌ی لاگین انتخاب کنند.

 

انتخاب زبان در صفحه لاگین وردپرس ۵.۹

بروزرسانی‌های وردپرس ۵.۹ برای توسعه دهندگان

 

یک سری از بروزرسانی‌های وردپرس ۵.۹ برای توسعه دهندگان نیز در نظر گرفته شده است تا آن‌ها را نیز در پوسته‌ها، پلاگین‌ها و پروژه‌هایی که ایجاد می‌کنند، مورد استفاده قرار دهند.

 

 

برخی از بروزرسانی‌ها و ویژگی‌های مناسب دولوپرها در وردپرس ۵.۹:

 

– از این پس Core PHP Test Suite در وردپرس ۵.۹ از PHPUnit 8.x و از طریق PHPUnit Polyfills library پشتیبانی می‌کند.

– ارائه دستور جدید wp_get_post_revisions_url () برای دریافت URL به منظور بازبینی هر پست.

– ارائه تگ تمپلیت جدید wp_list_users

 

چطور وردپرس ۵.۹ را دانلود کنیم؟

با بروزرسانی مداوم وردپرس خود، امنیت و کیفیت سایت خود را افزایش دهید. جدیدترین نسخه وردپرس ۲۰۲۲ با نام وردپرس ۵.۹ با تغییرات و بروزرسانی‌های فراوان هم اکنون به صورت رایگان در دسترس همه قرار گرفته و شما نیز می‌توانید از طریق لینک زیر دانلود وردپرس ۵.۹ را برای سایت وردپرسی خود انجام دهید:

لینک دانلود وردپرس ۵.۹ از سایت رسمی وردپرس

 

همچنین در صورتی که در حال حاضر سایت خود را بر روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس ایجاد کرده‌اید و به داشبورد آن دسترسی دارید، جدیدترین نسخه وردپرس یعنی وردپرس۵.۹ را می‌توانید از طریق همان داشبورد بروزرسانی نمایید.

 

انتخاب پلتفرم میزبانی سایت مناسب نیز از مهم‌ترین عواملی است که در افزایش سرعت سایت و همچنین ارتقا کیفیت آن نقش تعیین کننده‌ای دارد. با خرید هاست مناسب وردپرس، قدمی بزرگ در بهینه سازی سرعت، افزایش امنیت و بهبود کیفیت سایت خود بردارید. از طریق لینک زیر می‌توانید پلن‌های میزبانی وردپرس را مشاهده نمایید:

خرید هاست وردپرسی wordpress hosting

شیوا سیاهوشی 

متخصص سئو، کپی‌رایتر، علاقه‌مند به حوزه هاستینگ و مدرس زبان انگلیسی.