efixhost 

دی 5, 1398

تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز

به منظور راه اندازی کسب و کار آنلاین خود، پس از ثبت دامنه دلخواه، به فضایی برای میزبانی وب خود نیاز خواهید داشت. اگر به سرویسی با کیفیت و پرسرعت نیاز دارید، سرور مجازی یکی از بهترین انتخاب‌های پیش روی شما خواهد بود. نکته مورد توجه در این مرحله این است که باید از بین انواع سرور مجازی، یعنی سرور مجازی لینوکس و ویندوز مناسب‌ترین آن‌ها را نسبت به وبسایت و سیستم عامل مورد استفاده خود انتخاب نمایید. در این مقاله به بررسی تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز می‌پردازیم تا از این طریق بتوانید مناسب‌ترین سرویس میزبانی وب را برای خود انتخاب نمایید.

افیکس هاست نیز با ارائه VPS لینوکس و VPS ویندوز، وبسایت یا اپلیکیشن‌‌های شما را با تضمین سرعت و کیفیت بر روی سرورهای خود میزبانی می‌کند. هم‌اکنون با سفارش سرور مجازی مورد نظر خود، اعتبار کسب و کار خود را افزایش دهید:

در ابتدا لازم است کمی با سرور مجازی و نوع عملکرد آن آشنا شویم:

سرور مجازی چیست؟

Virtual Private Server یا همان VPS، نوعی ماشین مجازی است که بخشی از یک سرور فیزیکی بوده و دارای سیستم‌عامل و محیط ایزوله شده مخصوص به خود است و از منابع سرور فیزیکی اختصاص داده‌ شده، به صورت کاملا مستقل از ماشین‌های مجازی دیگر که بر روی همان سرور فیزیکی وجود دارند، استفاده می‌نماید.
این نوع سرور، توسط ارائه‌دهنده سرویس هاستینگ اینترنت به فروش می‌رسد و گزینه مناسبی برای کسانی است که مایل به ارتقا از هاست اشتراکی با منابع محدود به سرورهایی با سطح دسترسی بیشتر می‌باشند زیرا در این حالت می‌توانند از منابع بیشتری بهره ببرند و کنترل وب سایت خود را در اختیار داشته باشند.
بر روی وی پی اس خود می‌توانید از سیستم عامل لینوکس یا سیستم عامل ویندوز استفاده کرده و از ویژگی‌های هر کدام بهره ببرید.
سرورهای مجازی را می‌توان در دسته بندی، زیرمجموعه سرورهای اشتراکی و سرورهای اختصاصی دانست. یکی از ویژگی‌های بارز انواع سرور مجازی، امکان ایجاد وب سایت بر روی سیستم‌عامل ویندوز یا لینوکس است که این امکان را به کاربران می‌دهد تا نسبت به سیستم عامل مورد استفاده خود، یکی از سرویس‌های سرور مجازی را انتخاب نمایند.

 

در ادامه این مقاله بیشتر با ویژگی‌های سرور مجازی آشنا می‌شویم:

ویژگی‌های سرور مجازی

مقیاس‌پذیری (scalability)

مقیاس‌پذیری یعنی توانایی مدیریت سریع و افزایش ظرفیت کاری سرور با استفاده از به کارگیری منابع اضافه سرور می‌باشد.
یک سیستم مقیاس‌پذیر در زمینه تجارت و کسب و کار، به دلیل توقف ناگهانی ترافیک وب که توسط هاستینگ ارائه دهنده سرور مجازی بررسی می‌گردد، ارجحیت دارد.
اگر کسب و کار شما رویکرد رو به رشد فوق‌العاده‌ای را دنبال می‌نماید، نیاز دارد تا ظرفیت کاری در حال افزایش مدیریت گردد.

منابع اختصاصی

سرور مجازی امکان ارائه منابع اختصاصی و انتخاب مقدار فضای دیسک، انتقال داده، فضای ذخیره، سرعت پردازش و RAM را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

دسترسی روت (Root Access)

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های سرور مجازی، دسترسی به روت سرور است که به کاربر امکان اجرای سیستم عامل، نصب اپلیکیشن و سرویس‌های گوناگون را می‌دهد.

سفارشی‌سازی (Customization)

هر سرور مجازی سیستم‌عامل مخصوص به خود را دارا است که به کاربران اجازه نصب اپلیکیشن‌های گوناگون سرور را مانند PHP، MySQL و APACHE می‌دهد.

در طی مراحل انتخاب سرور مجازی، کاربران با دو نوع سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس روبرو می‌شوند.
انتخاب صحیح سیستم‌عامل، مهم‌ترین انتخاب در خرید سرور مجازی است زیرا بستر و محیط مورد استفاده جهت اجرای اپلیکیشن‌ها را برای شما فراهم می‌کند.

پیش از انتخاب نهایی سرور مجازی خود، ادامه این مقاله را با دقت بررسی کنید تا بیشتر با تفاوت‌های سرور مجازی لینوکس و ویندوز آشنا شوید:

 

انواع سرور مجازی

سرور مجازی لینوکس

با خرید سرور مجازی لینوکس،‌ این قابلیت را خواهید داشت تا از سیستم عامل لینوکس برای مدیریت سایت خود استفاده کنید.

سرور مجازی ویندوز

اگر از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنید و قصد دارید از آن برای مدیریت سایت خود استفاده کنید، سرور مجازی ویندوز بهترن انتخاب خواهد بود.

 

تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز

در ادامه تفاوتهای وی پی اس لینوکس و وی پی اس ویندوز طبق یک سری پارامتر توضیح داده می‌شود:

۱. عملکرد

لینوکس

زمانی که لود سیستم افزایش می‌یابد لینوکس مرتبا درخواست ریبوت نمی‌نماید و به گونه‌ای طراحی شده است که توسط SSH استفاده می‌گردد و مدیریت سرور مجازی از طریق خط فرمان یا command line انجام می‌شود.

ویندوز

ویندوز بعد از هر patch جزئی و آپدیت درایور یا نرم افزار باید ریبوت گردد و از آن‌جایی که از رابط کاربر گرافیکی یا GUI استفاده می‌نماید، می‌تواند باعث نیازمندی آن به منابع بیشتر باشد که در این صورت بهینه نمی‌باشد.

 

۲. امنیت

لینوکس

سرورهای لینوکس امن‌تر به حساب می‌آیند زیرا تنها مدیران سرور امکان دسترسی به سرور و ویرایش کدها را دارند. با این حال این مورد به نصب و تنظیم سرور بستگی دارد.

ویندوز

سرورهای ویندوز نیز امن می‌باشند اما نیاز به تنظیمات و نصب صحیح دارند.

 

۳. سازگاری

لینوکس

سرور مجازی لینوکس با نرم‌افزارهای متن باز، مثل PHP/Perl ،ROR ،Java ،Python ،SSH ،CGI ،FrontPage Extensions سازگار است.

ویندوز

سرور مجازی ویندوز برای اپلیکیشن‌های مخصوص ویندوز مثل ASP Classic ،ASP.net ،MySQL ،C# ،VB Development ،MS Access مناسب است.

 

۴. دسترسی به سرور

دسترسی به فایل‌ها از طریق FTP هم بر روی ویندوز و هم بر روی لینوکس امکان‌پذیر است اما به طور اختصاصی دسترسی SSH و Telnet بر روی لینوکس وجود دارد. این تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز موجب شده‌است که توسعه دهندگان نیز به کار با این نوع سرور تمایل بیشتری داشته باشند.

 

۵. کنترل پنل

لینوکس

عموما cPanel و WHM برای لینوکس استفاده می‌گردند.

ویندوز

به طور عمومی کنترل پنل Plesk در سرور مجازی ویندوز استفاده می‌گردد که دارای رابط کاربرپسندتری است.

 

۶. پشتیبانی

لینوکس

VPS لینوکس از انجمن عمومی برخوردار است که با ارائه پلتفرم خود، امکان مطرح کردن سوالات متداول کاربران را درمورد مسائل و مشکلات خود فراهم می‌کند. البته این موضوع موجب کاهش اعتماد به فرد پشتیبانی‌دهنده است. پس بهتر است از شرکت ارائه دهنده سرویس هاست خود درخواست پشتیبانی کنید.
افیکس هاست نیز با ارائه انواع سرورهای مجازی و پشتیبانی ۲۴ ساعته برای سرویس‌های خود، راه حل‌هایی را با بالاترین کیفیت در کمترین زمان در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد.

ویندوز

شرکت ارائه دهنده سرویس میزبانی سرور VPS ویندوز نیز وظیفه پشتیبانی از این نوع وی پی اس را بر عهده خواهد داشت. در واقع یکی از خدمات شرکت میزبانی وب مورد نظر شما، ارائه خدمات پشتیبانی VPS ویندوز خواهد بود.

 

۷. استفاده آسان

لینوکس

استفاده از لینوکس به دلیل دارا بودن کنترل پنل cPanel که ابزار نسبتا راحتی جهت مدیریت هاستینگ می‌باشد، بسیار آسان است و به مدیریت FTP و SSH کمک می‌نماید.

ویندوز

ویندوز دارای رابط کاربر گرافیکی است که همین امر نیز مدیریت سرور را راحت‌تر کرده‌است.

 

۸. هزینه

لینوکس

ازآن‌جایی که لینوکس پلتفرمی متن باز یا همان Open Source است، هزینه تهیه آن نیز کمتر می‌باشد.

ویندوز

با توجه به این که ویندوز نرم افزار اختصاصی شرکت مایکروسافت است بنابراین لازم است کاربران هزینه لایسنس را پرداخت نمایند که این مورد در هزینه سرور مجازی نیز دخیل می‌باشد.

انتخاب سیستم عامل سرور مجازی به چگونگی مدیریت سرور، هزینه‌ها و روند کار هر سازمان بستگی دارد. هر سیستم عامل، مزایا و معایب خود را دارد که انتخاب گزینه مناسب به رویکرد شما برای بهره بردن از هر کدام وابسته است. در صورتی که اپلیکیشن‌های شما بر روی Ruby، Python و Perl اجرا می‌گردند VPS لینوکس گزینه بهتری می‌باشد.
اما اگر برنامه‌نویس شما برروی ASP.net یا PHP کار می‌کند ، VPS ویندوز را انتخاب نمایید. VPS برای کاربرانی مناسب است که نیاز به استقلال و کنترل سرور دارند. سیستم عامل ویندوز و لینوکس ، هردو پلتفرم‌های قدرتمندی می‌باشند و انتخاب هر کدام از آن‌ها به نیازمندی‌های افراد، محیط نرم افزاری و بودجه بستگی دارد.

با بررسی ویژگی‌ها و تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز، هم‌اکنون می‌توانید با خرید سرور مجازی لینوکس یا ویندوز، از خدمات ویژه افیکس هاست بهره‌مند شوید:

efixhost