راضیه عبداللهی 

دی 20, 1399

دامنه چیست؟ هنگام خرید دامنه باید به چه نکاتی توجه کرد؟

از کجا می‌توانید نام دامنه بخرید؟ هنگام ثبت دامنه خود باید به چه چیزهای دیگری توجه کنید؟ اگر از شنیدن این سوالات تعجب کردید، نگران نباشید شما تنها نیستید. بسیاری از صاحبان مشاغل نمی‌دانند نام دامنه را از کجا بخرند و یا حتی نام دامنه چیست؟

 

برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود و ایجاد سایت، اولین قدم ثبت و خرید دامنه و سپس خرید هاست پرسرعت است.

 

در این مقاله، ما می‌خواهیم نام دامنه و مواردی را که باید هنگام ثبت دامنه به آن‌ها توجه کنید توضیح دهیم. در پایان، نه تنها شما متوجه می‌شوید نامه دامنه چیست بلکه چگونگی انتخاب بهترین دامنه و ارتباط نام دامنه با سرویس میزبانی وب، سرویس ایمیل و سرویس پایگاه داده را متوجه می‌شوید.

 

نام دامنه (دامین) چیست؟

در این موضوع شکی نیست که اگر می‌خواهید وب سایت داشته باشید به نام دامنه نیز احتیاج دارید. دامنه شما قلمرو شماست؛ این بخش کوچک وب است که برای خود و وب سایت خود درخواست کردید. این جایی است که وب سایت شما «زندگی می‌کند».

 

درست مانند خرید یک قطعه زمین، شما صاحب آن می‌شوید. برای انجام این کار، دامنه شما به یک نام منحصر به فرد نیاز دارد که آن را از بقیه متمایز کرده و فقط متعلق به وب سایت شما باشد. قطعا این اسم « نام دامنه» شماست. به عنوان مثال نام دامنه ما www.efixhost.com است.

 

همچنین می‌توان از دامنه‌ها برای پوشش اشتباهات رایج در نوشتن نام وب سایت استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر نام یک وب سایت دارای اشتباه تایپی باشد، شما می‌‌توانید با ریدایرکت کردن، از همه کلمات با اشتباه تایپی رایج استفاده کنید. به دلیل ثبت اسامی متفاوت، انجام این کار ممکن است کمی بیشتر برای شما هزینه داشته باشد اما قادر خواهید بود مشتریان را به وب سایت خودتان هدایت کنید.

 

اگر یک نام دامنه در دسترس باشد، معمولاً برای یک دوره یک ساله یا بیشتر، کاربر اینترنت می‌تواند برای رزرو استفاده از نام دامنه هزینه‌ کند.

 

 

خرید دامنه

معرفی اولین نام دامنه تقریباً یک اتفاق مهم برای وبمسترها است. سرگرم کننده و مهیج است و به شما امکان می دهد شروع به معرفی برند آنلاین خود کنید. حتی قبل از بازدید از وب سایت شما، نام دامنه شما می تواند ب بازدیدکنندگان بگوید که در انتظاری چه چیزی هستند. آیا وب سایت شما سرگرم کننده، جدی، حرفه‌ای یا احمقانه است؟

البته بیشتر صاحبان مشاغل فقط به این دلیل که تعامل و ارتباط مخاطبان با آن‌ها آسان‌تر باشد، تمایل دارند از نام شرکت خود یا برخی از مشتقات آن استفاده کنند.

هر کسی می‌تواند هر نام دامنه‌ای را خریداری کند، به شرطی که شخص دیگری از آن استفاده نکرده باشد. ده‌ها ابزار آنلاین وجود دارد که می‌توانید برای جستجوی نام دامنه و بررسی در دسترس بودن آن در برابر پسوندهای مختلف تی ال دی  (com ،.org ،.edu. و غیره) از آن‌ها استفاده کنید.

هنگامی که در مورد نام دامنه‌ای که می‌خواهید استفاده کنید تصمیم گرفتید، مرحله بعدی شما انتخاب یک ثبت کننده است – شرکتی که نام دامنه را برای شما ثبت می‌کند. ثبت کنندگان از نظر قیمت، شرایط خدمات، گزینه‌های مدیریتی، سهولت استفاده و موارد دیگر متفاوت هستند، بنابراین ارزش دارد کمی تحقیق کنید.

 

همانطور که گفتیم خرید دامین و بررسی مالکیت دامنه اولین قدم برای ایجاد یک وب سایت است. قبل از ثبت دامنه باید بررسی کنید که آیا نام دامنه‌ای که انتخاب کرده‌ایید قبل از شما ثبت شده است یا خیر؟  در مقاله زیر ما به شما نحوه بررسی مالکیت دامنه را آموزش می‌دهیم.

 

 

 

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید:

 

اعتبارسنجی شرکت‌های ثبت کننده چگونه است؟

ثبت کننده شما باید مورد تایید موسسه ICANN باشد. موسسه ICANN لیستی از ثبت کننده‌های معتبر را نگهداری می‌کند و اطمینان می‌دهد که آن‌ها به برخی از استانداردهای مربوط به پاسخگویی و مقررات تعیین شده پایبند هستند.

 

 

شرایط و قوانین شرکت‌های ثبت کننده چیست؟

وقت بگذارید و شرایط تعیین شده توسط ثبت کننده خود را بخوانید، زیرا این شرایط از یک شرکت ثبت کننده به یک شرکت ثبت کننده دیگر بسیار متفاوت است. مواردی که باید بررسی شود شامل بند مالکیت، حقوق فروشنده و قوانین انتقال است.

 

قیمت شرکت‌های ثبت کننده چکونه است؟

قیمت ثبت دامین از هر شرکت ارائه دهنده به شرکتی دیگر بسیار متفاوت است. به خاطر داشته باشید که بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده، خدمات اضافی مانند پشتیبانی مشتری، ساختن وب سایت و سئو را نیز ارائه می‌دهند و این خدمات نیز هزینه جداگانه دارند.

 

خدمات پشتیبانی مشتریان چیست؟

برخی از ارائه دهندگان خدمات، پشتیبانی ۲۴ ساعته و رایگان در اختیار مشتریان قرار می‌دهند در حالی که برخی دیگر شما را یک هفته در انتظار پاسخ ایمیل نگه می‌دارند. از قبل قوانین و مقررات آن‌ها را بیابید زیرا پشتیبانی مناسب دامنه بسیار ضروری است. خصوصاً اگر اولین بار صاحب وب سایت می‌شوید و احتمالاً سوالات زیادی دارید!

 

به این موارد نیز توجه کنید:

ناگفته نماند، اما همه کسانی که با آن‌ها تجارت می‌کنید همیشه در حال پیشرفت و صعود نیستند. وقتی نوبت به وب سایت کاری و معیشت شما می‌رسد، نمی‌خواهید این فرصت را از دست دهید. قبل از ثبت دامنه، سوالات زیر را از خود بپرسید.

 

آیا هزینه های مخفی وجود دارد؟

گاهی اوقات دامنه‌های «ارزان» آنچه وانمود می‌کنند، نیستند. اگرچه نام دامنه را ارزان خریداری می‌کنید اما هزینه واقعی ممکن است بسیار بیشتر باشد. بسیاری از ارائه دهندگان برای جلب توجه شما قیمت کم‌تری را پیشنهاد می‌دهند اما قصد آن‌ها دریافت هزینه انتقال نام و یا خرید افزونه‌های بلا استفاده‌ با قیمت‌های نجومی است.

 

 

آیا حریم خصوصی من محافظت می شود؟

از آنجا که جزئیات دامنه به طور عمومی در فهرست WHOIS ذکر شده است، بسیاری از صاحبان مشاغل تصمیم می‌گیرند که اطلاعات خود را خصوصی نگه دارند. اما برخی از ثبت نام کنندگان این گزینه را به شما نمی‌دهند. برخی حتی اطلاعات شما را برای اهداف بازاریابی به شخص سوم می‌فروشند. شرایط خدمات خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که می‌توانید اطلاعات خصوصی خود را خصوصی نگه دارید و از آن‌ها برای منافع تجاری استفاده نمی‌شود.

 

 

خدمات پشتیبانی مشتری آن‌ها چگونه است؟

این مورد کمی گول زننده است، زیرا تنها راه واقعی برای تعیین پشتیبانی مناسب کارمندان بخش پشتیبانی از طریق بازبینی یا نظرات آنلاین است – اما با کمی تحقیق می توان این کار را انجام داد! بسیاری از شرکت‌ها “پشتیبانی مشتری” را ارائه می‌دهند که در واقع کلاهبرداری کاملاً نامحسوس در بازاریابی است.

شما می‌خواهید مطمئن باشید که وقتی درخواست پشتیبانی می‌کنید، این همان چیزی است که دریافت می‌کنید – نه تلاش برای فروش خدمات به شما یا اجبار برای خرید افزونه‌ها.

 

 

آیا می‌توان در efixhost ثبت دامنه انجام داد؟

بله، میشه. efixhost سرویس ثبت دامنه و اتصال آن به میزبانی وب شما را فراهم می‌کند. می‌توانید به صفحه دامنه efixhost بروید و جستجو کنید تا دامنه مورد نظر خود را بیابید و خرید نام دامنه خود را کامل کنید. مشتریان می‌توانند نام دامنه جدید خود را از طریق پنل مدیریت حساب ثبت کنند.

همچنین شما می‌توانید نام دامنه را از طریق دیگر ثبت کنندگان دامنه معتبر خریداری کنید. اگر چنین کاری انجام دادید، پس به یاد داشته باشید که برای استفاده از نام دامنه با حساب میزبانی وب سایت efixhost باید نام سرورهای دامنه را به efixhost تغییر دهید.

 

استفاده از نام دامنه خود با سرویس میزبانی چگونه است؟

هنگام خرید دامنه باید به خاطر داشته باشید که کجا می‌خواهید از آن استفاده کنید. مخصوصا اگر از حساب میزبانی efixhost استفاده نمی‌کنید. لازم به یادآوری است که می‌توانید دامنه‌ را بدون خرید هاست خریداری کنید. نداشتن اشتراک میزبانی به این معنی است که شما نمی‌توانید دامنه‌ای را پارک کنید یا DNS آن را از طریق رابط efixhost کنترل کنید. همچنان می‌توانید سرورهای نام آن را کنترل کنید، اما اگر بخواهید یک وب سایت راه اندازی کنید به سرویس میزبانی نیاز است.

 

 

سرویس میزبانی وب چیست؟

به زبان ساده، سرویس میزبانی اشتراکی است که شما می‌توانید برای قرار دادن پرونده‌های وب سایت خود‌‌، فضای سرور مورد نیاز خود را اجاره کنید. سپس سرور میزبانی سایت به وب سایت اینترنتی شما از طریق نام دامنه خدما رسانی می‌کند. وب سایت میزبان می‌تواند شامل خدماتیی مانند سرور پایگاه داده و سرور ایمیل باشد.

 

سرور پایگاه داده (دیتابیس) چیست؟

اکثر سرویس‌های میزبانی وب دارای یک سرور پایگاه داده هستند. در واقع، این نرم افزاری است که به حفظ و مدیریت پایگاه داده اختصاص یافته است. این امر نه تنها برای وب سایت‌ها بلکه برای بسیاری از اپلیکیشن‌ها مهم است. برنامه‌های کاربردی وب سایت‌های مدرن مانند وردپرس از ساختاری استفاده می‌کنند که پایگاه داده در کار آن‌ها مهم است.

با ذخیره بسیاری از بخش‌های وب سایت در جداول برای دسترسی به موارد ضروری، کارایی برنامه افزایش می‌یابد. بیشتر سرویس‌های میزبانی شامل یک سرور پایگاه داده برای MySQ هستند.

 

هاست ایمیل چیست؟

سرویس مشترک دیگری که با یک حساب میزبانی دریافت خواهید کرد ایمیل است. اکثر سرویس‌های میزبان وب شامل یک سرور ایمیل برای مدیریت ایمیل بر اساس نام دامنه انتخابی شما هستند. خدمات ایمیل شامل پشتیبانی پروتکل‌های POP3 یا IMAP، دسترسی به پست الکترونیکی وب و محافظت در برابر هرزنامه خواهد بود.

سرویس هاست به شما امکان دسترسی به رابطی می‌دهد که در آن می‌توانید حساب‌های ایمیل را ایجاد و مدیریت کنید. همچنین می‌توانید به سرویس گیرنده‌های ایمیل مانند Microsoft Outlook ،Mozilla Thunderbird یا Apple Mail متصل شوید تا بتوانید از طریق یک رابط ایمیل یا چندین حساب ایمیل خود را مدیریت کنید.

 

نتیجه گیری

ایده پردازی نام دامنه شما بسیار سرگرم کننده خواهد بود. اما وقتی زمان خرید نام دامنه فرا می‌رسد، بسیاری از مردم از همه عواملی که باید در نظر بگیرند اطلاع ندارند. نیاز نیست این روند استرس‌زا باشد. فقط با کمی تحقیق، شما می‌توانید یک شرکت معتبر پیدا کنید و یا حتی آن را مستقیماً از طریق هاستینگ efixhost ثبت کنید.

و اگر قصد خرید دامنه را دارید، نحوه و مکان استفاده از آن را فراموش نکنید. آیا همراه با دامنه به سرویس میزبانی، سرویس ایمیل و سرور پایگاه داده احتیاج دارید؟ دانستن زودهنگام این موارد به شما کمک می‌کند تا از نگرانی‌های آینده جلوگیری کنید.

برای شروع آماده‌ایید؟ امروز با تیم پشتیبانی ما تماس بگیرید – آن‌ها همه چیزهایی را که باید در مورد ثبت دامنه خود و اشتراک در خدمات میزبانی ما بدانید به شما می‌گویند.

 

 

بررسی مالکیت دامنه و ثبت دامین

راضیه عبداللهی 

کانتنت‌رایتر، کپی‌رایتر و مدرس زبان انگلیسی، علاقه‌مند به مباحث مرتبط با IT.