فرناز شایانی 

تیر 22, 1399

ریدایرکت (Redirect) چیست؟ بررسی انواع ریدایرکت و دلیل ضرورت آن

در ابتدای راه اندازی یک وبسایت شاید به ضرورت ریدایرکت صفحات سایتتان پی نبرید؛ چرا در ابتدای فعالیت هر سایت، تعداد صفحات بسیار کم هستند و نیازی به ریدایرکت دامنه/صفحه سایت یا فوروارد کردن سایت به صفحات دیگر نباشد.
اما با افزودن صفحات بیشتر و ایجاد دسته بندی‌ها و مقالات بیشتر در سایت، URL‌ یا نشانی وب‌های بیشتری تولید خواهد شد. در این صورت ممکن است در ادامه فعالیت وب‌سایت متوجه شوید که URL‌های شما پیچیده‌تر از آنچه تصور داشتید، شده‌اند. همچنین با بررسی وب‌سایت ممکن است متوجه شوید برخی از URL‌ها یا آدرس‌ها به خوبی عمل نمی‌کنند. در این صورت یا باید حذف شوند و یا بر روی صفحات دیگر سایت فوروارد شوند.

 

ریدایرکت دامنه (Domain Redirect) چیست؟

ریدایرکت یا تغییر مسیر یک وب‌سایت، URL قدیمی ‌را به صفحه جدید (URL جدید) هدایت یا فوروارد می‌کند. وقتی کاربر، آن URL اصلی را تایپ کرده و یا روی آن کلیک کند، به صفحه جدید مورد نظر شما ریدایرکت می‌شود.
ریدایرکت از مشاهده خطای ۴۰۴ توسط بازدید کنندگان سایت جلوگیری کرده و در عوض به صفحه‌ایی که در ابتدا به دنبال آن بودند، هدایت می‌شوند. ریدایرکت باعث می‌شود ارزش پیوندهایی را که به آن صفحه ایجاد کرده‌اید، از دست ندهید و همین امر برای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و همچنین تجربه کاربر در ارتباط با سایت شما مهم است.
دانستن نحوه تنظیم ریدایرکت، مهارت مهمی‌ برای هر کسی است که یک وب‌سایت را اداره می‌کند. شما می‌توانید تغییر مسیرها یا ریدایرکت‌ها را به صورت صفحه به صفحه یا در سطح دامنه انجام دهید.

 

انواع ریدایرکت

سه نوع ریدایرکت اصلی وجود دارد، اگر چه بیشتر دارندگان وب‌سایت‌ها فقط نیاز به استفاده از اولین مورد دارند.

 

۱- ریدایرکت ۳۰۱

تغییر مسیر یا ریدایرکت ۳۰۱ یک تغییر مسیر دائمی ‌است.
این نوع ریدایرکت یا فوروارد کردن سایت هم در سطح مرورگر و هم در سطح سرور صورت می‌گیرد. این رایج ترین و قدرتمندترین نوع ریدایرکت است. موتور‌های جستجو این نوع ریدایرکت را تشخیص داده و ایندکس می‌کنند. بنابراین بهترین نوع ریدایرکت برای سئو یا بهبود موتور‌های جستجو است. تقریبا در تمامی ‌موارد، این نوع ریدایرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

۲- ریدایرکت ۳۰۲

ریدایرکت ۳۰۲ یک ریدایرکت موقت است. این نوع ریدایرکت تنها زمانی باید مورد استفاده قرار گیرد که شما قصد دارید در بعضی از موارد به URL قدیمی ‌برگردید.
به عنوان مثال، اگر در حال طراحی دوباره سایت هستید و تمایل دارید تا پایان کار کاربران را به دامنه دیگری هدایت کنید. یا اگر می‌خواهید قبل از ارتقاء نسخه جدید، دو نسخه مختلف از یک صفحه را امتحان کنید، غالبا از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده نمی‌شود. اگر قصد استفاده از ریدایرکت ۳۰۲ را دارید، بهتر است به ریدایرکت ۳۰۱ فکر کنید.

 

۳- Meta Refresh

شاید تا به حال با صفحه‌ای از یک وب‌سایت روبرو شده باشید که شامل این پیام باشد: «URL اصلی جابجا شده، هم اکنون به URL جدید هدایت می‌شوید. در صورت عدم ریدایرکت ظرف ۵ ثانیه، روی این لینک کلیک نمایید.» در این صورت شما یک متاتگ ریفرش یا meta refresh را تجربه کرده‌اید. Meta refresh نوعی ریدایرکت است که در سطح مرورگر انجام شده و ارتباطی با سرور میزبانی ندارد.

هنگام تنظیم یک meta refresh، می‌توانید مدت زمان لازم برای redirect به صفحه جدید را مشخص کنید. بعضی مواقع موتورهای جستجو، meta refresh را به همان روش ریدایرکت ۳۰۱ تفسیر می‌كنند؛ مخصوصا اگر زمان اختصاص داده شده برای ریدایرکت صفر یا یك ثانیه باشد. اما این مورد همواره صادق نبوده و همین موضوع سبب تاخیر در بازدید کاربر از صفحه مورد جستجو می‌شود و تجربه بدی برای کاربر از سایت به همراه خواهد داشت. در این موارد بهتر است به جای استفاده از متاتگ ریفرش از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید.

 

۵ دلیل ایجاد ریدایرکت دامنه

به چند دلیل ممکن است نیاز به انجام ریدایرکت در سایت یا دامنه داشته باشیم.

 

۱. ریدایرکت یک Subdirectory به صفحه‌ای در سایت

هنگامی‌که سایت خود را ایجاد کردید، ممکن است تصمیم گرفته باشید صفحه وبلاگ خود را در زیر دامنه‌ایی از سایت خود ایجاد کنید. بنابراین، به جای اینکه URL یا آدرس وبلاگ شما «mysite.com/blog» باشد، به صورت “blog.mysite.com” خواهد بود.

هم اکنون تصمیم دارید که ساختار ساب دامنه‌ایی مربوط به وبلاگ را تغییر دهید. به عبارت دیگر آدرس وبلاگ را تغییر دهید. این مورد یکی از موارد ریدایرکت است. به همین دلیل در صورت ایجاد سایت یا قسمتی از سایت روی ساب دامنه و تمایل به تغییر آدرس به آدرسی دیگر، نیازمند ریدایرکت هستید.

 

۲. ریدایرکت محتوای تکراری به صفحه اصلی

اگر سایت بزرگی دارید، ممکن است صفحاتی با محتوای تکراری داشته باشید. داشتن محتوای تکراری به سئو سایت آسیب می‌زند. علت آن نیز این است که وقتی بیش از یک نسخه از یک صفحه دارید، تشخیص اینکه کدام صفحه برای رتبه بندی توسط گوگل مورد استفاده قرار گیرد، مشکل خواهد بود.
با ریدایرکت قسمت تکراری به نسخه اصلی، از مطالب تکراری خودداری کنید. این مورد علاوه بر جلوگیری از سردرگمی‌ کاربران، رتبه بندی توسط موتورهای جستجو را نیز بهبود می‌بخشد.

 

۳. ریدایرکت دامنه‌های مختلف به یک دامنه واحد

به منظور محافظت از نام تجاری، بسیاری از برند‌های تجاری چندین نام دامنه مربوط به URL اصلی خود را خریداری می‌کنند. برای مثال اگر نام تجاری شما efixhost است، بهتر است تمام دامنه‌های مرتبط با نام تجاری خود را ثبت کنید. به عنوان مثال efixhost.com، efixhost.net و غیره.

پس از ثبت تمامی ‌دامنه‌های مدنظر، می‌توانید آن‌ها را به وب‌سایت اصلی خود ریدایرکت نمایید. این دامنه‌ها می‌توانند نام مشابه نام دامنه اصلی، یا اشتباه تایپی دامنه اصلی یا پسوند‌های مختلف از نام دامنه اصلی باشند که ارزش ریدایرکت به سایت اصلی شما را دارند.

 

۴. دامنه قدیمی‌خود را به دامنه جدید ریدایرکت کنید

ممکن است در ابتدا سایت را با دامنه ایی راه اندازی کرده و در ادامه تمایل به تغییر نام دامنه داشته‌اید. یا ممکن است نام برند شما تغییر کرده و اکنون تغییر نام دامنه سایت برای شما ضروری است.
به هر دلیلی که نسبت به تغییر دامنه اقدام نموده‌اید، باید ریدایرکتی از دامنه قدیمی‌ خود به دامنه جدید ایجاد کنید. درست است که انتقال یک سایت با تمام محتویات به دامنه جدید بیشتر از یک ریدایرکت ساده اهمیت دارد، اما ریدایرکت دامنه قدیمی ‌به دامنه جدید بخش مهمی ‌از روند است.

 

۵. ریدایرکت URL قدیمی به URL جدید

بعضی اوقات مجبور هستید URL صفحات و پست‌های موجود در سایت را تغییر دهید. ممکن است در حال تغییر ساختار نشانی‌ها یا جابجایی URL‌ها بوده و و به همین دلیل URL قدیمی ‌از دسترس خارج شود. در این صورت نیاز به انجام ریدایرکت ۳۰۱ دارید، مخصوصا اگر این آدرس توسط موتور جستجو ایندکس شده و یا به این آدرس لینک یا بک لینک داده شده باشد.

 

یکی از موقعیت‌هایی که به اعمال ریدایرکت دامنه سایت نیاز دارد، پس از خرید SSL و زمانی هست که یو آر ال سایت را از HTTP به HTTPS تغییر می‌دهید. البته علاوه بر ریدایرکت URL سایت به نسخه دارای SSL آن، اقدامات ضروری دیگری نیز بخصوص در وبمستر گوگل باید انجام دهید:

 

تنظیم ریدایرکت ممکن است در ابتدا برای مالک مبتدی وب‌سایت نگران کننده بنظر برسد. اما با استفاده از راهنما‌های موجود، وظیفه ای است که باید بتوانید به تنهایی آن را انجام دهید. استفاده از ریدایرکت به خوبی می‌تواند به شما کمک کند وب‌سایت خود را به مرور زمان به روز کنید تا مفید‌تر و کاربردی‌‌تر شده، از خطای ۴۰۴ جلوگیری کرده و سئو را بهبود بخشید.

پس بعد از ثبت دامنه خود و البته تنظیم SSL برای آن، URL سایت خود را حتما به آدرس جدید دارای HTTPS آن ریدایرکت کنید و از این طریق بازدیدهای سایتتان را از دست ندهید:

بررسی مالکیت دامنه و ثبت دامین

فرناز شایانی 

كارشناس هاستينگ و ثبت دامنه، مسلط به زبان انگلیسی، علاقه‌مند به موضوعات مرتبط با IoT و شبکه.