شیوا سیاهوشی 

تیر 4, 1399

بررسی مرورگر جدید مایکروسافت اج کرومیوم و تفاوت آن با گوگل کروم

در چند روز اخیر، نسخه جدید مرورگر اج منتشر شد. Microsoft Edge Chromium با قابلیت‌های جدیدی نسبت به مرورگر کروم طراحی شده و هم‌اکنون در دسترس همه قرار دارد. اگر از ویندوز یا مک او اس استفاده می‌کنید،‌ می‌توانید این نسخه جدید از مرورگر مایکروسافت اج را بر روی سیستم خود نصب و از آن استفاده کنید.

در ابتدا لازم است کمی در مورد کرومیوم و ویژگی‌های آن بدانیم.

کرومیوم (Chromium) چیست؟

کرومیوم پروژه‌ای رایگان و متن باز از گوگل است که می‌توان از طریق مرورگر وب به سورس کدهای آن دسترسی داشت. گوگل با استفاده از سورس کدهای کرومیوم، مرورگر کروم را ایجاد کرده است که البته ویژگی‌های بیشتری نیز نسبت به کرومیوم دارد. مرورگرهای دیگری نیز بر پایه کدهای کرومیوم ساخته شده‌اند که یکی از آن‌ها مرورگر مایکروسافت اج است.

 

تفاوت کروم و کرومیوم چیست؟

بزرگترین تفاوت بین کروم و کرومیوم این هست که کروم شامل ویژگی‌هایی اختصاصی از جمله بروزرسانی خودکار و پشتیبانی از فرمت‌های مختلف ویدیو است.
کروم شامل ویژگی‌های دیگری نیز می‌شود که کرومیوم از آن‌ها بی‌بهره است، از جمله پشتیبانی از MP3 و AAC، پشتیبانی از فلش، محدودیت در استفاده از هر نوع اکستنشن، گزارش ارورها و مواردی از این دست.

 

مایکروسافت اج کرومیوم چیست؟

نسخه جدید مایکروسافت اج پروژه‌ای متن باز و بر پایه کرومیوم هست و به همین دلیل به آن Microsoft Edge Chromium گفته می‌شود. این نسخه جدید مایکروسافت اج در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰ منتشر شد. این نسخه از مرورگر مایکروسافت با تمام نسخه‌های ویندوز و MacOS سازگار است. ظاهر کرومیوم از عناصر پایه‌ی کروم تشکیل شده‌است، به همین دلیل، شباهت زیادی با گوگل کروم دارد. این مرورگر ویژگی‌های کروم را شامل شده، از اکستنشن‌های مرورگر کروم نیز پشتیبانی می‌کند و از موتور جستجوی گوگل کروم بهره می‌برد.

 

اگر تاکنون وب سایتی را به طرزی طراحی کرده‌اید که با گوگل کروم سازگار است اما تلاش چندانی برای سازگار کردن آن برای مرورگر مایکروسافت اج قدیمی نکرده‌اید، خبر خوش اینکه، بدون نیاز به اقدام خاصی، وب سایت شما برای این مرورگر جدید نیز سازگار شده است.

مرورگر مایکروسافت اج نیز همانند گوگل کروم هر ۶ هفته ۱ مرتبه بروزرسانی می‌شود. در واقع تنها برای بروزرسانی مرورگر اج،‌ همچون نسخه قدیمی مرورگر اج، نیازی نیست که برای انتشار نسخه‌های بروزرسانی شده از ویندوز ۱۰ منتظر بمانید.
مایکروسافت در تاریخ ۳ ژوئن ۲۰۲۰، معادل ۱۴ خرداد ۹۹، نسخه جدید مرورگر اج خود را از طریق آپدیت ویندوز به دست تمام کاربران ویندوز ۱۰ خود رساند.

 

البته اگر نیاز یا علاقه‌ای به بروزرسانی ویندوز خود ندارید، مایکروسافت اج کرومیوم را می‌توانید از طریق سایت رسمی مایکروسافت دانلود و بر روی سیستم خود نصب کنید. به محض نصب، نسخه جدید اج، جایگزین نسخه قدیمی خواهد شد.
در واقع، با نصب نسخه جدید، نسخه قدیمی هنوز در حالت نصب باقی خواهد ماند، اما ویندوز آن را از دید کاربران، پنهان می‌کند.
با مشاهده لوگوی جدید مرورگر اج که دو رنگ آبی و سبز به حالت چرخشی، حرف انگلیسی e را نشان می‌دهد، متوجه خواهید شد که نسخه جدید آن بر روی سیستم شما نصب شده است.

 

مرورگر جدید مایکروسافت اج کرومیوم

 

اگر از نسخه بروز ویندوز ۱۰ که در ماه مه ۲۰۲۰، نوامبر ۲۰۱۹ یا مه ۲۰۱۹ منتشر شده‌اند، استفاده می‌کنید، نسخه جدید مرورگر اج به صورت خودکار بر روی سیستم شما نصب خواهد شد.

 

آیا می‌توان از نصب خودکار مایکروسافت اج کرومیوم جلوگیری کرد؟

اگر تمایلی به نصب اج جدید بر روی سیستم خود ندارید، به راحتی می‌توانید از نصب خودکار آن جلوگیری کنید، اما در هر صورت این کار پیشنهاد نمی‌شود. چرا که نسخه جدید، با امکانات، ویژگی‌های بهتر و امنیت بالاتر، برای شما کارایی بیشتری خواهد داشت.
با این حال،‌ شرکت مایکروسافت متوجه این موضوع است که برخی از کسب و کارها یا حتی افراد، تمایلی به نصب نسخه جدید اج ندارند. به همین دلیل، یک Chromium Edge update blocker toolkit یا همان تولکیت برای بلاک کردن نصب اج کرومیوم معرفی کرده است که با رجیستر کردن عبارت «DoNotUpdateToEdgeWithChromium»، سیستم شخصی شما را از دانلود و نصب خودکار اج جدید باز می‌دارد.

 

چرا مایکروسافت سورس خود را از EdgeHTML به Chromium تغییر داد؟

مایکروسافت اعلام کرد که موتور جستجوی Chromium یا در واقع Rendering Engine کرومیوم را در دسامبر ۲۰۱۸ جایگزین موتور جستجوی EdgeHTML کرده است. این اعلامیه مایکروسافت در آن لحظه بسیار عجیب و تکان دهنده بود.
Joe Belfiore، نایب رئیس ویندوز در آن زمان توضیح داد که «برای ایجاد سازگاری بهتر برای مشتریان خود و جلوگیری از تقسیم وب برای تمام توسعه دهندگان وب» این تصمیم را گرفته اند.
در واقع قصد مایکروسافت از انتخاب کرومیوم به عنوان سورس خود، پیشرفت و بهبود جستجو بوده است.

 

تفاوت Edge جدید و گوگل کروم چیست؟

هر چند مروگر اج و کروم شباهت‌های بسیاری با یکدیگر دارند، تفاوت‌هایی نیز دارند. اج سرویس‌های گوگل را نیز ارائه می‌دهد و در برخی موارد نیز آن‌ها را با سرویس‌های مایکروسافت جایگزین کرده است. به عنوان مثال، اج، داده‌های مرورگر شما را علاوه بر گوگل با اکانت مایکروسافت نیز سینک می‌کند.
مرورگر اج جدید، ویژگی‌هایی دارد که کروم شامل آن‌ها نمی‌شود. به عنوان مثال، مرورگر Edge برای بلاک کردن برنامه‌های ناخواسته دارای سیستم ایمنی درون-ساختی است.
از لحاظ ظاهری نیز همانند نسخه قدیمی اج، یک دکمه برای ستاره‌دار کردن صفحات وب مورد علاقه است. همچنین شامل اکستنشن‌هایی از جمله اسکرین شات برای گرفتن عکس از هر صفحه و ذخیره کردن آن است.

 

اگر به دنبال محصولی با امنیت بالا از مایکروسافت هستید و همزمان به موتور جستجوی قوی گوگل نیاز دارید، اج کرومیوم می‌تواند بهترین انتخاب باشد.
با انتخاب اج کرومیوم، به مرورگری مدرن، قدرتمند و متن باز دسترسی خواهید داشت که آپدیت‌های بیشتری ارائه می‌دهد و از تمام وبسایت‌ها نیز پشتیبانی می‌کند.

 

مایکروسافت اج کرومیوم از چه سیستم عامل‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

مرورگر جدید مایکروسافت اج کرومیوم از تمام سیستم عامل‌های پرکاربرد و محبوبی که این روزها بر روی سیستم‌های شخصی و شرکتی افراد است پشتیبانی می‌کند. از جمله این سیستم عامل‌ها:
ویندوز ۱۰
ویندوز ۸.۱
ویندوز ۸
ویندوز ۷
مک او اس
آیفون
آیپد
اندروید

 

مایکروسافت به زودی نسخه‌ای از این مرورگر را برای سیستم عامل لینوکس منتشر خواهد کرد.

 

با وجود اینکه مهندسان مایکروسافت و گوگل در این پروژه در حال همکاری با یکدیگر هستند، هنوز رقابت خود را حفظ کرده‌اند. در واقع با اینکه این دو مرورگر شباهت زیادی با یکدیگر دارند، موتور جستجوی گوگل از شما می‌خواهد که از کروم استفاده کنید و مایکروسافت نیز استفاده از اج را پیشنهاد می‌کند.

به عنوان مثال، شما می‌توانید اکتنشن‌هایی را از وب استور کروم بر روی اج جدید نصب کنید، اما پس از نصب، مایکروسافت به شما اخطار می‌دهد که اکستنشن نصب‌شده، غیر قابل تایید بوده و ممکن است بر روی عملکرد مرورگر نیز تاثیر بگذارد. پس از تایید این اخطار، گوگل نیز به شما اخطار می‌دهد که برای استفاده ایمن از این اکستنشن، بهتر است که از کروم استفاده کنید.

با وجود این موارد، نصب مرورگر جدید مایکروسافت اج کرومیوم، امکانات بسیاری را در اختیار شما خواهد گذاشت. فضا و ظاهر اج کرومیوم تفاوت چندانی با گوگل کروم ندارد.

 

برای دانلود مرورگر مایکروسافت اج کرومیوم می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید:

 

پس از دانلود Microsoft Edge Chromium و نصب آن بر روی سیستم خود، به راحتی می‌توانید آن را راه اندازی کرده و تمام اطلاعات خود را از روی گوگل کروم (شامل اکستنشن‌ها، بوک‌مارک‌ها و …) به مرورگر جدید اج منتقل کنید.

 

انتقال اطلاعات از گوگل کروم به مایکروسافت اج کرومیوم

به منظور منتقل کردن اطلاعات خود به مرورگر جدید، پس از باز کردن آن، در پنجره‌ی باز شده (Let’s setup the browser with your data)، گزینه‌ی «Import from Google Chrome» را انتخاب کنید.

 

کاربران اینترنت با هر مرورگری که در اینترنت جستجو کنند، به دنبال بهترین نتایج و باکیفیت‌ترین وبسایت‌ها هستند. اگر شما نیز نگران بهینه بودن و سرعت بالای سایت خود در تمام مرورگرها هستید، باید هاست مناسب سایت خود را انتخاب کنید.
هم‌‌اکنون با خرید هاست حرفه‌ای پرسرعت، کیفیت و سرعت بالای سایت خود را در تمام مرورگرها برای جذب کاربران بیشتر، تضمین کنید:

خرید-هاست-پرسرعت-افزایش-سرعت-سایت-وردپرسی

شیوا سیاهوشی 

متخصص سئو، کپی‌رایتر، علاقه‌مند به حوزه هاستینگ و مدرس زبان انگلیسی.