فرناز شایانی 

آذر 11, 1399

۵ ضرورت نصب گواهینامه اس‌اس‌ال و افزایش امنیت سایت

چرا خرید اس‌اس‌ال ضروری است؟ SSL چیست؟ آیا SSL مهم است؟ آیا به SSL احتیاج داریم؟ مزایای گواهینامه SSL چیست؟

دانستن پاسخ این سوالات برایی وبمسترها به منظور ایجاد ارتباطی امن بین سایت و کاربر ضروری است وبمسترها و دارندگان فروشگاه‌های آنلاین با خرید گواهی اس‌ اس ‌ال (SSL) می‌توانند به اعتبار کسب و کار آنلاین خود بیافزایند و در نتیجه ترافیک و فروش خود را نیز افزایش دهند.

 

اگر مالک وب سایت یا وبلاگی هستید، پس به SSL احتیاج دارید. به همین سادگی. امروزه داشتن گواهی SSL یک امر ضروری است. (Secure Sockets Layer) تکنولوژی امنیتی استاندارد برای ایجاد یک لینک رمزگذاری شده بین سرور وب و یک مرورگر است. این پیوند تضمین می‌کند که تمام اطلاعات منتقل شده بین سرور وب و مرورگرها خصوصی و یکپارچه باقی می‌مانند. نشانه فعال بودن SSL در یک سایت دیدن HTTPS و قفل سبز رنگ در گوشه آدرس بار مرورگر قبل از آدرس سایت است .

 

بررسی ۵ مورد از مزایای استفاده از SSL

 

محافظت SSL از داده‌ها

 

عملکرد اصلی گواهی SSL محافظت از ارتباط سرور و کاربر است. در هنگام نصب SSL، همه اطلاعات رمزگذاری می‌شوند. به عبارتی، داده‌ها قفل شده و فقط می‌توانند توسط مرورگر یا سرور گیرنده فهمیده شوند زیرا هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند کلید باز نمودن آن را داشته باشد.

 

SSL یک روش رمزگذاری است که موجب ایجاد ارتباط بین کاربران مرورگر و سرور می‌شود. در واقع می‌توان گفت اطلاعات بین کاربر و سرور رمزگذاری می‌شود. این کار باعث سخت شدن کار برای هکرها در دخالت در اتصالات می‌باشد. خواندن اطلاعات رمزگذاری شده توسط هکر بسیار سخت است اما نمی‌توان گفت غیر ممکن است.

 

در صورتی که با داده‌های حساس مانند شناسه‌ها، گذرواژه‌ها، شماره کارت‌های اعتباری و غیره سروکار داشته باشید، SSL به شما کمک می‌کند تا در برابر ارتش هکرها در امان باشید.

 

 

تایید هویت خود با SSL

دومین وظیفه اصلی گواهی SSL ارائه تأیید اعتبار به وب سایت است. تأیید هویت یکی از مهم‌ترین جنبه‌های امنیت وب سایت است. تا به امروز مواردی رخ داده است که مردم هزاران دلار در وب سایت‌های جعلی از دست داده‌اند. اینجاست که گواهی SSL به مرحله اجرا می‌رود.

 

هنگامی که می‌خواهید یک گواهی SSL نصب کنید، باید فرایند اعتبار سنجی را که توسط یک شخص ثالث مستقل به نام سازمان صدور گواهی (CA) تنظیم شده است، طی کنید. بسته به نوع گواهی، CA هویت شما و سازمان شما را تأیید می‌کند. هنگامی که هویت خود را ثابت کردید، وب سایت شما برای حفظ صداقت، شاخص‌های اعتماد دریافت می‌کند. وقتی کاربران آن‌ها را می‌بینند، می‌دانند با چه کسانی در ارتباط هستند.

 

بدین معنی که مراجعه کننده به سایتی که دارای گواهینامه معتبر است می‌تواند از جعلی نبودن سایت و صحت هویت آن اطمینان حاصل کند و مطمئن باشد که سایت مذکور بر مبنای گواهینامه معتبرش واقعآً همان است که ادعا می‌نماید؛ نه یک سایت جعلی که شبیه به سایت اصلی ایجاد شده و با روش‌های متعددی که برای انحراف مسیر و هک کردن وجود دارد کاربر را به سمت خود هدایت کرده است.

 

در واقع می‌توان آن را به عنوان حساب‌های توییتر تأیید شده در نظر بگیرید. تنها تفاوت آن در این است که باید به جای حساب توییتر، هویت خود را برای وب سایت تأیید کنید. توسط چنین تأییدی این اطمینان حاصل می‌شود که امکان ایجاد وب سایت جعلی وجود ندارد که وانمود کند مال شماست. از نظر فنی، این امر فیشینگ (Phishing) گفته می‌شود.

 

فیشینگ یا تله‌گذاری تلاش برای بدست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و مانند آن‌ها از طریق جعل یک وبگاه، آدرس ایمیل و مانند آن‌ها است. به عبارت دیگر فیشینگ سرقت اطلاعات کاربران از طریق درگاه پرداخت جعلی می‌‌باشد.

 

بنابراین، SSL به کاربران کمک می‌کند تا وب سایت واقعی شما هدایت شوند، کاربران را از کلاهبرداری‌ها نجات می‌دهد و به شهرت شما می‌افزاید.

 

 

بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO)

امنیت کاربر یکی از فاکتورهای مهم گوگل در رتبه بندی سایت می‌باشد. به همین دلیل در سال ۲۰۱۴، گوگل تغییراتی را در الگوریتم خود ایجاد کرد تا بتواند وب سایت‌های دارای HTTPS را در سطح بالاتری قرار دهد. حتی در وبلاگ رسمی خود نیز این مورد را اعلام کرده است. این امر در مطالعات مختلفی که توسط کارشناسان سئو در سراسر جهان انجام شده است به طور واضح مشهود است. در یکی از مطالعاتی که توسط Brian Dean، بنیان‌گذار Backlinko.com انجام شده است، ارتباط مستقیم بین HTTPS و رتبه بندی موتورهای جستجو بالاتر نشان داده شده است.

 

چه کسی نمی‌خواهد در صفحه اول Google باشد؟

یکی دیگر از مزایای استفاده از HTTPS افزایش اعتماد کاربر است. کاربر وقتی می‌بیند که شما از پروتکل HTTPS برای وب سایت خود استفاده کردید قطعا اعتماد بیشتری به سایت شما خواهد داشت.

اما اگر تنظیمات سایت و وبمستر گوگل را به درستی انجام ندهید ممکن است ورودی‌های خود را از دست بدهید و برخلاف تصور SSL باعث افت سئو سایت شود. پس حتما بعد از اینکه SSL را نصب کردید تنظیمات مرتبط را انجام دهید.

 

تاثیر SSL در رفع نیازهای مرتبط با PCI/DSS

اگر پرداخت‌های آنلاین را قبول دارید، پس لازم است یک یا دو مورد راجع به نیازمندی‌های PCI / DSS بدانید. برای دریافت پرداخت‌های آنلاین، وب سایت شما باید سازگار با PCI باشد. نصب گواهینامه SSL یکی از ۱۲ شرط اصلی تعیین شده توسط صنعت کارت پرداخت (PCI) است.
بنابراین، SSL ضروری است.

 

 

افزایش اعتماد مشتری با نصب اس‌اس‌ال

اگر انتخاب نام SSL بر عهده ما بود، به جای اسم SSL (لایه سوکت امن یا Secure Socket Layer) آن را به TTL (لایه انتقال اعتماد یا Trust Transmitting Layer) تغییر نام می‌دادیم.

جدا از رمزگذاری و تایید اعتبار، گواهینامه‌های SSL از نقطه نظر اعتماد مشتری بسیار حیاتی هستند.زیرا به کاربران اطلاع می‌دهد که داده‌های ارسال شده آن‌ها ایمن خواهد بود و اگر گواهینامه SSL از نوع OV یا EV نصب کرده باشند، امکان مشاهده جزئیات سازمان آن‌ها وجود دارد.

 

دلیل ضرورت گواهی SSL، تامین امنیت بین وب سایت و کاربر است. این گواهی تضمین رمزگذاری همه اطلاعات در مرورگر می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با گواهی SSL و انواع آن مقاله زیر را مطالعه کنید.

 

 

گوگل از سال ۲۰۱۸، استفاده از SSL را اجباری نموده است. از سال ۲۰۱۸ به بعد، برای ارائه یک تجربه وب Browsing ایمن‌تر، Google تصمیم گرفته است تا وب سایت‌هایی را که دارای گواهی SSL / TLS نیستند، پرچم‌گذاری یا flag نماید.

به عبارتی اگر کسی این قانون را رعایت نکند، همه مرورگرهای مشهور در سراسر جهان مانند Google Chrome و Firefox Mozilla با ارسال پیام هشدار “عدم امنیت” در نوار URL کاربران را آگاه می‌سازند.

حتی ممکن است که در آینده نزدیک، یک وب سایت برای لود در مرورگر مسدود شود. مهم نیست چه وب سایتی دارید (از یک وبلاگ شخصی گرفته تا پورتال خرید) SSL الزامی است و عدم رعایت آن ممکن است باعث از دست رفتن بازدید کننده سایت شود.

 

درنتیجه با خرید گواهی SSL به امنیت سایت خود بیافزاید، سئو آن‌را بهبود بخشید و به رونق کسب و کار خود کمک کنید.

 

خرید گواهینامه اس اس ال خرید ssl

فرناز شایانی 

كارشناس هاستينگ و ثبت دامنه، مسلط به زبان انگلیسی، علاقه‌مند به موضوعات مرتبط با IoT و شبکه.