فرناز شایانی 

اسفند 3, 1398

مقایسه سی پنل دایرکت ادمین و پلسک – ویژگی‌ها و تفاوت‌ها

پس از انتخاب نوع سرویس هاست خود برای میزبانی هر چه بهتر وبسایتتان، به یک کنترل پنل مناسب برای مدیریت هاست خود دارید. انتخاب کنترل پنل به نوع سیستم عامل مورد استفاده و امکانات مورد نیاز شما بستگی دارد. سه کنترل پنل از دیگر موارد محبوبیت بیشتری دارند. در این مقاله به بررسی و مقایسه سی پنل، دایرکت ادمین و پلسک،‌ این سه پنل مدیریتی هاست که بیشترین کاربرد را دارند، می‌پردازیم.

در ابتدا بهتر هست بدانیم که کنترل پنل چیست.

 

کنترل پنل چیست؟

با استفاده از کنترل پنل، به راحتی می‌توان به فضای هاست ورود نموده و ابزارها و گزینه های عملیاتی را به صورت آیکون و شکل گرافیکی در دسترس داشت. بنابراین کار با کنترل پنل به مراتب بسیار راحت‌تر از محیط خط فرمان سرور است. علاوه بر راحت‌تر بودن و عدم نیاز به دانش خاص جهت کار با کنترل‌پنل، سرعت انجام تنظیمات در کنترل‌پنل هاست بیشتر بوده و با چند کلیک و تنظیم می‌توان به مقصود رسید.

از طریق کنترل پنل هاستینگ می‌توانید لاگ سرور را مشاهده کنید، دیتابیس‌ها و یوزرها را حذف و اضافه کنید، اسکریپت‌های رایج را نصب کنید، ایمیل‌هایتان را پیکربندی کنید، و صدها فعالیت روزانه نگهداری سرور شامل بکاپ‌گیری و بازگردانی بکاپ را انجام دهید.

زمانی‌که کنترل‌پنلی را انتخاب می‌کنید یکی از مشکلات اصلی، انتقال و جابه‌جایی بین این کنترل‌پنل‌ها می‌باشد. این امر مهمی‌ست که اگر بخواهید پس از صرف زمان و هزینه سایت خود را به هاست دیگر و با کنترل‌پنل دیگر انتقال دهید به مشکل نخورید و پلن مناسبی را انتخاب نموده باشید.

 

انواع کنترل پنل هاست

سی پنل، دایرکت ادمین و پلسک سه مورد از محبوب‌ترین و پرکاربردترین پنل‌های مدیریتی در ایران هستند.

مهم نیست که کنترل پنل مورد نیاز برای سرور مجازی لینوکس، سرور اختصاصی یا هاست اشتراکی چیست. امروزه دو کنترل‌پنل cPanel و Plesk بر بازار حاکم هستند. با این وجود، رقیب سوم سرسختی به نام DirectAdmin نیز وجود دارد. هر سه کنترل‌پنل امکان مدیریت آسان‌تر سرور را بدون نیاز به خطوط فرمان که ممکن است کار با آن‌ها دشوار به نظر برسد فراهم می‌کنند.

البته باید گفت که سی پنل یکی از محبوب ترین پنل‌های مدیریتی است که امکاناتی زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. افیکس هاست نیز بر روی تمام سرویس‌های هاست خود،‌ کنترل پنل سیپنل را ارائه می‌دهد. پس هم‌اکنون هاست سی پنل خود را سفارش دهید و امکانات این پنل بهره‌مند شوید:

خرید هاست سی پنل

 

تفاوت کنترل‌پنل سی‌پنل با دایرکت ادمین و پلسک

انتخاب مناسب‌ترین کنترل‌پنل بسیار مهم است زیرا انتقال از یک کنترل‌پنل به کنترل‌پنل دیگر گران و پردردسر است. برای سهولت در انتخاب، تصمیم داریم دراین مقاله جزئیات بیش‌تری در مورد تفاوت سی‌پنل و دایرکت ادمین و پلسک را مورد بحث قرار دهیم و آن‌ها را در حوزه‌های زیر مقایسه کنیم:

رابط کاربر
سازگاری سیستم‌عامل
امنیت

 

رابط کاربری

احتمالا اصلی‌ترین چیزی که در انتخاب شما تاثیر خواهد‌ داشت، نوع رابط کاربری کنترل‌پنل می‌باشد. قطعا احساس خوبی نسبت به رابط‌های قدیمی نخواهید داشت، اما انتظار دارید برای مدیریت هاستینگ خود یا مدیریت یوزرها و پلان‌های مختلف اکانت‌های نمایندگی‌تان تمامی چیزهایی که نیاز دارید به آسانی در اختیارتان باشد.

cPanel که همراه با WHM در هاستینگ سرور مجازی لینوکس درنظر گرفته می‌شود، از انعطاف‌پذیری، قدرت و گزینه‌های زیادی مخصوص front-end و back-end بهره می‌برد. بنابراین، مدیریت رابط را کمی پیچیده‌تر از Plesk و DirectAdmin می‌نماید.

در حالی‌که، پلسک از فناوری مدرن جاوا اسکریپت UX/UI استفاده می‌کند، بنابراین رابط آن بسیار شبیه به سیستم مدیریت محتوای وردپرس است.

با این‌حال، رابط سیستم‌عامل دایرکت ادمین نسبت به تمامی کنترل‌پنل‌های ذکر شده ساده‌تر است و این کنترل پنل نیز از این ویژگی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین امتیازات فروش خود استفاده می‌نماید.

cPanel برای میزبانی انواع هاست و سرور مجازی در نظر گرفته شده‌است که از سیستم‌های لینوکس پشتیبانی می‌کند و با RedHat ، CloudLinux و CentOS سازگار است. به‌همین دلیل، اگر کسی با سرور ویندوز آشناتر و راحت‌تر باشد، برای کار با cPanel نیاز به افزایش دانش در رابطه با محیط کار لینوکس دارد.

 

سازگاری سیستم‌عامل

مهم است که محصولی را انتخاب نمایید که به خوبی با سیستم‌عامل شما کار کند و سازگار باشد. حتی اگر هر یک از این کنترل‌پنل‌ها رابط کاربری گرافیکی ارائه دهد که خلاصه عملکرد اساسی یک سرور باشد، باز هم باید با سیستم‌عاملی که در حال اجرا بر روی آن سرور می‌باشد هماهنگی و سازگاری داشته‌باشند. برای مثال در صورتیکه بخواهید افزونه‌ای نصب کنید، ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که آن نرم‌افزار با کنترل پنل سازگاری داشته باشد. بنابراین نیازهای شما و تجربه‌تان نقش بزرگی در تعیین اینکه کدام کنترل‌پنل میزبانی وب را برای ادامه کار انتخاب کنید دارند.

 

کنترل‌پنل Cpanel

به طورکلی، سیپنل منحصرا بر روی سیستم‌های لینوکسی قابل اجرا می‌باشد و به‌طور رسمی از سه نسخه لینوکس CenOS ،CloudLinux و RedHat پشتیبانی می‌کند. با وجود این محدودیت، این کنترل‌پنل بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا کاربرد آن در بازار سرورها بسیار رایج شده‌است.

بنابراین اگر قصد کار با سرور ویندوز داشته باشید، Cpanel کنترل‌پنل مناسبی برای رفع نیازهای شما نمی‌باشد مگر اینکه بخواهید تجربه بیشتری با محیط این کنترل‌پنل کسب کنید.

چندین سال قبل Cpanel محصولی را منتشر کرد که در مرحله توسعه، Enkompass نامیده شد که به‌معنی تفسیر یک ویندوز از Cpanel بود. متاسفانه این محصول هرگز مورد توجه لازم قرار نگرفت تا به‌صورت موفق و به‌عنوان یک ارائه رایگان تولید شود. البته تولید آن متوقف گردید و دیگر بروز رسانی نشد. در نهایت در اوایل سال ۲۰۱۴ این محصول به مرحله پایانی عمر خود رسید.

 

کنترل‌پنل Plesk

برخلاف سی‌پنل، پلسک پشتیبانی گسترده‌تری از تنوع بیشتر سیستم‌عامل‌ها ارائه می‌دهد. علاوه بر سه نسخه لینوکس که توسط Cpanel پشتیبانی می‌شود، پلسک می‌تواند بر روی Ubunto ،Debian و OpenSuse نیز اجرا گردد. اما جایی‌که این کنترل‌پنل را در رقابت به‌جلو می‌برد، در پشتیبانی پلسک از ویندوز می‌باشد.
از این پلسک در ایران برای مدیریت سیستم‌‌های ویندوزی کاربرد بسیاری دارد چرا که ASP.NET Core، PHP، .Net Core، MS SQL، MySQL، Python، Node.js، اس اس ال رایگان و همچنین پریمیوم بر روی آن به راحتی قابل نصب هستند.

در حال حاضر، پلسک از سرور ویندوز نیز پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، پلسک تنها کنترل‌پنلی می‌باشد که پشتیبانی از ویندوز را ارائه می‌دهد. به این معنی که انتخاب این پلتفرم از میان سه کنترل‌پنل نامبرده ارجعیت دارد.

اگر شما نیز از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنید، کنترل پنل پلسک بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. با خرید سرور مجازی پلسک، سرور خود را به راحتی مدیریت کنید:
خرید سرور پلسک

 

کنترل‌پنل DirectAdmin

DirectAdmin همانند سیپنل نیز فقط بر روی سیستم‌های لینوکسی و به‌طور ویژه فقط ورژن‌های RedHat، CentOs، FreeBSD و Debian اجرا می‌شود. بدین معنی که با داشتن یک سرور لینوکسی برای شما طیف وسیعی از گزینه‌ها در کنترل‌پنل میزبانی فراهم خواهد‌ بود. با توجه به عدم پشتیبانی بیشتر محصولات از محیط ویندوز، در صورت استفاده از این سیستم عامل، انتخاب شما برای کنترل پنل محدود خواهد شد.

کنترل‌پنل DirectAdmin ظاهر ساده و سبک‌تری دارد ولی کنترل‌پنل‌های Plesk و Cpanel بصورت گرافیکی‌تر و با ابزارهای مدیریتی بیشتری ارائه شده‌اند.
عملکرد cPanel به دلیل اینکه cPanel با WHM ترکیب شده‌است، نسبت به Plesk و DirectAdmin متفاوت می‌باشد. ترکیب این دو، مدیریت و کارایی سرور را بسیار بهبود می‌بخشد و امکان مدیریت سایت‌ها، نظارت و ایجاد حساب‌های کاربری نامحدود را در یک زمان فراهم می‌نماید. همچنین امکان مدیریت بانک‌های اطلاعاتی و گزارش‌های مختلف را فراهم می‌سازد. WHM امکان استفاده از توابعی که در دسترس نمی‌باشند را فقط برای کاربران cPanel ایجاد می‌نماید.

با این‌حال دایرکت ادمین، پلسک و سی پنل برای انجام اقدامات پیچیده به مجوزهایی نیاز دارند. در مقایسه عملکرد هر سه کنترل‌پنل، همه آن‌ها دارای پکیج‌های میزبانی نماینده فروش قابل تنظیم، بسته‌های چندزبانه و دسترسی‌هایی جهت مدیریت پایگاه‌های داده MySQL، ادغام phpMyAdmin، تنظیماتی جهت فیلترینگ اسپم‌ها و موارد دیگر هستند. اما Plesk تنها ارائه‌دهنده چندین IP برای هر دامنه، سرورهای خارجی MySQL و سرورهای خارجی فایل‌ها است.

 

امنیت

مدل امنیتی Cpanel ،Plesk و DirectAdmin در روشی که آن‌ها از سطوح دسترسی مختلف برای اکانت‌های مختلف و زیراکانت‌ها استفاده می‌کنند کاملا متفاوت می‌باشد.

کنترل‌پنل Cpanel

با Cpanel/WHM باید بتوانید به WHM دسترسی داشته‌باشید و اکانت‌های Cpanel منحصربفرد برای هر یوزر ایجاد کنید. قابلیت‌های هر اکانت و منابع آن بسته به نوع پکیجی که به آن اختصاص داده شده‌است قابل استفاده می‌باشد.

کنترل‌پنل Plesk

پلسک از طرفی دیگر مفهوم واقعی «Subscriptions» را ارائه کرده‌است. هر اشتراک به پلن سرویسی خاص که منابع مورد نیاز هر کاربر را برطرف می‌سازد مرتبط است.

کنترل‌پنل DirectAdmin

دایرکت ادمین نیز مفهوم پکیج‌ها را به‌خوبی نمایان کرده‌است که به کاربران اختصاص داده می‌شوند. یوزرهای جدید را می‌توان هم از طریق نمایندگی و هم از طریق ادمین ایجاد کرد. دایرکت ادمین در بین این سه محصول از لحاظ فنی و پیاده‌سازی متفاوت می‌باشد.

این موضوع دلیلی است که انتقال بین این پلتفرم‌ها را مشکل‌ساز می‌کند و یافتن مجموعه‌ای از پارامترهای متقابل و متناظر بین آن‌ها، بسیار دشوار می‌باشد. به صورت پیشفرض، تقریبا نصب تازه هر کدام از این کنترل‌پنل‌ها مشکلات امنیتی خواهد داشت و شما نیاز دارید که لیستی از بهترین شیوه‌ها برای هر کنترل‌پنل که در سرورتان نصب کرده‌اید را بررسی کنید.

در صورتی که برای مدیریت سرور مجازی خود،‌ کنترل پنل دایرکت ادمین را ترجیح می‌دهید، هم‌اکنون می‌توانید با سفارش سرور مجازی پلسک، به امکانات مورد نیاز خود دست یابید:

خرید سرور دایرکت ادمین

 

هر کنترل‌پنلی در رابط کاربری، امنیت، کارایی، قابلیت استفاده و قیمت‌گذاری متفاوت است و تصمیم نهایی باید براساس نیازها و انتظارات شخصی باشد. cPanel ، Plesk و DirectAdmin همه خدمات، کارکردها و ابزارهای عالی جهت مدیریت موفقیت‌آمیز و کارآمد یک سرور مجازی را ارائه می‌دهند و به‌دلیل اختلافات آن‌ها می‌توان خواسته‌ها و نیازمندی‌های فردی را برآورده و شرایط را فراهم نمود.

کنترل‌پنل‌های میزبانی وب تولید شده دارای نقاط قوت و ضعف مختلفی می‌باشند. سازگاری با سیستم‌عامل‌ها، هزینه لایسنس، پشتیبانی فنی، سهولت در استفاده و رابط کاربری، افزودنی‌ها و پلاگین‌ها و….. همگی از ویژگی‌های کنترل‌پنل‌ها می‌باشند و هر کدام در انتخاب یک کنترل‌پنل نقش بسزایی دارند. درصورتی‌که اسکریپت مدنظرتان تحت php کار شده‌است، می‌توانید هاست لینوکسی دایرکت ادمین و یا سی‌پنل تهیه نموده و در صورتی‌که اسکریپت با asp کار شده‌است، از هاست ویندوزی پلسک استفاده کنید.

بطورکلی می‌توان گفت در هر سه نوع کنترل‌پنل، در سطح سرور پکیج و اکانت‌های مختلف هاست ایجاد می‌شود و اطلاعات ورود سرویس ایجاد شده در اختیار کاربر قرار می‌گیرد تا کاربر بتواند به پنل هاست خود ورود کند.

بصورت پیشفرض راه‌اندازی هر کنترل‌پنل، نقاط ضعف امنیتی فراوانی خواهد داشت و می‌بایست توسط مدیر سرور تنظیمات به‌درستی انجام شود. البته در مورد سرویس‌های هاست اشتراکی و نمایندگی که مدیریت سرور از جانب شرکت ارائه‌دهنده هاست انجام می‌شود، تنظیمات امنیتی لحاظ شده و نیازی به انجام تنظیماتی توسط کاربر نیست.

در سرویس‌های سرور مجازی و یا اختصاصی نیز کاربر می‌توانید با انتخاب بسته تنظیمات اولیه، سرویس خود را به همراه نصب کنترل‌پنل و کانفیگ آن تحویل بگیرد.

با مطالعه کامل مقایسه سی پنل دایرکت ادمین و پلسک می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید و از این طریق، اساسی‌ترین وظایف خود را یعنی مدیریت هاست یا سرور به بهترین روش انجام دهید.

فرناز شایانی 

كارشناس هاستينگ و ثبت دامنه، مسلط به زبان انگلیسی، علاقه‌مند به موضوعات مرتبط با IoT و شبکه.