efixhost 

تیر 25, 1398

وب سرور آپاچی چیست ؟

وب سرور آپاچی یک برنامه اجرایی HTTP SERVER در محیط کامپیوتری است که به دلیل برخی از امکانات ویژه‌ای که دارد به سرعت در حال گسترش است. می‌توان گفت که آپاچی برای برنامه نویسان حرفه‌ای برنامه‌ای فوق العاده‌است که به لحاظ امنیتی نیز به حفاظت سرورها و برنامه‌های موجود در آنها کمک می‌کند.

نام آپاچی به یک قبیله هندی آمریکایی برمی گردد. این قبیله از نظر شجاعت و مهارت در جنگ دارای شهرت زیادی بودند که در سال ۱۹۹۵ برای توسعه اولین نسخه از این وب سرویس این نام برگزیده شد.

متداول‌ترین دلیل استفاده از این برنامه htaccess. است که طراحان حرفه‌ای در محیط لینوکس از آن بهره می‌گیرند.

برای نمونه زمانی که بخواهند اولین صفحه در سایت صفحه بخصوصی باشد با یک دستور در آن پرونده (فایل) این امر ممکن می‌گردد و یا زمانی که صاحب سایت مایل نیست که فایلهای موجود در سرور ، توسط دیگران دزدیده شود و بخواهد که مانع از پیوند مستقیم آنها شود آپاچی کمک می‌کند تا به خواستشان برسند.

و یا زمانی که برنامه نویس بخواهد محل واقعی صفحات دیده نشود نیز این برنامه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربردی‌ترین دلیل استفاده از Apache

یکی از کاربردی‌ترین موارد مربوط به آپاچی برای برنامه نویسان استفاده از پرونده (فایل) htaccess. است.
برنامه نویس می‌تواند با اعمال تغییراتی در این پرونده که بر هر شاخه‌ای قابل اضافه شدن است ، دستورات ویژه آن شاخه را به سرور ارایه دهد.
برای نمونه اگر بخواهد که در صورت وارد کردن نشانی aa.html نام آن باقی بماند ولی در واقع پرونده main.php?page=bb اجرا شود به‌وسیله این پرونده قادر به اعمال دستورش خواهد بود.

نقش استک LAMP را رسماً وب سرور Apache (آپاچی) ایفا می کند. سرویس دهنده ی اچ‌تی‌تی‌پی آپاچی که اکثراً آن را آپاچی می‌نامند، یک برنامه‌ی وب سرور است که نقش کلیدی در توسعه دنیای وب ایفا می‌کند و اکثر شرکت های هاستینگ از این وب سرور برای ارائه خدمات میزبانی خود استفاده می کنند.

در سال ۲۰۰۹ آپاچی اولین برنامه ی وب سرور بود که حدود ۱۰۰ میلیون وب‌ سایت به کمک آن سرویس‌دهی می‌کردند.

آپاچی به‌طور معمول در محیط‌ های بر پایه یونیکس و لینوکس استفاده می‌شود.

efixhost