فرناز شایانی 

آذر 7, 1399

بررسی ۵ نکته اساسی برای افزایش امنیت سایت

برای د اشتن سایتی موفق با ترافیک بالا، افزایش امنیت سایت بسیار مهم و ضروری است. روش‌های زیادی برای افزایش امنیت وبسایت وجود دارد. یکی از این روش‌ها خرید سرور مجازی لینوکس است. با خرید این سرویس از خطرهای احتمالی پیشگیری می‌کنید.

داشتن یک چک لیست امنیت وب بسیار مهم است. معمولاً متخصصان وب بیشتر به طراحی، عملکرد و سایر موارد توجه دارند. در صورتی که اگر راه حل‌های شما ایمن نباشند، نگهداری مشتری سخت خواهد بود. با افزایش تهدید هکرهای آنلاین، امنیت وب به موضوعی داغ‌تر نسبت به گذشته تبدیل شده است. به همین دلیل است که تایید هویت امن ضروری است و لازم است تمام اتصالات پروژه‌های توسعه وب خود را به بهترین نحو رمزگذاری کنید.

در این مقاله، لیست بررسی افزایش امنیت وب سایت برای توسعه دهندگان را به اشتراک خواهیم گذاشت. به صورتی که بحث امنیت باید اولویت اصلی قرار گیرد.

 

 

چرا امنیت وب سایت مهم است؟

 

تخمین زده می‌شود که هر ۳۹ ثانیه یکبار یک حمله سایبری در نقطه‌ای از اینترنت رخ می‌دهد و خطرات مربوط به امنیت سایبری در حال افزایش است. هنگامی که یک نرم افزار مخرب وب سایتی را آلوده می‌کند، می‌تواند به راحتی داده‌ها را جمع آوری کرده یا حتی تمام منابع رایانه‌ای را بدزدد. به عبارت دیگر، مهاجمان می‌توانند به داده‌های حساس دسترسی پیدا کنند. ابزارهای هک خودکار علاوه بر سرقت اطلاعات، می‌توانند رایانه‌ها را نیز آلوده کنند.

 

تأثیر مالی حملات وب نیز قابل توجه است. به طور کلی پاکسازی سایت به مراتب نسبت به حفاظت از اطلاعات آنلاین هزینه‌برتر است. از آنجا که هنگام حملات سایبری اطلاعات زیادی در معرض خطر است، شرکت‌ها مبلغ‌های هنگفتی را از دست می‌دهند.

 

در حقیقت، گفته می‌شود که به طور متوسط هزینه نقض داده ​​از ۲۰ درصد درآمد یک تجارت بیشتر است. همچنین جرایم اینترنتی تا سال ۲۰۲۱ حدود ۶ تریلیون دلار برای جهان هزینه خواهد داشت. حتی اگر بتوانید خسارات مالی و فنی ناشی از حملات سایبری را مهار کنید، باز هم مشتری شما تحت تأثیرات منفی قرار خواهد داشت.

 

با وجود تمام این عوامل مهم خطر، توجه دقیق و محافظت از پروژه‌ها ضروری است.

 

 

راه‌های افزایش امنیت سایت

 

انتخاب میزبانی وب یا سرور مجازی با امنیت بالا

امنیت وب سایت‌ها و برنامه‌ها با میزبانی وب آغاز می‌شود. در صورتی که ارائه دهنده هاست از سرورها و سرویس‌های مدیریت شده صحیح استفاده نکند، تقریباً داشتن یک پروژه ایمن غیرممکن است.

 

هنگام انتخاب هاست یا سرور مجازی، گزینه‌های موجود را بر اساس نحوه مدیریت سرورها و همچنین ابزارهایی که برای حفاظت از پروژه‌ها ارائه می‌دهند، مقایسه کنید. به طور کلی یک ارائه دهنده میزبانی وب امن موارد زیر را ارائه می‌دهد:

 

  • سیستم عامل و نرم افزار ایمن
  • پشتیبان‌گیری و بازیابی قابل اعتماد
  • پشتیبانی از پروتکل (Secure Sockets Layer (SSL
  • زمان uptime استاندارد
  • اسکن و محافظت از بدافزار
  • خدمات مرتبط با حملات (DDoS)
  • اجرای فایروال

 

به طور معمول، میزبانان وب گواهینامه‌های SSL را به عنوان یکی از پیشنهادات اصلی خود ارائه می‌کنند. این ویژگی برای رمزگذاری ارتباط بین سرور وب سایت و مرورگرهای بازدید کننده بسیار مهم است. ویژگی دیگری که میزبان‌های وب باید داشته باشند امکان اسکن نرم افزارهای مخرب است.

 

برای دارندگان سایت‌های تجارت الکترونیکی، مهم است که میزبان وبی که انتخاب می‌نمایند با استاندارد امنیتی صنعت پرداخت کارت (PCI) مطابقت داشته باشد. زیرا برای همه پرداخت‌های کارتی از اطلاعات مشتریان محافظت می‌کنند.

 

 

رمز گذاری تمامی ارتباطات و افزایش امنیت لاگین کاربران

 

پس از انتخاب یک میزبان وب ایمن، نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید رمزگذاری تمام اتصالات است. این امر به ویژه برای وب سایت‌هایی که به هر نوع ثبت نام یا معامله نیاز دارند بسیار مهم است. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، استفاده از گواهی SSL نقطه اصلی برای شروع است. با پیاده سازی پروتکل انتقال (Hypertext (HTTPS می‌توانید امنیت سایت را بیشتر کنید.

 

محافظت از صفحاتی که نیاز به احراز هویت دارند نیز باید از اولویت‌های اصلی باشد. یک استاندارد مشخص برای رمز عبور داشته باشید که تمامی کاربران را ملزم به ثبت نام با اعتبار امن نماید. همچنین این نکته مهم است که رمزهای عبور را با استفاده از رمزگذاری قوی در سایت خود ذخیره کنید. در صورت نقض داده، فناوری‌هایی مانند: «bcrypt» بازیابی رمزهای عبور را غیرممکن می‌کنند.

 

به همین ترتیب، اگر ثبت نام خودکار در سایت فعال است، حتماً فقط نام‌های کاربری منحصر به فرد و غیر قابل پیش بینی ارائه دهید. سایر فاکتورهایی که به همان اندازه مهم در نظر گرفته می‌شوند شامل اجرای OAuth و تنظیم مجدد رمز عبور هستند.

 

 

استفاده از Web Application Firewall

 

WAF ابزاری فوق العاده قدرتمند است که می‌تواند تجارت شما را از دردسرهای زیادی نجات دهد. برای شناسایی و جلوگیری از حملات، به ویژه حملات ربات های خودکار، بسیار مفید است.

 

کاربرد اصلی فایروال نظارت بر ترافیک پروتکل انتقال متن (HTTP) است که به طور قابل توجهی بیشتر از ترافیک HTTPS در معرض خطرات امنیتی است. فایروال ModSecurity و ابزارهای مشابه حملات رایج مانند SQL injections، Cross-Site Scripting (XSS)، cross-site forgery و غیره را به طور موثر کاهش می‌دهد.

 

در واقع، با تنظیم WAF، یک محافظ بین برنامه وب و اینترنت ایجاد می‌شود. هر سرویس گیرنده وب باید قبل از رسیدن به سرور از آن عبور کند. مجموعه‌ای از قوانین از پیش تعریف شده، ترافیک مخرب را فیلتر کرده و در برابر آسیب پذیری‌ها از سایت‌ها محافظت می‌کند.

 

 

ایمن کردن پایگاه داده (دیتابیس)

 

یکی دیگر از مواردی که هکرها می‌توانند به راحتی از آن سو استفاده کنند، پایگاه داده وب سایت‌ها است. به طور معمول، اطلاعات زیادی را در سرور برنامه وب خود ذخیره می‌نمایید. اما لازم است که مطمئن شوید فقط داده‌های مورد نیاز واقعی خود را ذخیره نموده‌اید.

 

همیشه با داده‌های حساس مانند جزئیات کارت اعتباری، آدرس‌های ایمیل و سایر اطلاعات شناسایی تا حد امکان با دقت رفتار کنید. زیرا در صورت عدم مدیریت صحیح می‌تواند پرهزینه باشد. به عنوان یک قاعده کلی، سعی کنید همه داده‌هایی که کاربران را شناسایی می‌کنند، رمزگذاری نمایید.

 

برخی از گزینه‌های کم هزینه که باید در نظر گرفت رمزگذاری در حالت استراحت مانند Amazon AWS Aurora است. با این کار داده‌های روی دیسک به طور موثری ایمن می‌شوند. به همین ترتیب، ممکن است بخواهید لیستی از تمام ابزاری را که برای ذخیره اطلاعات مشتری استفاده می‌کنید، تنظیم کنید. ممکن است شامل پایگاه‌های داده، سیستم‌های اسناد، GitHub، Dropbox و موارد دیگر باشد.

 

اگر شما یا تجارتتان تابع مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها (GDPR) باشید لازم است زمان و منابع خود را برای پیروی از الزامات آن اختصاص دهید. که به لطف آن در سال ۲۰۱۹ گوگل ۵۷ میلیون دلار ضرر کرد. این سیاست‌ها ممکن است در پروژه‌های مختلف توسعه وب متفاوت باشد.

 

 

تست نفوذ و هک وبسایت خود

 

آخرین کاری که در چک لیست امنیت وب لازم است انجام دهید این است که سعی کنید پروژه خود را هک کنید. بهترین راه برای جلو ماندن از مهاجمین و ربات‌هایشان این است که ابتدا این روش را امتحان کنید. تا ببینید چگونه در برابر حملات رایج سایبری ایمن می‌باشید.

 

می‌توانید با انجام تست نفوذ شروع کنید که به عنوان «تست نفوذ پذیری» (Pen est) نیز شناخته می‌شود و تلاشی برای نقض سیستم‌های برنامه (API ها، سرورها و غیره) است. حتی پس از تست برنامه، ممکن است بخواهید آن را توسط توسعه‌دهندگان دیگر و کاربرانی که از نسخه بتا استفاده می‌کنند، اجرا کنید تا عملکرد آن فراتر از استفاده معمول بررسی شود.

 

یکی از خطرهای احتمالی کاهش امنیت سایت، اقدامات هکرها است که به سایت شما آسیب می‌رساند. برای آشنایی با این حملات احتمالی و سه روش کاربردی و تخصصی برای افزایش امنیت سایت مقاله زیر را مطالعه کنید.

 

 

نتیجه گیری

برای اینکه هر شغلی در تمام پلتفرم‌های آنلاین سودآور باشد، امنیت عاملی مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد. به عنوان یک توسعه دهنده وب، وظیفه شماست که این کار را برای همه پروژه‌های خود ارائه دهید. پس:

 

  • میزبانی وب امن انتخاب کنید.
  • تمامی کانکشن‌ها رمز گذاری شود و لاگین کاربران امن گردد.
  • از فایروال اپلیکیشن وب استفاده کنید.
  • پایگاه داده خود را ایمن نگه دارید.
  • سعی کنید سایت خود را هک کنید.

 

 

امنیت سایت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سایتی موفق و کاربرپسند است. شما می‌توانید با خرید سرور مجازی لینوکس امنیت سایت خود را افزایش دهید.

 

خرید سرور محازی لینوکس linux vps

فرناز شایانی 

كارشناس هاستينگ و ثبت دامنه، مسلط به زبان انگلیسی، علاقه‌مند به موضوعات مرتبط با IoT و شبکه.