فرناز شایانی 

فروردین 15, 1400

یک میزبانی وب خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

زمانی که به دنبال بهترین سرویس میزبانی وب برای وب سایت خود هستید، باید چند نکته را در رابطه با ویژگی‌های هاست بدانید و در نظر بگیرید. ابتدا باید با تعریف و انواع خدمات میزبانی وب آشنا باشید.

در این صورت باید بتوانید از ویژگی‌های یک هاست خوب مطلع شوید. در آخر، شما باید بتوانید نیازهای میزبانی وب خود را شناسایی کنید. هنگامی که این حقایق را درک کردید، سپس باید از آن‌ها استفاده کنید تا در مورد چگونگی انتخاب بهترین سرویس میزبانی وب از میان تمامی موارد موجود در بازار که ارائه می‌شود تصمیم بگیرید.

یکی از بهترین گزینه‌های موجود، خرید هاست حرفه‌ایی است که با اختصاص دادن RAM ،CPU، فضای ذخیره و دیگر امکانات ویژه، موجب بهبود عملکرد سایت شما خواهد شد.

میزبانی وب (هاست) چیست؟

میزبانی وب در اصل محلی برای زندگی وب سایت شما است. سرویس میزبانی وب سایت شما و کلیه پرونده‌ها و داده‌های مهم آن را بر روی سروری که ارائه می‌دهد ذخیره می‌کند، اتصال مورد نیاز را امکان پذیر می‌کند تا بازدید کنندگان از طریق اینترنت به وب سایت شما دسترسی داشته باشند. بدون سرور ارائه شده توسط سرویس میزبانی، هیچکس نمی‌تواند وب سایت شما را در اینترنت پیدا یا مشاهده کند.

 

انواع میزبانی وب

اولین قدم برای هر کسی که یک پکیج میزبانی وب را انتخاب می‌کند، آشنایی با انواع مختلف بسته‌های میزبانی وب و همچنین مزایا یا معایب هرکدام است. در حالی که تمام بسته‌های میزبان سرور و ارتباطی را که شما برای قرار دادن وب سایت خود نیاز دارید فراهم می‌کنند اما در واقع همه آن‌ها یکسان نیستند.

 

میزبانی اشتراکی

میزبانی اشتراکی مزایای خود را دارد و بهترین هاست برای کاربران جدید و کسانی است که به منابع زیادی احتیاج ندارند. معمولاً مقرون به صرفه‌ترین گزینه میزبانی، یک حساب میزبانی وب اشتراکی در یک سرور فیزیکی وجود دارد که می‌تواند بسیاری از وب سایت‌ها را در خود جای دهد، همه آن‌ها از منابع محدود مشابه فضای دیسک، پهنای باند و داده‌ها استفاده می‌کنند. مقرون به صرفه و مناسب برای مبتدیان است.

 

میزبان سرور خصوصی مجازی (VPS)

میزبانی VPS مرحله بعدی میزبانی اشتراکی است و مانند میزبانی اشتراکی، یک سرور VPS چندین سایت را در یک سرور قرار می‌دهد. تفاوت بزرگ میزبانی اشتراکی با میزبانی VPS این است که به همه وب سایت‌های سرور مقدار مشخصی از منابع اختصاص داده شده است. بنابراین در حالی که هنوز منابع خود را در یک طرح VPS به اشتراک می‌گذارید، تهدیدی برای وب سایت دیگری یا ترافیک شخص دیگری وجود ندارد که باعث مشکلات عملکردی سایت‌ها شود.

 

میزبانی سرور اختصاصی

میزبانی اختصاصی یک گزینه عالی در شرایطی است که VPS دیگر مزایای عملکردی را برای شما فراهم نمی‌کند. میزبانی اختصاصی به این معنی است که تمام منابع سرور کاملاً به سایت شما اختصاص یافته است. سرورهای اختصاصی به راحتی سفارشی می‌شوند و حتی می‌توانند برای میزبانی چندین سایت در یک سرور برای کاربران مدیریت چندین پروژه تنظیم شوند.

 

میزبانی وردپرس

میزبانی وردپرس مشابه میزبانی اشتراکی است. تفاوت اصلی، این است که وب سایت وردپرس یک سرور را به طور انحصاری با سایر نصب‌های وردپرس به اشتراک می‌گذارد. خدمات و پشتیبانی متناسب با ویژگی‌های خاص وردپرس است و راه حل‌ها برای به حداکثر رساندن عملکرد وردپرس بهینه شده‌اند.

 

 

ویژگی‌های یک هاست خوب چیست؟

هنگامی که در حال تصمیم گیری برای انتخاب ارائه دهنده میزبانی وب هستید، متوجه خواهید شد که ویژگی‌ها و زبان بازاریابی در مورد قدرت، انعطاف پذیری، کارایی یا هزینه زیاد است. در ادامه ویژگی‌های کلیدی یک میزبانی وب را تعریف می‌کنیم تا بدانید که به دنبال چه چیزی هستید.

 

فضای ذخیره سازی / دیسک

فضای ذخیره سازی یا فضای دیسک، میزان فضایی است که شما برای وب سایت یا برنامه وب خود نیاز دارید. عمدتا مربوط به فضای هارد دیسک است که در آن پرونده‌های وب سایت ذخیره می‌شود. اگر چندین گیگابایت فایل دارید که تغییر نمی‌کنند (به عنوان مثال، تصاویر، ویدئو)، بنابراین باید به طور جدی استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN) را برای کمک به عملکرد سایت خود بررسی کنید.

 

حافظه / پردازنده (CPU)

حافظه و پردازنده از ویژگی‌های اصلی رایانه‌هایی هستند که وب سایت شما را پردازش می‌کنند و آن را به اینترنت ارائه می‌دهند. این رایانه‌ها که سرور شناخته می‌شوند، غالباً دارای حافظه اختصاصی (RAM) خواهند بود که فضای مورد استفاده سرور برای پردازش کد وب سایت شما است. به طور کلی، هرچه سرور شما با حافظه بیشتری کار کند، برای سایت شما بهتر است.

 

مغز سرور CPU (واحد پردازش مرکزی) نیز نامیده می‌شود و اغلب ممکن است به عنوان چندین «هسته» توصیف شود. مانند حافظه، داشتن هسته‌های بیشتر برای وب سایت سودمند است. CPU جز component اصلی سرور است که کد وب سایت شما را پردازش می‌کند.

 

پهنای باند

پهنای باند به شما این امکان را می‌دهد تا داده‌ها را بین وب سایت، بازدید کنندگان و به طور کلی وب انتقال دهید. برای اطمینان از اینکه بازدید کننده تجربه خوبی داشته باشد، پهنای باند مناسبی داشته باشید. بسیاری از شرکت‌ها برای پهنای باند، به ویژه بسته‌های سطح پایین‌تر، محدودیت قائل شده‌اند.

 

امنیت

هنگام مشاهده خدمات میزبانی وب، امنیت معمولاً به عنوان دیوار آتش، اسکن بدافزار / ویروس و گواهینامه‌های SSL توصیف می‌شود. فایروال‌ها دستگاه‌های امنیتی یا نرم افزاری هستند که ترافیک وب سایت ورودی به وب سایت شما را فیلتر می‌کنند.

 

بدافزار یا اسکن ویروس شامل برنامه‌ای است که از طریق وب سایت شما به دنبال کد مخرب می‌رود. به طور معمول، این برنامه‌ها به صورت برنامه ریزی شده و خودکار اسکن می‌شوند. همچنین تیم‌های پشتیبانی امکان اسکن دستی سایت را نیز دارند.

 

از گواهینامه‌های SSL برای ایجاد ارتباط رمزگذاری شده بین بازدید کننده از وب سایت و سرور شما استفاده می‌شود. این امر معمولاً برای تامین معاملات کارت اعتباری مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما داشتن SSL برای سایت شما نیز برای موتورهای جستجو اهمیت پیدا کرده است.

 

امنیت اغلب به صورت مبهم یا عمومی توصیف می‌شود، زیرا تعیین دقیق امنیت مورد استفاده در یک میزبان وب امکان پذیر نیست. انتظار نداشته باشید یک شرکت میزبان وب امنیت را به صورت صد در صد مشخص کند تا نفوذ یا حمله به ارائه دهنده میزبانی وب را دشوارتر کند.

 

برای داشتن سایت و کسب و کار آنلاین موفق و پر رونق، امنیت و سرعت سایت بسیار ضروری است. ما در مقاله زیر چند روش کاربردی برای افزایش امنیت سایت را به شما معرفی می‌کنیم.

 

 

نیازهای میزبانی خود را شناسایی کنید.

بسته میزبانی وبی که برای نیازهای شما بهترین است براساس سطح منابعی انتخاب می‌گردد که برای اجرای موثر وب سایت خود نیاز دارید. منابع شامل فضای ذخیره سازی، حافظه، پردازنده و پهنای باند مورد استفاده برای اجرای وب سایت هستند.

نیازهای مرتبط با میزبانی وب سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید. در زیر چند مورد از مهم‌ترین مواردی که لازم است در ابتدای کار ارزیابی کنید، آورده شده است.

 

ذخیره سازی

اغلب تفاوت اصلی بین برنامه‌های میزبانی نوع ذخیره سازی است. برنامه‌های کم هزینه فضای ذخیره سازی کم‌تری دارند در حالی که میزبانی‌های با فضای ذخیره سازی بالاتر هزینه بیشتری دارند. هنگام تعیین فضای ذخیره سازی، باید سایز و حجم سایت و میزان بازدید کنندگان را در نظر بگیرید.

 

برای اطلاع از حجم واقعی سایت شما، وب سایت‌های زیادی وجود دارند که این کار را برای شما انجام می‌دهند و همچنین زمان بارگذاری صفحه را آزمایش می‌کنند. اگر سایت کوچک‌تری دارید، تست هر صفحه را انجام دهید تا نتیجه دقیق بگیرید. اگر سایت بزرگ‌تری دارید، می‌توانید چند صفحه را اجرا کنید و از این میانگین برای بقیه صفحات خود استفاده کنید. آن‌ها را جمع کنید و سایز سایت خود را محاسبه نمایید.

 

برای بررسی میزان بازدید کنندگان، باید بتوانید تجزیه و تحلیل یا گزارشات خود را بررسی کنید و برای بررسی برنامه‌ها از آن استفاده نمایید. توصیه می‌کنیم برای رشد طرحی را انتخاب نکنید که خیلی به تعداد بازدیدکنندگان سایت شما نزدیک باشد.

 

میزان بازدیدکنندگان / میزان ترافیک

احتمالاً مهم‌ترین نکته‌ای که لازم است در نظر بگیرید میزان ترافیکی است که پیش بینی می‌کنید وب سایت شما دریافت کند. ترافیک زیاد و بدون منابع مناسب می‌تواند زمان بارگذاری بسیار کندی را برای بازدیدکنندگان به دنبال داشته باشد و ثابت شده است که زمان بارگیری کند باعث از دست دادن مشتریان می‌شود. علاوه بر این، عملکرد ضعیف وب سایت منجر به مشکلاتی در نتایج موتور جستجو می‌شود.

 

تعیین نیازهای پهنای باند با مشاهده تاریخچه ترافیک وب سایت انجام می‌شود. اگر پیش بینی افزایش جابجایی در بازدید خود را دارید، باید یک برنامه میزبانی وب انتخاب کنید که بتواند افزایش بازدید وب سایت شما را تامین کند. ارائه دهندگان میزبانی وب اغلب با شما همکاری می‌کنند تا منابع مورد نیاز را تامین کنند.

 

مقیاس پذیری

طبق تعریف، مقیاس پذیری ظرفیت تغییر اندازه یا مقیاس است. آیا با استفاده از یک میزبانی تجاری، برنامه میزبانی وب شما قابلیت مقیاس پذیری را دارد؟ آیا اگر وب سایت آنلاین شما بزرگ‌تر شود و رشد نماید به منابع بیشتری نیاز دارید یا نوع میزبانی انتخابی شما به میزان کافی مناسب است؟ اگر قصد دارید شرکت یا تجارت خود را رشد دهید، مقیاس پذیری یک عامل بسیار مهم است که باید هنگام انتخاب یک بسته میزبانی مورد توجه قرار دهید.

 

قیمت

بودجه تقریباً همیشه عاملی در تصمیم گیری‌های تجاری است و انتخاب نوع میزبانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما ممکن است ایده منابع اختصاصی را دوست داشته باشید اما فقط بودجه‌ای برای میزبانی اشتراکی داشته باشید. بیشتر به فکر قیمت هستید یا عملکرد؟

 

علاوه بر در نظر گرفتن قیمت، عاقلانه است که ببینید چه نوع میزبانی وب بهترین نتیجه را برای شما به دنبال دارد.

 

تضمین اعتبار / رضایت

آیا شرکتی که برنامه میزبانی شما را ارائه می‌دهد محصول خود را حمایت می‌کند؟ آیا رضایت یا ضمانت بازگشت پول را دارد؟ ممکن است خرید تمامی پکیج‌های میزبانی به اندازه کافی راضی کننده نباشند. برخی از شرکت‌ها ممکن است نگرشی داشته باشند که «آنچه شما برای آن می‌پردازید همان چیزی خواهد بود که دریافت می‌کنید». در حالی که برخی دیگر ضمانت چندین روزه محصولات میزبانی خود را ارائه می‌دهند.

 

پشتیبانی مشتریان

در برهه‌ای از تجربه استفاده از میزبانی خود، احتمالاً در مواردی به کمک نیاز خواهید داشت. در صورت نیاز به کمک، اگر مشکلی پیش آمد، چه سطح پشتیبانی از برنامه میزبانی را می‌توانید انتظار داشته باشید؟ آیا فقط در ساعات عادی کاری باید انتظار پاسخ داشته باشید؟ یا می‌توانید از تیم پشتیبانی انتظار پاسخ ۲۴/۷/۳۶۵ را داشته باشید؟

 

مکان سرور

شاید این را ندانید، اما مکان‌های سرور می‌تواند تا حد زیادی بر عملکرد وب سایت شما تاثیر بگذارد. بر اساس عملکرد شبکه‌ها بر اساس موقعیت جغرافیایی سرورهای ارائه دهنده میزبانی وب است. سرورها برای بهترین عملکرد باید همیشه به مشتریان شما نزدیک‌تر باشند. یافتن مکان‌های سرور یک شرکت می‌تواند به شما کمک کند از بروز هرگونه مشکل در عملکرد یا سرعت پایین جلوگیری کنید. همچنین تضمین می‌کند که سایت شما سریع‌ترین زمان پاسخگویی را برای بازدید کنندگان خواهد داشت.

 

اگر برای اولین بار سایت ایجاد می‌کنید، پس از آن که با موارد دخیل در تصمیم گیری در مورد بهترین نوع میزبانی وب برای وب سایت خود آشنا شدید، مدتی را صرف برنامه ریزی وب سایت خود کنید.

 

جستجو ارائه دهندگان میزبان

عبور از دریای ارائه دهندگان خدمات میزبانی برای یافتن بهترین میزبانی وب می‌تواند یک چالش دشوار و ناامیدکننده باشد. اگر حداقل درک اساسی از ویژگی‌های میزبانی وب دارید و نیازهای میزبانی خود را شناسایی کرده‌اید، این کار بسیار ساده‌تر می‌شود.

 

هنگام مقایسه ارائه دهندگان میزبانی وب، باید ویژگی‌های زیر را درنظر بگیرید:

  • منابع وب سایت مانند فضای دیسک، پهنای باند، حافظه (RAM) و CPU
  • امنیت
  • پشتیبانی
  • قیمت

نتیجه گیری:

همانطور که قبلاً هنگام بررسی قیمت خدمات میزبانی وب بیان کردیم، احتمالا می‌خواهید ویژگی “انعطاف پذیری” را بیابید. تصمیم شما همیشه باید بر اساس تأمین نیازهای وب سایت یا تجارت شما باشد، اما اگر می‌خواهید هزینه‌های عاقلانه‌ای خرج کنید، بنابراین قبل از تصمیم گیری نیازهای خود را متعادل کنید و اولویت‌های خود را دسته بندی نمایید. هاست حرفه‌ایی برای افزایش کیفیت تجارت آنلاین شما بهترین انتخاب است. برای خرید کلیک کنید.

 

خرید هاست حرفه ای

فرناز شایانی 

كارشناس هاستينگ و ثبت دامنه، مسلط به زبان انگلیسی، علاقه‌مند به موضوعات مرتبط با IoT و شبکه.