فرناز شایانی 

مهر 26, 1399

ریدایرکت صفحات ۴۰۴ در وردپرس – رفع خطای ۴۰۴

خطا ۴۰۴ یا صفحه ۴۰۴ بخشی از یک وب‌سایت است که در صورت بروز مشکل برای هر صفحه، موتورهای جستجوگر آن را به عنوان خطای ۴۰۴ به نمایش در می‌آورند. اگر سایت شما دارای تعداد صفحه‌ها یا پست‌های زیادی‌ست، معمولا با خطای ۴۰۴ مواجه خواهید شد. در نتیجه رفع خطای ۴۰۴ باید یکی از اولویت‌های شما قرار گیرد. ریدایرکت صفحات ۴۰۴ در وردپرس براحتی انجام می‌شود، پس اگر از این پلتفرم نیز استفاده می‌کنید، نگران رفع این خطا نباشید. با میزبانی سایت وردپرسی خود بر روی هاست وردپرس، کارایی سایت خود را افزایش دهید.

به طور کلی مدیریت خطاهای ۴۰۴ می‌تواند روی سئو سایت تاثیر داشته باشد. زیرا صرف نظر از علل اجتناب ناپذیر خطا ۴۰۴، کاربران به راحتی علت این خطا را به ضعف خدمات و سوء مدیریت نسبت می‌دهند.
این مقاله بهترین روش برای مدیریت صفحات خطای ۴۰۴ را معرفی می‌کند. شما به راحتی می‌توانید از ریدایرکت در وردپرس جهت مواجه با این خطا استفاده نمایید.

 

خطای ۴۰۴ چیست؟

این خطا با عنوان‌های HTTP 404، «صفحه یافت نشد» یا «سرور یافت نشد» نیز شناخته می‌شود. صفحات خطای ۴۰۴ پاسخ‌های استاندارد HTTP هستند که وقتی سرور نتواند درخواست کاربر را پیدا کند ارائه می‌شود. آن‌ها به عنوان آدرس‌های اینترنتی نامعتبر در نظر گرفته می‌شوند، زیرا هیچ پاسخی در رابطه با اطلاعات درخواست شده توسط کاربر بر‌نمی‌گردد و منجر به نمایش عدم وجود صفحه معتبر در وب‌سایت می‌شود.

خطای ۴۰۴ همیشه از وب‌سایت شما ناشی نمی‌شود. بیایید قبل از جستجوی علت کاملاً اجتناب ناپذیر این خطا، ابتدا علل اصلی صفحه ۴۰۴ را بررسی کنیم.

 

هنگامی ‌که صفحات وب یا محتوای وب‌سایت منتقل یا حذف می‌شوند، سرور به تمامی درخواست‌ها به آن صفحات، با کد استاندارد Hypertext Transfer Protocol با خطای ۴۰۴ پاسخ می‌دهد.

خطای ۴۰۴ در موارد زیر می‌تواند به وجود آید:

 

دلایل بروز خطای ۴۰۴

سرور برای رسیدگی به درخواست به درستی تنظیم نشده است.

هنگام طراحی صفحه یا ایجاد صفحه، آدرس صفحه به اشتباه تایپ شده است.

محتوا یا نشانی اینترنتی (URL)، دیگر در مکان یا مسیر قبلی نیست.

آدرس یا URL وارد شده دیگر وجود ندارد.

 

ممکن است شما تمامی ‌موارد فوق را رعایت کرده باشید تا کاربر سایت به چنین خطایی برنخورد. اما وقتی کاربر آدرس یا URL اشتباه را در مرورگر خود وارد می‌کند یا اگر به اشتباه آدرس اینترنتی اشتباهی را در کمپین بازاریابی خود وارد کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟

بدیهی است که در چنین شرایطی خطایی در وب‌سایت شما وجود ندارد، اما با توجه به اینکه URL وجود ندارد، نتیجه نهایی خطای HTTP از «صفحه یافت نشد» یا همان خطای ۴۰۴ است.

بک لینک یا لینک از سایت‌های دیگر به سایت شما، به طور بالقوه می‌تواند منبع خطای ۴۰۴ باشد. این یکی از مهمترین دلایلی است که تمایل به باز شدن بک لینک‌ها در تب جدید وجود دارد.

 

معمولا لینک‌های خراب به سرعت پیدا نمی‌شوند، زیرا توسعه دهندگان وب‌سایت از وجود آن‌ها اطلاع ندارند. اما با استفاده از ابزارهای وب مانند افزونه WP 301 redirect می‌توانید تمام خطا‌های ۴۰۴ موجود در صفحه خود را تشخیص داده و به سادگی و به صورت خودکار به آن‌ها بپردازید.

همچنین متداول است که از طریق صفحات نتیجه موتور‌های جستجو به لینک‌های دارای خطا یا اصطلاحا مرده هدایت شوید. اینجاست که خطای ۴۰۴ بیشترین تأثیر منفی را نه تنها روی کاربران سایت گذاشته، بلکه روی رتبه بندی وب‌سایت در موتور‌های جستجو نیز اثری مخرب می‌گذارد.

 

این امر استفاده از ابزاری پویا برای هدایت صفحات دارای خطا به صفحات بدون خطا را ضروری می‌نماید. هدایت مجدد پیوند‌های شکسته یا لینک‌های دارای خطا در وب‌سایت شما مدیریتی مؤثر را نشان می‌دهد و منجر به حفظ کیفیت تجربه کاربر هنگام استفاده از سایت می‌گردد.

خطای ۴۰۴ بر ای وب‌سایت مخرب است. درست است که این خطا بخش طبیعی از یک وب‌سایت است، اما برای سئو سایت مضر است.

هنگامی ‌که یک کاربر از طریق موتور جستجوی Google، صفحه ۴۰۴ را در وب‌سایت شما مشاهده می‌کند، موتور جستجو تشخیص می‌دهد که لینک یا محتوا دیگر در دسترس نیست و در نتیجه آن را از فهرست جستجوی خود حذف می‌کند.

این بدان معنی است که آدرس اینترنتی بی ارزش بوده و از آن موقعیت رتبه بندی که قبلا داشت، حذف می‌شود. در شرایطی که سایت سه یا چند لینک دارد که به خطای ۴۰۴ منجر می‌شود، به اعتبار سایت آسیب می‌رسد. این موضوع می‌تواند هر ربات موتور جستجو را متقاعد کند که سطح نگهداری در وب‌سایت شما پایین است.

همانطور که در ابتدا گفته شد، نام تجاری شما نه تنها عوامل رتبه بندی سایت را از دست می‌دهد، بلکه کاربران سایت را نیز از دست می‌دهید. حدود ۹۰ درصد کاربران پس از تجربه‌ایی نا موفق یا تجربه‌ایی بد به وب‌سایت مذکور برنخواهند گشت.

 

تصور کنید به دنبال اطلاعاتی هستید و روی یک سایت یا یک لینک کلیک می‌نمایید و با خطای ۴۰۴ روبرو می‌شوید، قطعا موضوعی نا امید کننده است.
ریدایرکت صفحه ۴۰۴ به صفحه اصلی به سئو سایت آسیب می‌زند. براساس آمار‌ها حدود ۱۱ درصد از دارندگان سایت، خطای ۴۰۴ را به صفحه اصلی سایت ارسال می‌کنند تا سبب بهبود تجربه استفاده کاربر از سایت گردد. اما این موضوع نمی‌تواند چالش‌های مربوط به خطاهای ۴۰۴ را کاهش دهد.

طبق گفته جان مولر، موتورهای جستجو مانند Google تغییر مسیر خطای ۴۰۴ را به صفحه اصلی خطای ۴۰۴ نرم (soft 404 errors) می‌دانند.

این ریدایرکت سبب هدایت کاربر به صفحه ایی می‌شود که به دنبال آن نیست و همین موضوع می‌تواند به رتبه صفحه اصلی سایت آسیب بزند. زیرا به جای هدایت کاربر به صفحه مد نظر به صفحه ایی نامرتبط هدایت شده است.

یک مطالعه موردی توسط متخصصین سئو G-squared در مورد تاثیر تغییر مسیر خطای ۴۰۴ به صفحه اصلی، دریافت که ربات‌های Google سرانجام چنین تغییر مسیر‌هایی را از فهرست جستجوی خود حذف می‌کنند و این رتبه را به صفحه اصلی منتقل نمی‌کنند.

 

هدایت مجدد به صفحه اصلی سبب سردرگمی‌ کاربران و ایجاد ذهنیتی بد در استفاده از سایت شما می‌گردد. کاربران به جای وارد شدن به صفحه درخواستی، در نهایت صفحه اصلی سایت را می‌ببینند و هیچ اطلاعاتی در مورد جستجوی خود کسب نمی‌کنند.

تصور کنید که پس از کلیک بر روی پیوند یا لینک یک مقاله، صفحه اصلی وب‌سایت را ببینید. تصور شما از چنین سایتی چه خواهد بود؟

Google نمی‌خواهد که کاربران تجربه بدی از رتبه بندی صفحه جستجو داشته باشند، بنابراین رتبه مذکور را به رقیب بعدی خواهد داد.

 

نحوه مدیریت صفحه ۴۰۴

مهم‌ترین مرحله برای مدیریت صفحه ۴۰۴، ایجاد یک صفحه خطای ۴۰۴ خوب است. هدف این است که در صورت بروز هرگونه خطا هنگام مشاهده سایت، یک صفحه خوب و مناسب داشته باشیم.

قدم دیگر شناسایی URL‌‌ها یا آدرس‌های دارای خطای ۴۰۴ است. (البته در صورتی که این صفحات را بشناسید، دیگر نیازی به انجام کاری ندارید.)

 

ابزارهای با ارزشی برای شناسایی URL‌‌های ۴۰۴ مانند کنسول جستجوی گوگل وجود دارد که رایج ترین ابزار وب رایگان برای نگهداری لینک‌ها، چک کننده لینک‌های از دست رفته و بررسی کننده پیوند W3C است.

این ابزارهای فوق العاده برای شناسایی لینک‌های خراب یا مرده در وب‌سایت بسیار مفید هستند.

پس از یافتن این پیوندها چه می‌کنید؟ صفحه ۴۰۴ را به مکان جدید یا صفحه‌ایی مرتبط ریدایرکت نمایید اما به صفحه اصلی ریدایرکت نکنید.

 

یک صفحه ۴۰۴ خوب ایجاد کنید.

یک صفحه استاندارد ساخته شده برای خطای ۴۰۴ سردرگمی ‌بازدیدکنندگان سایت را کاهش دهد. برخی از افراد از یک تصویر خنده دار در پس زمینه استفاده می‌کنند.

این صفحه باید پیوند‌هایی به سایر قسمت‌های وب‌سایت شما داشته باشد. همچنین شامل نوار جستجو و متنی است که بازدید کنندگان را راهنمایی می‌کند.

 

صفحه ۴۰۴ شناخته شده را به آدرس جدید هدایت کنید.

با شناسایی برخی از آدرس‌های ۴۰۴، باید آن‌ها را به مسیر جدید یا مسیر دارای محتوا ریدایرکت کنید.

اگر صفحه کاملاً در دسترس نیست، ایده آل است که این صفحات را به صفحه جایگزین با اطلاعات مشابه محتوای اصلی هدایت کنید. در غیر این صورت اگر می‌خواهید محتوا را کاملاً حذف کرده و برنامه ای برای جایگزینی آن‌ها ندارید، اجازه دهید که خطای ۴۰۴ بوجود آید.

 

اما با خطای ۴۰۴ که از سایت شما یا مواردی که می‌شناسید، ایجاد نشده است، چه باید کرد؟

 

از ریدایرکت‌های اتوماتیک ۴۰۴ استفاده کنید.

گذشته از طراحی صفحه خطای ۴۰۴ حرفه ای، که می‌تواند به بازدید کنندگان وب‌سایت شما کمک کند تا راه خود را به وب‌سایت یا محتوای مورد نظرشان بیابند، ریدایرکت پیوندهای شکسته شده به مکان جدید‌شان عالی ست.

با این حال، استفاده از تغییر مسیرهای اتوماتیک برای ۴۰۴ به جای هر یک از روش‌های دستی یا مکانیکی جهت هدایت URL‌ها، بسیار بهتر و کارآمد‌تر است.

 

 

حذف خطای ۴۰۴ در وردپرس

عموما ریدایرکت صفحات ۴۰۴ در وردپرس به دانش فنی نیاز دارد.

ریدایرکت در وردپرس بدون استفاده از افزونه ای که مخصوص ریدایرکت طراحی شده است، تنها با ویرایش فایل .htaccess سایت قابل انجام است. این امر نیاز به دسترسی به میزبانی‌وب یا مدیریت فایل‌های وب‌سایت و آگاهی از نحوه انجام آن دارد.

فرایند اتوماتیک ریدایرکت در وردپرس نیازی به هیچ یک از این موارد ندارد. در ریدایرکت اتوماتیک صفحات ۴۰۴ در وردپرس همان طور که توسط افزونه تغییر مسیر ۳۰۱ ارائه شده است، نیاز به انجام کار دیگری از سمت شما نیست.

 

این افزونه به طور مرتب URL‌‌های صفحه / پست شما را کنترل می‌کند و به محض تغییر مسیر URL یا تغییر صفحات، یک قانون تغییر مسیر ایجاد می‌کند.

جالب‌ترین جنبه ریدایرکت در وردپرس این است که این افزونه به طور فعال ترافیک خطای ۴۰۴ سایت را رصد می‌کند و از طریق پارامتر‌های درخواستی، کاربران را به صفحات دقیقی که می‌خواهند ببینند هدایت می‌کند.

به عنوان مثال، آدرس صفحه A در وردپرس به صورت example.com/automatic-404-redirects/ است. اگر کاربر اشتباها آدرس صفحه B را مانند example.com/auto-404-redirect/ در مرورگر خود تایپ کند، افزونه ریدایرکت در وردپرس WP 301 به طور خودکار کاربر را با توجه به پارامترهای آدرس، به آدرس A ارسال می‌کند.

 

در واقع به جای نمایش خطای ۴۰۴ به کاربر، به صفحه ایی که بیشترین شباهت را به آدرس وارد شده در مرورگر وجود دارد ریدایرکت می‌کند و سبب حذف خطای ۴۰۴ در وردپرس می‌گردد. بنابراین افزونه WP 301 تمامی‌ صفحات با آدرس‌های مشابه را به جای نمایش خطای ۴۰۴ به صفحات مشابه ریدایرکت می‌کند. اما URL‌‌های کاملا اشتباه و بدون تشابه را به صفحه ۴۰۴ ارسال می‌کند.

 

اصل کار ریدایرکت در وردپرس استفاده از صفحات ۴۰۴ هوشمند در مواجه با نشانی‌های اینترنتی نا‌موجود، جابجا شده یا دارای غلط تایپی است. همچنین از ریدایرکت صفحات ۴۰۴ در وردپرس به صفحه اصلی سایت جلوگیری می‌کند، که به سئو سایت آسیب می‌رساند.

 

سایر ویژگی‌های جالب توجه ریدایرکت در وردپرس با افزونه WP 301

ریدایرکت صفحات ۴۰۴ در وردپرس به صورت خودکار تنها ویژگی موجود در افزونه تغییر مسیر WP 301 نیست.

می‌توانید از افزونه WP 301 جهت انواع تغییر مسیرها از جمله cloaking URL یا masking استفاده نمایید.(که باعث می‌شود کاربران از طریق نوار آدرس مرورگر خود آدرس URL متفاوت را نبینند.)

کنترل قوانین ریدایرکت (تغییر مسیر)

 

افزونه تغییر مسیر ۳۰۱ با استفاده از روش‌های معمول ایجاد قوانین ریدایرکت به شما امکان تهیه URL و یا URL مقصد بیرونی یا داخلی می‌دهد.

افزونه WP 301 به شما امکان می‌دهد انواع ریدایرکت را با استفاده از ویژگی‌های پیشرفته مانند جستجوی پارامتر و حساسیت به بزرگی یا کوچکی حروف را پیاده‌سازی کنید.

می‌توانید ریدایرکت‌های wildcard تنظیم کنید و همچنین URL‌‌های چندگانه را به یک URL واحد تبدیل کنید.

 

طراحی ماهرانه افزونه WP 301 و ویژگی‌های چندگانه آن، سبب کند شدن وب‌سایت نمی‌شود.

جالب اینجاست که افزونه تغییر مسیر ۳۰۱ هیچ پرونده JS یا CSS اضافی به کد نویسی سایت اضافه نمی‌کند. این امر به ایجاد وب‌سایتی سبک و تغییر مسیرهای فوق العاده سریع کمک می‌کند.

 

ایجاد ریدایرکت ۴۰۴

ثبت کردن و نوشتن ریدایرکت‌ها ویژگی مفیدی ست که در ردیابی کلیه تغییر مسیرها در وب‌سایت، از جمله مواردی که شامل صفحه ۴۰۴ است، به شما کمک می‌کند.

گذشته از کمیت و تعداد ریدایرکت‌ها، با ورود به افزونه ریدایرکت WP 301، ارجاع دهنده‌های تغییر مسیر را نشان می‌دهد تا بتوانید منابع آن‌ها، نوع مرورگر کاربر، مکان یا آدرس IP، نوع ترافیک و دستگاه‌ها را تشخیص دهید.

تصویر زیر صفحه مدیریت افزونه و لاگ ثبت شده توسط آن را نمایش می‌دهد.

 

ردیابی خطای ۴۰۴

افزونه ریدایرکت WP 301 با جستجوی پارامتر‌های URL و مطابقت آن‌ها با URL مشابه، با حذف خطای ۴۰۴ در وردپرس، ریدایرکت صفحات ۴۰۴ در وردپرس را به طور خودکار به صفحات صحیح انجام می‌دهد.

از این رو، URL‌ها (آدرس‌های) نادرست و فاقد تطبیق در وب‌سایت شما به صفحه ۴۰۴ ارسال می‌شوند. ‌URL‌ها یا آدرس‌ها سرگردان نیز قابل ردیابی هستند. امکان مشاهده خطا‌های ۴۰۴ ناشی از این صفحات در مدیریت افزونه است.

ترافیک بد را نادیده بگیرید

 

زمانی که ربات‌های جستجو به دنبال خطای ۴۰۴ در سایت هستند، افزونه wp 301 با صفحه‌ی استاندارد خطای ۴۰۴ به آن‌ها پاسخ می‌دهد و از ایجاد ترافیک بد روی سایت جلوگیری می‌کند.

جالب اینجاست که با افزودن روبات‌های مرتبط گوگل به لیست سفید، اجازه دسترسی به سایت توسط ربات‌های گوگل را نمی‌بندد.

 

مزایای ریدایرکت اتوماتیک چیست؟

ریدایرکت خودکار یک فن‌آوری وب قدرتمند است که به شما امکان می‌دهد بدون هیچ گونه مداخله، کنترل بهتری روی URLهای وب‌سایت داشته باشید.

مزایای ریدایرکت شامل موارد زیر است:

بهبود تجربه کاربر: به نظر می‌رسد یافتن تمامی آدرس‌هایی که سبب خطای ۴۰۴ می‌شود، معمول نبوده و دشوار است.

ریدایرکت خودکار بیشتر روی بهبود UX متمرکز است که در واقعbounce rate و سایر عوامل لازم برای رتبه بندی صفحه را کنترل می‌کند.

 

خطا‌های URL را به حداقل می‌رساند:

چنان‌چه کاربر آدرس صحیح را در مرورگر وارد نکند، تغییر مسیر خودکار با پیدا کردن هوشمندانه محتوای صحیح سبب کاهش انواع خطا‌ها می‌شود. این موضوع سبب تجربه‌ی استفاده‌ایی سریع در وب‌سایت شما می‌شود.

تنها خطا‌های زیاد آدرس منجر به بروز خطای ۴۰۴ می‌شوند.

 

حجم کار بروزرسانی و نگه‌داری سایت را کاهش می‌دهد:

این موضوع به برنامه نویسان کمک می‌کند تا به جای ایجاد قوانین ریدایرکت، زمان خود را به سایر امور روزمره سایت اختصاص دهند تا کاربران را به محتوای صحیح هدایت کنند.

با تغییر مسیر‌های اتوماتیک، نیازی به ایجاد قوانین دستی برای تغییر مسیر نیست که سبب پیچیده شدن داشبورد وردپرس می‌ گردد.

دلیل این امر آن است که افزونه WP 301 ریدایرکت در وردپرس را بلافاصله پس از ورود URL‌‌های اشتباه مدیریت می‌کند؛ بدون این که آن‌ها را به عنوان قوانین تغییر مسیر در وب‌سایت شما ذخیره کند.

 

 

ریدایرکت صفحات ۴۰۴ در وردپرس آسان‌تر است. تغییر مسیر خودکار احتمالاً بهترین روش برای مدیریت صفحات خطای ۴۰۴ در وب‌سایت شما است.

برای همه خطاهای URL جزئی نیازی به اصلاح یا مداخله نیست؛ بلکه اجازه دهید ریدایرکت در وردپرس انجام شود.

 

با افزونه ریدایرکت WP 301، می‌توانید بدون اجرای هیچ قانون تغییر مسیر، کلیه رتبه‌های یک صفحه را به صفحه دیگری منتقل کنید.

اگر به هر دلیلی بخشی از محتوا به طور موقت در دسترس نبود، اطمینان حاصل نمایید که کاربران یا ربات‌های جستجو خطای ۴۰۴ مشاهده نمی‌کنند. محتوای مرتبط با یک آدرس مشابه می‌تواند لحظه به لحظه کاربران شما را راضی کند تا محتوای مد‌نظر ایشان در دسترس قرار گیرد.

 

با خرید هاست وردپرس می‌توانید بهترین کیفیت را برای سایت وردپرسی خود رقم بزنید:

خرید هاست وردپرس wordpress hosting

فرناز شایانی 

كارشناس هاستينگ و ثبت دامنه، مسلط به زبان انگلیسی، علاقه‌مند به موضوعات مرتبط با IoT و شبکه.