فرناز شایانی 

اسفند 10, 1399

هارد NVMe چیست؟ تفاوت هارد NVMe و SSD

اگر در مورد مشخصات خرید رایانه شخصی (PC) تا به امروز تحقیق کرده باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که درایوهای حالت جامد (SSD، USB 3.1 و HDMI) همگی به استانداردهای لازم برای دسترسی به بالاترین نرخ انتقال داده دست پیدا کرده‌اند. این پیشرفت‌های سخت افزاری عمدتاً به نفع مصارف اداری و خانگی است.

یکی از فناوری‌های جدید که به نفع ایستگاه‌های کاری محلی و میزبانی سرور است، فناوری ذخیره سازی جدیدی است که جایگزین عملکرد SATA و M.2 SSD می‌شود، همچنین بخشی از به روزرسانی‌های اخیر شامل میزبانی سرور اختصاصی و درایوهای حافظه (NVMe) می‌باشد. شما می‌توانید با خرید هاست NVMe گامی بزرگ در جهت افزایش کیفیت تجارت آنلاین خود بردارید و به تجارت خود رونق بخشید.

 

هارد NVMe چیست؟

Non-Volatile Memory Express) NVMe) مشخصات منطقی رابط یک دستگاه است که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و در درجه اول به جای اتصال Serial AT
SATA) Attachment) برای دسترسی به ذخیره سازی حالت جامد، از اتصال قطعات جانبی (Peripheral Component Interconnect Express (PCI-e استفاده می‌کند. این امکان باعث می‌شود که نرخ انتقال داده بین دستگاه‌های ذخیره سازی و سایر اجزای سخت افزاری افزایش یابد و عملکرد کلی رایانه‌های شخصی و سرورها افزایش یابد.

 

با توجه به اینکه کاربران همیشه خواهان بهترین عملکرد ممکن هستند، صحبت از NVMe باعث شده است تا بسیاری از آن‌ها سوالات زیر برایشان پیش بیاید.

 

تفاوت هارد NVMe و SSD

در اینجا تا حدودی یک تصور غلط وجود دارد که باید شفاف سازی شود. NVMe و SATA نوعی یکسان از فناوری نیستند و لازم است تفاوت NVMe با SSD شناخته شود. دلیل اینکه بسیاری “NVMe SSD در برابر SATA SSD” را مقایسه می‌کنند این است که سریع‌تر و در دسترس بودن SSD‌های NVMe را به دلیل استفاده از PCI-e می‌دانند.

 

قبل از اینکه استاندارد فنی NVMe وارد جریان اصلی شود، اصطلاح “SSD” تقریباً همیشه به SSD‌های SATA 2.5 اینچی اشاره داشت که در لپ تاپ‌ها جای می‌گرفت و از رابط گذرگاه رایانه SATA III با رابط کنترل کننده پیشرفته (AHCI) استفاده می‌شد. به زبان ساده، SSD‌ها از تراشه SATA و استاندارد قدیمی‌تر در چیپ ست‌های مادربرد استفاده می‌کنند. دلیل دور شدن صنعت از این ترکیب ساده است، آن‌ها نمی‌توانند از عهده پتانسیل کامل NVMe برآیند.

 

بنابراین درایوهای NVMe در درجه اول برای رابط سخت افزاری PCI-e تولید می‌شوند که برای بهترین عملکرد ممکن مستقیماً به واحد پردازش مرکزی (CPU) متصل می‌شوند. PCI-e معمولاً برای افزودن واحد پردازش گرافیک (GPU) یا کارت صدا به رایانه‌های رومیزی، دو دستگاه جانبی که به تأخیر کم نیاز دارند، استفاده می‌شود.

 

نکته‌ای که باید در مورد فرق بین هارد NVME و SSD بخاطر بسپارید این است: درایوهای NVMe می‌توانند از شکاف کارت PCI-e یا اتصال قدیمی SATA که معمولاً با SATA SSDs و دیسک‌های سخت (HDD) استفاده می‌شود، استفاده کنند. آن‌ها به SSD‌های ۲٫۵ اینچی U.2 NVMe معروف هستند و معمولاً فقط در محیط‌های سازمانی دیده می‌شوند.

 

به طور خلاصه:

SSD‌های ساخته شده برای کنترل کننده میزبان NVMe از فاکتورهای فرم PCI-e ، SATA یا M.2“gumstick” برای اتصال به سیستم استفاده می‌کنند.

SATA SSD درایوهایی هستند که از فاکتور به فرم SATA و AHCI به عنوان کنترل کننده میزبان برای اتصال به سیستم استفاده می‌کنند. NVMe دارای مشخصات فنی بخصوص است ولی SATA یک اتصال فیزیکی است.

 

برای درک هرچه بهتر، به تصویر زیر که نشان دهنده چهار مورد محبوب است توجه کنید:

 

حافظه nvme

 

۱. M.2 SATA III SSD
۲. M.2 NVMe SSD (توجه داشته باشید که چطور ۱ تورفتگی در برابر SATA M.2 دارد)
۳. ۲.۵ اینچی برای لپ تاپ
۴. ۳.۵ اینچ SATA HDD

 

حافظه nvme-pci-e

 

حالا به کارت افزودنی (NVMe PCI-e SSD (AIC دقت کنید. این یک درایو NVMe M.2 در آداپتور PCI-e است.

 

چگونه PCI-e درایوهای NVMe را از فناوری‌های ذخیره سازی قدیمی متمایز کرده است؟

PCI-e در مقابل SATA

در حالی که اتصالات SATA امکان اتصال ۶ گیگابایت بر ثانیه یا سرعت لینک را فراهم می‌کند، اتصالات PCI-e امکان اتصال ۱۶ گیگابایت بر ثانیه را فراهم می‌کنند. با بیش از دو برابر سرعت اتصال SATA، درایوهای مبتنی بر PCI می‌توانند داده‌ها را بسیار سریع‌تر بخوانند و بنویسند.

 

M.2 NVMe در مقابل M.2 SSD

درایوهای NVMe معمولاً به شکل M.2 برای اتصالات PCI-e یافت می‌شوند. درایوهای M.2 مستقیماً روی مادربرد نصب می‌شوند و معمولاً به صورت صاف و موازی بر روی چیپ بورد قرار دارند. این با اشکال دیگر که به نصب جداگانه‌ای در کامپیوتر یا سرور نیاز دارند، متفاوت است.

 

هارد دیسک‌های معمولی معمولاً از طریق کابل‌های SATA متصل می‌شوند و برای عملکرد به اتصال به منبع تغذیه نیاز دارند. از آنجا که درایوهای NVMe مستقیماً بر روی مادربرد نصب شده‌اند، به هیچ کابل دیگری نیاز ندارید، که باعث می‌شود بی‌نظمی کیس شما کاهش یابد و جریان هوا برای اجزای خنک کننده بهتر شود. برای کاربران متمرکز بر عملکرد، ضریب شکل M.2 ممکن است برای ساخت سخت افزار کارآمد ایده آل باشد.

 

به یاد داشته باشید SSD‌های M.2 SATA وجود دارند. علی‌رغم اشتراک ویژگی‌های یکسان، آن‌ها از اتصال SATA استفاده می‌کنند که در مقایسه با درایو NVMe، سرعت پیوند را کاهش می‌دهند. هنگام بررسی درایوهای M.2 برای خرید، این تمایز را در ذهن داشته باشید. تفاوت بین اتصالات ماژول NVMe و SATA M.2 را بخاطر بسپارید.

 

آیا NVMe SSD برای شما بهترین انتخاب است؟

اینکه آیا درایو NVMe از SATA SSD بهتر است یا خیر به نیاز شما بستگی دارد. ما این را به دو بخش میزبانی وب و ایستگاه‌های کاری محلی تقسیم خواهیم کرد.

 

هاست NVMe

بله میزبانی وب NVMe در حال تبدیل شدن به استاندارد صنعت میزبانی وب است. ارتقا به میزبانی NVMe راهی آسان برای افزایش عملکرد وب سایت و تجربه کاربران (UX) بدون نیاز به ادغام شبکه تحویل محتوا (CDN) یا نرم افزار ذخیره سازی شخص ثالث و یکپارچه سازی است. این بدان معناست که سرور شما منابع بیشتری را به جای کارهای ذخیره سازی به درخواست کاربر اختصاص می‌دهد.

 

تخصیص بهتر منابع دلیل اصلی مهاجرت مدیران سیستم باتجربه لینوکس (sysadmins) از یک سرور cPanel به یک سرور ابر بدون کنترل است.

 

یک طرح میزبانی وب با استفاده از درایوهای NVMe در زیرساختی بسیار در دسترس (HA) با پیکربندی بهینه سازی کمتر از sysadmins، سریع‌تر کار خواهد کرد.

 

اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد هست NVMe هستید؛ مقاله زیر را بخوانید. ما در این مقاله به بررسی هاست NVMe و تفاوت آن با سایر هاست‌های می‌پردازیم.

کاربردهای درایوهای NVMe

استفاده عمومی

اگر در یک روز عادی بیش از یک مرورگر وب، سرویس گیرنده ایمیل و مجموعه اداری استفاده نمی‌کنید، حتی هنگام کار از راه دور، روش‌های مقرون به صرفه‌تری برای بهبود امنیت و عملکرد رایانه وجود دارد. افزایش عملکرد از SATA SSD به درایو NVMe تقریباً به اندازه ارتقا از HDD به SSD قابل مشاهده نخواهد بود.

 

کاربران حرفه‌ای

به احتمال زیاد کاربران حرفه‌ای مزایای فناوری NVMe را مشاهده می‌کنند.

نوازندگان و ویراستاران ویدئو، پروژه‌های پیچیده‌ای را با کیفیت عالی (HD) ارائه می‌دهند.

گیمر‌های حرفه‌ای PC که بازی‌های انبوه چند نفره آنلاین (MMO) مانند World of Warcraft و Starcraft را اجرا می‌کنند.

پخش کننده‌های چندرسانه‌ای با هدف دستیابی به بالاترین فریم در ثانیه (FPS) با شخصی سازی در نرم افزارهایی مانند نرم افزار Open Broadcaster Software.

حتی با وجود این کاربران، عملکرد سیستم ممکن است توسط پردازنده شما محدود شود. برای استفاده بیشتر از درایو NVMe شما احتمالاً به پردازنده Intel i7 + یا بهتر نیاز دارید.

 

با خرید هاست NVMe، کیفیت و اعتبار کسب و کار خود را افزایش دهید. با میزبانی بر روی هاست حرفه‌ای باعث افزایش سرعت و عملکرد سایت خود شوید. برای خرید کلیک کنید.

 

خرید هاست NVMe

فرناز شایانی 

كارشناس هاستينگ و ثبت دامنه، مسلط به زبان انگلیسی، علاقه‌مند به موضوعات مرتبط با IoT و شبکه.